כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ה'מויפת' של רבי דוד אבוחצירא הי"ד

איש התקשורת איציק סודרי, בן משפחתו של הקדוש המקובל רבי דוד אבוחצירא הי"ד, כותב לגולשי 'בחדרי חרדים' טור מיוחד לזכרו של רבי דוד אבוחצירא הי"ד, לרגל יום ההילולא החל היום, י"ד בכסלו

ה'מויפת' של רבי דוד אבוחצירא הי"ד

איש התקשורת איציק סודרי, בן משפחתו של הקדוש המקובל רבי דוד אבוחצירא הי"ד, כותב לגולשי 'בחדרי חרדים' טור מיוחד לזכרו של רבי דוד אבוחצירא הי"ד, לרגל יום ההילולא החל היום, י"ד בכסלו.

י"ד כסלו זהו תאריך פטירתו של רבי דוד אבוחצירא זצ״ל המכונה ׳עטרת ראשנו׳. (נולד בשנת תרכ"ו, נפטר בשנת תר"פ 1866-1919) למה אני מספר לכם את זה? ראשית, כי זכיתי להיות בן משפחתו, שנית, כדי להמליץ לכם להדליק נר לעילוי נשמתו, ובנוסף על מנת לספר לכם סיפור מדהים על הצדיק, לרגל יום ההילולא שלו.

רבי דוד אבוחצירא היה אחיהם של הבבא סאלי והבבא חאקי סבי זצ"ל, ובנו של רבי מסעוד ונכדו של רבי יעקב אבוחצירא הקבור בדמנהור שבמצרים.

בחייו ראה צער רב, הוא קבר את רעייתו, נישא שוב, ורעייתו השנייה גם היא נפטרה, כל בניו נפטרו בחייו למעט אחד, וזאת בנוסף לחוליים הרבים שהיו מנת חלקו ובכל זאת היה שמח בחלקו, וצהלתו על פניו.

הוא היה איש קדוש שעסק רבות בתורת הנגלה והנסתר, ואף חיבר ספרים וחיבורים, פתח האוהל, שכל טוב, רישא וסיפא, הוא היה בעל מופתים והנהיג את הקהילה היהודית בעיר תאפילאלת במרוקו, ולמרות שסרב לשאת בתואר הזה באופן רשמי, בני הקהילה הכתירו אותו ואף כינו אותו ׳עטרת ראשנו׳.

רבי דוד זצ"ל היה חי בפרישות, ועל מנת שלא יזדקק לצאת מביתו לרחוב נבנה עבורו מקווה ובית מדרש בתוך ביתו, ולא היה נכנס למיטה לישון, אלא היה נח קמעא על כסאו, בנוסף מחמת פרישותו הגדולה לא אכל בשר.

בשנת 1917 בעת שצרפת כבשה את מרוקו קמה תנועת התנגדות ערבית מרוקאית בראשות מולאי מוחמד ונלחמה בכיבוש, גם נגד משפחת המלוכה המרוקאית וגם נגד הצרפתים שתפסו בסוף את השלטון בשנת 1920, מוחמד חשד שיהודי תאפילאלת קשרו קשר עם הצרפתים שתפסו את השלטון, וציווה להוציא להורג את כל הקהילה היהודית. הפחד והחרדה מלאו את לבבות כל בני הקהילה היהודית, הימים היו קשים ובני הקהילה זעקו אל רבי דוד שיתפלל  עליהם שיינצלו מהגזרה הנוראה.

רבי דוד הרגיע אותם ואמר להם כי הקהילה היהודית לא תושמד, בעיצומו של יום השבת פשטו חיילי מולאי מוחמד על תאפילאלת וכינסו את בני הקהילה היהודית בכיכר העיר על מנת להוציאם להורג. או אז פנה רבי דוד זצ״ל למוחמד ולקח על עצמו את ה'אשמה'.

הרשע מוחמד החליט להוציא להורג ׳רק׳ אותו ועוד שניים מפרנסי העיר, הוא העמיד אותם מול לוע של תותח וירה לעברם פגז, וכך הוא ועוד שניים נהרגו על קידוש השם והצילו את כל הקהילה היהודית ממוות בטוח, הי"ד.

אחיו הבבא סאלי הוסיף וסיפר כי כשבאו אנשי החברא קדישא של תאפילאלת לקבור גופתו הקדושה לקבורה, לאחר פגיעת הפגז, הם לא מצאו חלק מיד שמאל באזור השריר שעליו היה מניח את התפילין, הם ניסו בכל כוחם להביא גם חלק זה לכבוד האחרון, ומאד הצטערו כשלא עלתה בידם המשימה, רבי דוד הגיע אל אנשי החברא קדישא בחלום ואמר להם כי אל להם להצטער כי זה עונשו משמים על כך שפעם אחת בשעת הנחת תפילין, בין תפילין של יד לתפילין של ראש הוא הרהר בדברי תורה, ועל כך נענש. רבי דוד אף גילה להם איפה נמצא החלק החסר והם הלכו והוסיפו אותו לקבורה בדיעבד.

ראוי לציין כי באותם ימים אחיו הבבא סאלי היה רק בן 18 והיה מכהן כראש הישיבה בתאפילאלת.

אין לנו תמונה או ציור של רבי דוד כי משפחת אבוחצירא לדורותיה סירבה לכך מטעמים הלכתיים, ולכן אסתפק בתמונה של הנר שהדלקתי לעילוי נשמתו.

זכותו תגן עליכם ועלינו אמן.

איציק (יצחק) סודרי



סודרי אבוחצירא זכרון תותח תפילין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד