י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

סוף לגזרת לפיד: מליאת הכנסת אישרה את התיקון לחוק הגיוס

בוטלה גזירת לפיד • לאחר דיון סוער, אישרה מליאת הכנסת את התיקון לחוק הגיוס • 49 בעד, 36 נגד - הערבים נמנעו • הסנקציות הפליליות בוטלו • תקופת ההסתגלות הוארכה עד ל-2023

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


בוטלה הגזירה: לאחר דיון סוער, מליאת הכנסת אישרה הלילה (ג') את תיקון חוק הגיוס. 'יש עתיד' הודיעה כי תגיש בג"ץ נגד התיקון.

הדיון שארך מספר שעות, היה מלווה בנאומים צעקניים של חברי האופוזיציה, שהתנגדו לתיקון החוק. 49 הצביעו בעד, 36 נגד - הערבים נמנעו.

בחוק תמכו כל חברי סיעות הקואליציה, זולת ח"כ יואב קיש מהליכוד שלא השתתף בהצבעה: "שינוי החוק במתכונתו הנוכחית אינו מהווה פתרון ראוי לסוגיית השוויון בנטל", אמר, "לאחר שלא התקבלו ההסתיגויות שהצעתי, החלטתי לא להצביע בעדו. סיכמתי עם חברי הכנסת החרדים, להמשיך ולדון במתווה חוק הגיוס ולפעול להגעה להבנות והסכמות בנושא".

במהלך הדיון תקף ח"כ משה גפני את חברי 'יש עתיד' וזעק לעברם "צבועים".

תיקון החוק כולל הארכה משמעותית של תקופת ההסתגלות. במקום תקופה המסתיימת ב-2017, בחוק המתוקן נקבעה תקופת הסתגלות ראשונה עד 2020 ותקופת הסתגלות שניה עד 2023.

בנוסף: הסנקציות הפליליות בוטלו, כך שלא ימומשו גם לאחר תום תקופת ההסתגלות. במקומן נקבעו סנקציות המותנות בשיקול דעתו של שר הביטחון, מתוך הנחה שלא יימצא שר ביטחון שיפעיל אותן.

מלבד זאת כולל החוק מספר תיקונים טכניים ומשפטיים. חלקם נועדו כדי לאפשר לחוק לעבור את מבחן בג"ץ, לאחר שזה האחרון פסל את חוק טל והבהיר כי כדי לתת כוח משמעותי כל כך בידיו של שר הביטחון, להעניק פטור משירות צבאי למספרים גדולי, על הרשות המחוקקת לקבוע זאת במפורש.

מוקדם יותר הערב, אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "חוק הגיוס, הוא לא חוק שלנו, אנחנו לא רוצים אותו אפילו, אבל הוא הרע במיעוטו, אבל הוא מאפשר למי שרוצה ללמוד תורה לעשות זאת ללא הפרעה, זה חשוב לנו, קריטי שהחוק הזה יעבור, כי מדובר בתיקון לחוק הקיים, זה לא חוק שלנו, אלא מתקן את המצב, ואנחנו מתפללים שהחוק יעבור".

סגן שר החינוך מאיר פרוש אמר: "יש לשבח את התומכים בהסדר ללא התנגשות וכפיה. צריך לשבח את שר הביטחון על עמדתו העקבית, שתמיד, גם בתקופת לפיד, הוא התנגד למסע הכפייתי של לפיד כנגד הציבור החרדי ושיחתו היא דווקא בשבחם של לומדי התורה".



הצבעה בכנסת. צילום: עקיבא ווייס, ,

יש עתיד בבגץ, ,
'יש עתיד' הודיעה כי, "בעקבות ביטול חוק השוויון בנטל, מפלגת 'יש עתיד' בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, תגיש בג"צ כנגד הביטול של חוק השוויון בנטל".

"בתקופה של מצב ביטחוני קשה", הודיעה המפלגה, "כאשר כוחות הביטחון מתמודדים מול גל טרור מתועב – דווקא בזמן הזה ממשלת ישראל מבטלת את חוק השוויון בנטל. זאת פשיטת רגל מוסרית. יד אחת שולחת את טובי בנינו להגן על חיינו והיד השנייה בוגדת בעקרון הבסיסי ביותר של שירות חובה לכולם. זה בלתי נסלח.

"אופי העם היהודי הוא כזה המחייב ערבות הדדית, אופייה של המדינה כיהודית מחייב עמידה משותפת כנגד כל הרעות, אשר עלולות לבוא על המדינה ככזו - ואין צורך להכביר במילים אודות מצבה הביטחוני של מדינת ישראל"., ,
גיוס סנקציות חוק כנסת הסדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד