כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הרב אשר דויטש: מה רע בחוק הגיוס?

הגאון הרב אשר דויטש, מראשי ישיבת פוניבז', נאם בכינוס 'הפלג הירושלמי' והתעמק בפרטי החוק שיעבור מחר

הגר"א דויטש. צילום: בחדרי חרדים
הגר"א דויטש. צילום: בחדרי חרדים


הגאון רבי אשר דויטש מראשי ישיבת פוניבז' הנמנה על רבני הפלג הירושלמי, נשא אמש (מוצ"ש) דברים חריפים אודות "תיקון חוק הגיוס", וזאת לאחר שלמד אותו מתחילתו ועד סופו.



'בחדרי חרדים' מגיש קטעים מנאומו המלא של הגר"א דויטש.

"המטרה שהתכנסנו זה להודיע את חומרת העניינים שקרו השבוע", פתח הגר"א דויטש, "לצערנו מנסים לטשטש את זה. זה אומר ש'השגנו הרבה מאוד רק אסור לגלות', והשני אומר ש'חזרנו לחוק טל והמצב הוא כמו אחרי חוק טל'".

ראשית הסביר הגר"א דויטש מדוע חוק זה שונה מהותית מחו טל. "זה ברור שאחרי שהוא התקבל (חוק טל א.פ) לא הרעישו על זה כל הזמן כמו בתחילה, כי חוק טל לא שינה כלום מהמעמד, והיתה תקופה בה וויתרו על הבדיקות הרפואיות, ומטרתו הייתה רק לעשות מערך פיתויים חיצוניים שיתגייסו יותר - אבל לא בכפייה".

וכאן המשיך הרב דויטש ופירט על החוק הנוכחי - "כבר התפרסם שחוץ ממה שדחו את זה לארבע שנים לא השתנה כמעט כלום, וההבדל היחידי הוא ש-1800 המכסות יהפכו לחובה, בתקופת מה שהם קוראים 'תקופה ההסתגלות השנייה' שבה יהיו 8000 כל שנה". לבד מזאת, "המכסות צריכות לעלות כל שנה, ובתקופת הקבע המכסות יעמדו על עשרת אלפים כל שנה, וכפי שאמרנו השר הממונה על זה לא יכול לפטור - רק מעל המכסות, אך המכסות צריכות להתקיים".

זאת ועוד - "גם מה שנוגע לעוד שבע שנים - בתיקון הזה לא השתנה כלום בינתיים, אנחנו שמענו בזמן חקיקת החוק שהחילול ה' העיקרי זה של החקיקה הזאת זה הסנקציות הפליליות, וזה לא בוטל, זה נשאר. רק מה שדחו את זה זה עוד שלש שנים, מבחינת החילול ה' אין שום הבדל".

הגר"א דויטש המשיך והסביר - "היום אנחנו נמצאים במה שנקרא 'תקופת ההסתגלות הראשונה', קיימת מערכת שלמה של הרבה מחשבה והרבה ממון שהם משקיעים בזה של פיתויים והשפעות והכל", אך להבדיל מחוק טל, הפעם ישנו אף את ממד הכפייה - "שמעתי מאנשים נאמנים וקיימים, דברים שקרובים לכפייה ממש - פעם זה שמבטלים את המעמד של בן ישיבה, ופעם שנייה שמפעילים לחצים על אותו בחור שמגיע, והיום עושים את זה רק על מיעוט כי הם רוצים הסתגלות".

הרב דויטש מתייחס למחאה נגד תיקון החוק. "על מה שקרה היום היה שתיקה מוחלטת - אין כלום, הכל בסדר, ניסו לזרות חול בעיניים. תשאלו בכל זאת למה נזעקנו? הרי עכשיו סוף סוף אי אפשר להגיד שהחוק נהיה יותר גרוע ממקודם".

והוא עונה - "קודם כל לחזק את עצמנו, אבל חוץ מזה קרה השבוע דבר חמור, שחברי כנסת חרדים שהיו אמורים אולי להיות שלוחים שלנו הצביעו בעד החוק, מה קרה בזה?".

והוא מפרט, "קודם כל עצם ההצבעה. גם הם כמובן שהם לא עשו את זה בגלל שהם דוגלים בזה. אם כי בשולי הציבור החרדי יש כאלו שדוגלים בזה, אבל רובם ודאי לא רצו בזה, אבל הצבעה זו הצבעה. הציבור החילוני קורא לזה שהם הסכימו לחוק הזה, וגם אם זה לא נכון - קשה להגיד שזה "קידוש ה'". נתאר שהיה חוק שכל יהודי צריך לחלל שבת, אבל יהודי חרדי צריך לחלל שבת פעם בארבע שבועות".

הרב דויטש - "לצערי נאלצתי ללמוד את החוק, וכתוב במבוא שמטרת החוק שהם ראו שכשהם הולכים בצורה חזקה מידי זה מעורר התנגדות והיה פחות מתגייסים ממקודם, ואז החליטו שהדרך הנכונה לעשות בצורה כזו שיהיה מתוך שיתוף פעולה, וזה מוזכר פעמיים בחוק. גם השר הממונה שדיבר שחוקקו את החוק הסביר שהמטרה היא ש'יש סבירות גבוהה לגיוס מתוך הסכמה'. אף אחד לא מחה על זה.

"בשעתו, כשהתקבל חוק טל, אז חברי הכנסת גפני וכמדומני גם חבר הכנסת פרוש, דרשו שהחוק יפוצל כדי שהם יוכלו להצביע רק על הסעיפים החיוביים. הם ידעו שהחוק יתקבל, אבל כיוון שהמטרה הייתה ברורה הם קיבלו הוראה ברורה. והיום, עומדים כל החברי כנסת ואף אחד לא נמנע - מצביעים על חוק של שמד והתבוללות, גם עוד ארבע וחצי שנים - ויש שתיקה מוחלטת.

"בשעתו שחוקק החוק, וגם אני השתתפתי בכמה פגישות, אמרו להם אם כל הציבור החרדי לא ישתף פעולה עם החוק, הוא לא יצליח. רק היום שמעתי מראש ישיבה חשוב שאמר לי בשם משפטן בכיר חילוני, שוודאי שצדקנו שאם הייתה התנגדות חריפה - היו מצליחים כמו בגיוס בנות".

הרב דויטש הוסיף והאיר היבט נוסף של החוק, "לפי החוק, בחור ישיבה שלומד 44 שעות ולא 45 שעות - חייב גיוס. ואם ראש הישיבה מצהיר עליו שהוא לומד, גם ראש הישיבה עובר בפלילים. כמובן - עד היום לא יישמו את זה כי הם רוצים שקט שהכל יעבור חלק, וברגע שהם ירצו לאכוף את זה הם יעשו וזהו החוק. הם יכולים לגייס כל אחד שלא לומד 45 שעות".
הרב אשר דויטש חוק הגיוס כנס חברי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד