י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מה לשגריר ההולנדי ולחזנות?

ברביעי האחרון הושק פרויקט של ספר ותקליט 'קול יהודה', הכולל כתבי יד של חזנות הולנדית מהמאה שעברה

מה לשגריר ההולנדי ולחזנות?


חדש ימינו כקדם: אחרי שנות עמל רבות יוצא לאור הספר והתקליט "קול יהודה", המכיל כתבי יד של חזנות מהמאה הקודמת המיוחסות לחזן י.י. פלייסהאואר מהעיר כרונינגן שבצפון הולנד.

המידע ההיסטורי הנדיר, עליו עמלו במרכז לחקר יהדות הולנד באוניברסיטה העברית בירושלים, גרם להבנת הצורך בשימור החזנות היהודית-הולנדית מהמאה הקודמת, ולהנגשתו לציבור הרחב.

הפרויקט המרשים נחגג בשבוע שעבר באירוע מיוחד שהתקיים בבית הכנסת של כפר הנוער כפר בתיה, שכל פריטי הפנים שלו הובאו לאחר השואה מבית הכנסת מהעיר ליווארדן, הסמוכה לכרונינגן.

אורח הכבוד של האירוע ההיסטורי היה מר גילס בסחור-פלוך, שגריר הולנד בישראל, שהתמנה לתפקיד רק לפני שבועיים, וזהו האירוע הראשון בו בחר השגריר החדש לכבד בנוכחותו במסגרת תפקידו בישראל.

השגריר הטרי התקבל על ידי החזן דניאל כל טוב, מלווה בפסנתר על ידי המוזיקאי מר ריימונד גולדשטיין בשירת "ברוך הבא בשם השם", בלחן מסורתי של יהודי הולנד.

באירוע, שהתקיים ביום רביעי האחרון, הושק הפרויקט בהוצאתו לאור של התקליט, בו מציג החזן כל טוב, מלווה במקהלה ובפסנתר, את מיטב היצירות מתוך הספר, הנמצא בשלבי עריכה סופיים. הוצאת התקליט לאור התאפשרה בזכות הסיוע של שגרירות הולנד בישראל, המטפחת שיתופי פעולה אמנותיים בין הולנד לישראל.



מר אנדרה בורס מהמרכז לחקר יהדות הולנד, המוביל את הפרויקט יחד עם פרופסור אלי שלייפר, הודה לכל העוסקים בפרויקט, והזמין את השגריר החדש לשאת דברים.

השגריר אמנם נמצא בארץ זמן קצר מאד, אך מדבריו השתמע כי הוא מיטיב להבין את העם היושב בציון: "אחד הדברים ששמתי לב אליהם כאן בישראל היא החשיבות של העברת המסורת מפה לפה ביהדות, זה דבר שהרשים אותנו, דבר שאולי קצת איבדנו בהולנד בגלל שינויים תרבותיים ואחרים. העברת המסורות לא רק בחגים אלא גם בשבתות, וסיפורי המסורת, ההיסטוריה של העם היהודי, הגורל של העם, הדברים הטובים והרעים, זהו דבר שמעניין אותנו במיוחד, ואני מאמין כי נדע להעריך אותו בזמן שהותנו בישראל.

מה שלא מפתיע אותי זו החשיבות של המוזיקה בתהליך הזה, והחשיבות של חזן וחזנות, מאחר ואני בעצמי מוזיקאי ואוהב מאד מוזיקה, ואני יודע עד כמה המוזיקה יכולה להעביר מילים ורעיונות, להוסיף את הרגש אל הדברים, לחבר אנשים יחד ולגרום להתרגשות והערכה. אני חושב שזו משימה חשובה מאד, ועל כן אני שמח מאד שהערב אנחנו משתתפים באירוע זה של השקת תקליט חזנות מהעיר חרונינגן. אני שמח שההשקה הזו מתקיימת כאן בבית הכנסת שתכולתו הובאה מליאוורדן, וזהו כרטיס ביקור לאופן שבו הדברים היו אצלנו בעבר בהולנד, ולצערנו מעט אנשים בהולנד יודעים על ההיסטוריה הזו".

לאחר הדברים השמיע החזן דניאל כל טוב מספר יצירות המופיעות בתקליט. את היצירות ליווה בפסנתר מר ריימונד גולדשטיין.

צילום: אלישבע סמיט פרנקפורט








































חזנות הולנד מוזיקה רבנים היסטוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד