ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מבצע בינלאומי: כך נקבר יהודי אלמוני

גופתו של מייקל אוסבורן ז"ל, יהודי שנפטר באחד מאיי הפיליפינים, כמעט והוצאה לשריפה על ידי הכנסייה המקומית

מבצע בינלאומי: כך נקבר יהודי אלמוני


זכויות מיוחדות כנראה עמדו לו ליהודי אלמוני בשם מייקל אוסברן ז"ל שזכה שנעשה עבורו מבצע ומאמץ טראנס אטלנטי בכדי למנוע את שריפת גופתו ולזכות בהבאת גופתו לקבר ישראל.

במוצ"ש הגיעה פניה ליו"ר זק"א יהודה משי זהב, על יהודי בשם מייקל אוסברן שהיה מאושפז לצורך טיפולים בבית החולים בעיר דומגטי שבאי נגרוס (Negros) בדרום-מערב הויזאיאס. אחד מ-7,107 האיים הסובבים את פיליפינים במזרח אסיה. היהודי נפטר ועקב שלא היה מי שישלם את הוצאות האשפוז, הועברה גופתו לאחסנה בחדר המתים בכנסייה המקומית. ולפי הנוהל במקום באם בעוד כמה ימים לא יועבר תשלום על האשפוז, אמורה הכנסייה לשרוף את הגופה.

ארגון זק"א השקיע מאמצים לאתר קרובי משפחה של היהודי, בשלב מסוים אמרו שיש לו בת בלונדון, אך לשווא.

באי נגרוס אין קהילה יהודית ולא בית חב"ד. אחרי מאמץ מרובה נמצא המושיע בדמותו של הרב ניר דוננפלד שליח חב"ד באי סבו הנמצא במרחק של עשר שעות נסיעה ושייט מהאי נגרוס. יו"ר זק"א יהודה משי זהב סיכם עם השליח הרב דוננפלד את דרכי הפעולה.

בדברי נועם הצליח הרב דוננפלד לשכנע את אנשי הכנסייה לעכב את שריפת הגופה ולשמר את הגופה לפי ההלכה היהודית, מבלי להוציא את הדם וביצוע חניטה. לעומת זאת סירבה הכנסייה לשחרר את הגופה בלי 'תעודת פטירה' מבית החולים, שבלי תשלום עבור האשפוז והטיפול, הם סירבו להנפיק את תעודת הפטירה.

עקב כך החל יו"ר זק"א יהודה משי זהב באיתור וחיפוש של איש עסקים באזור שיואיל ברוב טובו לשלם עבור הוצאות בית החולים והוצאות הטסת הגופה לקבורה בבית הקברות היהודי במנילה שבפיליפינים. השליח הרב דוננפלד הצליח להשיג הסכמת הקהילה היהודית במנילה לקבור אותו בבית הקברות היהודי ללא תשלום.

במקביל, לבקשתו של יהודה משי זהב, ובסיועו הפעיל של רבה של הונג קונג הרב מרדכי אבצון, נענה איש העסקים, איש החסד ורב הפעלים המסור בכל לבו ונפשו למען עם ישראל, מר רפי אהרוני מהונג קונג, לממן באלפי דולרים את כל ההוצאות: של בית החולים, האחסנה בכנסייה, חברה שתארוז ותכין את הגופה להטסה, עלות הטסת הגופה למנילה.

השליח הרב דוננפלד יצא לדרך, למסע מפרך של למעלה מעשר שעות נסיעה ברכב והפלגה במעבורת מהאי סבו עד לאי נגרוס, שלמעשה הפכו למסע של יומיים.

מספר השליח הרב דוננפלד: "עברתי יומיים קשים מאוד, כמעט ללא אוכל ושינה, הנסיעה לאי נגרוס היתה אמורה לקחת קצת יותר מ-10 שעות, אוטובוס וכלי שייט. בפועל האוטובוס נתקע באמצע הדרך באמצע שום מקום, לקח שעות עד שהגיע אוטובוס חילופי, אי לכך פספסתי את המעבורת האחרונה, באזור הנמל אין כלום באמצע הלילה, כך שנאלצתי להמתין בנמל עד הבוקר".

אחרי התמקחות עם בית החולים הצליח בע"ה הרב דוננפלד להשיג הנחה בסכום המופרז שהם דרשו. ואחרי השגת כל האישורים הנדרשים וההכנות הטכניות, הוטסה למחרת גופת היהודי האלמוני מייקל אוסברן ז"ל לקבורה בבית הקברות היהודי במנילה שבפיליפינים.

אשרי האנשים הממחישים בגופם, בממונם ובזמנם את הערבות ההדדית של עם ישראל - גם אם מדובר בקצה העולם.
זק''א גופה יהודי קבר ישראל פיליפינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד