י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

יו"ר חברת החשמל: "נצטרך לפטר 600 עובדים"

יפתח רון-טל: "נצטרך גם למכור לפחות תחנת כוח אחת. אנחנו מקדמים רפורמה גם ללא רפורמה" ■ אורית פרקש: "כשיש מונופול ממשלתי בסדר גודל של חח"י, הוא יודע שהוא גדול מדי כדי ליפול"

.
.





"נצטרך להיפרד מ-600 עובדים במסגרת הרפורמה בחברת החשמל. אני לא רואה ברירה אחרת" - כך אמר היום (ג') יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל בוועידת אנרגיה ועסקים 2015 שמתקיימת בתל-אביב. "נצטרך גם למכור לפחות תחנת כוח אחת. אנחנו מקדמים רפורמה גם ללא רפורמה".

כזכור, בדוח מבקר המדינה נכתב בעבר הלא רחוק כי בחברת החשמל ישנם כ-2,500 עובדים מיותרים.

רון-טל הוסיף כי חברת החשמל אולי שורדת בטווח הקצר אך לא בטווח הבינוני והארוך: "כל שנה יורדות הכנסות החברה בכ-10%. מעבר לזה, קיימת השקעת חסר של מיליארדי שקלים בתשתיות בישראל. ראינו מה קרה בסערה האחרונה".

לטענתו, יש לאפשר לחברה לייצר מקורות הכנסה נוספים: "בארץ יש לנו מגבלות קשות ומיותרות לגמרי, נגיד בפיתוח תחנות. אין סיבה להביא קבלנים מחול כשיש לחברה המון ידע. צריך לתת לנו גם לפעול בחו"ל. אחרת זו חברה שתצטמק ולא תיתן את השירות במצבי החירום".

היו"ר הוסיף, כי לא ייתכן מצב בו הכנסות החברה הממשלתית יורדות בזמן שיצרני החשמל הפרטיים רואים תשואה של 30%.

סגן הממונה על התקציבים באוצר אודי אדירי תיקן את רון טל וטען כי התשואה לא מגיעה ל-30% אלא לאחוזים בודדים "זה נכון שהתעשייה נהנית מהנחה משמעותית בעלות החשמל, אך התשואה לא מתקרבת למספרים האלה".

אדירי הוסיף כי יש לעשות הפרדה בין סקטור ייצור חשמל לסקטור ההולכה וחלוקה "איפה שאפשר לעשות תחרות אמיתית, חייבים לשאוף לזה. איפה שזה בלתי אפשרי, חייבים הסדרה שתבטיח שהמונופול יפעל באופן יעיל".

לטענתו "תחרות היא אפשרית בתחום ייצור החשמל. כיום 30% מהחשמל בישראל מיוצר מתחנות פרטיות, ואין סיבה שהמספר לא יגיע גם ל-80%. במצב כזה, חברת החשמל תוכל להתרכז בשיפור תשתיות ההולכה וחלוקה שלה, וגם רשות החשמל תדע לפקח על החברה טוב יותר".

יו"ר רשות החשמל אורית פרקש הכהן טענה שהבעיה האמתית של מונופול הוא כי אין לו תמריץ להתייעל "כשיש מונופול ממשלתי בסדר גודל של חח"י, הוא יודע שהוא too big to fall. אלף רגולציות לא יסדרו את זה. זה מייצר מערך תמריצים מעוות לעובדים ולהנהלת החברה. במצב כזה, החברה יכולה להרשות לעצמה לא להיות שקופה, לא לשקף את כל העלויות, להרע את מצבה בדוחות הכספיים וכו".

פרקש תיארה דוגמה לפיה חברת החשמל העדיפה להרע את מצבה בדוחותיה הכספיים: "בכל מה שקשור לשוק עמוק, החברה הלכה ושכנעה בצורה אקטיבית את רשות ניירות הערך להרע את מצבה הפיננסי ב-5 מיליארד שקל. איזו חברה עסקית לא מתאבדת על שיפור הדוחות שלה?".
חברת החשמל פיטורים תחנת כוח יפתח רון-טל אורית פרקש-הכהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד