ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

היסטוריה: אחרי 30 שנה - יונתן פולארד שוחרר מהכלא האמריקאי

30 שנה פחות יום המתין המרגל הישראלי יונתן פולארד בכלא האמריקאי לשחרורו, אם כי עדיין בתנאים מגבילים • רעייתו אסתר פולארד עדכנה היום את אנשי 'המטה לשחרור פולארד' כי הוא כבר שוהה מחוץ לכלא, לאחר ששוחרר במהלך הלילה

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


30 שנה של לחצים פוליטיים, לובי בושינגטון ופעילות ענפה הסתיימו אמש (ה) עם שחרורו הלילי של המרגל הישראלי יונתן פולארד מהכלא האמריקאי.

שחרורו של פולארד במהלך הלילה בוצע בתרגיל מבריק של בית הכלא ומטה פולארד - זאת כדי למנוע אפשרות למעקב אחר הדירה בה הוא שוהה. כמו כן, במטה פולארד מסרבים בתוקף להתייחס לדיווח לגבי המיקום בו ישהה עם רעייתו בשבת, למרות הדיווחים הלא מאומתים לפיהם יהיה בפלורידה.

למעשה, מדובר בשלושים שנות מאסר חסר יום אחד. שכן פולארד היה אמור להשתחרר ביום ה-21 בנובמבר. אך בשל השבת הוקדם שחרורו ביום.

פולארד שוחרר בתנאים מגבילים, והוא מחוייב לגור בניו יורק. הוא גם חייב להתייצב בפני קצין מבחן תקופתי ולדווח לקצין על כל פרט מחייו. כל בקשה ליציאה מחוץ לאזור מגוריו מחייבת אישור של קצין המבחן, בקשות חריגות אחרות, יחייבו מתן אישור מיוחד מוועדת השחרורים.

על פולארד נאסר לצאת מארה"ב למשך חמש שנים ולכן הוא לא יוכל לעלות לישראל. אך עורכי דינו הודיעו כי יערערו לבית המשפט, בבקשה לאפשר לפולארד לעלות לארץ. כך גם, פולארד הגיש בקשה לוויתור על אזרחותו האמריקנית, דבר שעשוי להקל על האישור לאפשר לו לעלות לארץ.

הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו מברך על שחרורו של יהונתן פולארד מהכלא בארה"ב. הרב הראשי הוסיף כי "לאחר עשרות שנים של תפילות ופעולות שנעשו למען שחרורו, אנו נרגשים יחד כל עם ישראל להגיע ליום הזה בו אחינו יהונתן יוצא לחופשי".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגיב: "אני מברך על שחרורו של יונתן פולארד לאחר שלושה עשורים בכלא ומייחל שהשבת הראשונה שלו כאדם חופשי לאחר שנים ארוכות כל כך, תסמל עבורו יציאה לדרך חדשה. אני מאחל לו שעתה יוכל לפנות לחיים שקטים בחיק משפחתו".

רקע היסטורי:
פולארד בן ה-61, שעבד באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון, גילה במהלך עבודתו שגורמים מסוימים במערך הביטחון הלאומי בארצות הברית, מונעים במכוון מישראל מידע חיוני.

הוא סבר שאי העברת המידע מעמידה חיי ישראלים בסכנה, לפיכך החל להדליף אותו לישראל. כשנתפס, ישראל לא הודתה בכך שהוא סוכן שלה, אולם מימנה את עורכי דינו. לאחר מכן הודתה בכך.

בינואר 1996 העניק לפולארד שר הפנים, חיים רמון אזרחות ישראלית, בעקבות החלטת השר הקודם, אהוד ברק.

פולארד נידון למאסר עולם, אותו ריצה מאז נובמבר 1985. העונש שפולארד קיבל הפתיע והיה יותר משדרשה התביעה. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים מצד ראשי ממשלות ישראל לשכנע את הנשיאים האמריקניים לחון את פולארד, אך הדבר לא צלח. גם הפניות לנשיא אובמה בבקשה להעניק חנינה לפולארד, לא נענו.

ב-27 ביולי 2015 החליטה ועדת השחרורים האמריקאית כי פולארד ישוחרר מהכלא ב-20 בנובמבר, כאשר יסיים לרצות 30 שנה‏, זאת ללא כל מעורבות פוליטית.

נתניהו: "העליתי את עניינו שנים רבות"
תגובות נלהבות במערכת הפוליטית לשחרור.

ראשון המברכים היה ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר כי "העם בישראל מברך על שחרורו של יונתן פולארד. כמי שהעלה את עניינו במשך שנים רבות בפני נשיאי ארה"ב, ייחלתי ליום הזה. לאחר שלושה עשורים ארוכים וקשים מתאחד יונתן סוף סוף עם משפחתו". עוד הוסיף: "אני מאחל ליונתן שהשבת הזו תעניק לו אושר ושקט שיהיו סימני דרך להמשך חייו".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הגיב: "ברוך מתיר אסורים! יהונתן פולארד זוכה היום להכיר מחדש את המושג חופש. חירות שעבור רובנו היא מובנת מאליה. ליוויתי שנים רבות את הראשון לציון הרב הראשי לשעבר מרדכי אליהו זצוק"ל שפולארד ראה בו את רבו המובהק, ואף זכה שהרב יבקר אותו בכלא האמריקאי. לצערי, הרב זצוק"ל לא כאן היום כדי לחזות בנס, אך בטוחני שהיום בשמיים יש שמחה מיוחדת בשחרורו".
יונתן פולארד שחרור כלא ישראל פלורידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד