כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

האדמו"ר מויז'ניץ מתייחס לשלום בעלזא-מכנובקא

האדמו"ר מויז'ניץ התייחס לאירוע ההיסטורי של השבוע ובהתבטאות ראשונה על השלום בין בעלזא -למכנובקא: "שום ברכה לא רואים ממחלוקת והרבה מאוד ברכה והצלחה רואים כשיש שלום"

הרבי מבעלזא בחתונה עם הרבי ממכנובקא. צילום: שוקי לרר
הרבי מבעלזא בחתונה עם הרבי ממכנובקא. צילום: שוקי לרר


תהליכי השלום במגזר החסידי, כבר הפכו כמעט למובנים מאליהם - כך שכשאחד הסכסוכים הכי מתוקשרים בעשורים האחרונים, הסתיים השבוע באקורד משמח ומדהים של השתתפות האדמו"ר מבעלזא בחתונת מכנובקא, הדבר לא עורר עניין רב.

אולם למי שמודע בפרטי המחלוקת והסיכסוך, האירוע בתחילת השבוע הוא משמעותי מאוד, לא רק בעניין הסכסוך הנקודתי בחסידות, אלא כי הוא משקף תהליכים בעולם החסידות, שמגיעים בשנים האחרונות לשיאם - לפיהם - מחלוקת אאוט, שלום אין.

מי שמכיר מקרוב את העניין ופועל שנים כדי להשרות שלום בעולם החסידי הוא האדמו"ר מויזניץ. לכן, התבטאותו בעניין אמש (ד') מסקרנת.

אל מעונו בקריית ויז'ניץ הגיע בן האדמו"ר מסקווירא הרה"צ רבי אהרן מנדל טווערסקי, השוהה בארץ ישראל בימים אלו, לאחר שהגיע במיוחד לשמחה זו של חתונת מכנובקא, בה התחולל אקורד הסיום למחלוקת

הרבי מויז'ניץ שמח לשמוע על כך והגיב: שמעתי שעשו שלום בין החצרות, שמחתי מאוד כשסיפרו לי על השלום, ובפרט שגיסי הרבי מבעלזא הגיע לחופה. שום ברכה לא רואים ממחלוקת והרבה מאוד ברכה והצלחה רואים כשיש שלום.

כזכור, ביום שני השבוע השתתף האדמו"ר מבעלזא ואף סידר קידושין בחתונת נכדת האדמו"ר ממכנובקא, זאת לאחר חצי יובל שנים של נתק מוחלט.

הנגיד אליש אנגלדנרר מלונדון, פטרונה של חסידות מכנובקא, וממתנגדי השלום עד כה, אף לחץ את ידו של האדמו"ר מבעלזא.

סיפור המחלוקת החל לאחר פטירתו של 'הרבי הקדוש' האדמו"ר ה'קדושת אהרון' מבעלזא זצ"ל, בשנת תשי"ז, כשהוא ערירי, זאת לאחר שכל בניו נספו בשואה.

מרבית חסידי בעלזא בחרו לאדמו"ר את בן אחיו, האדמו"ר שליט"א, שהיה אז ילד בן תשע שנים. אך מקצת מהחסידים לא קיבלו את מרותו של האדמו"ר ופרשו.

חלק מהפורשים בחרו באדמו"ר ממחנובקא שהינו נין לשושלת בעלזא. הוא התמנה לאדמו"ר חסידות מחנובקא, בשל אימוצו על ידי האדמו"ר הקודם.

בשלב מסוים, החסידות החלה לכנות את עצמה "בעלזא מחנובקה", מה שיצר מתח בין החסידויות, שגלש מספר פעמים להשמצות הדדיות ואף לאלימות.

בשנים האחרונות חלה התקרבות רבה בין הצדדים, והאירוע השבוע היה צעד משמעותי, ולמעשה אקורד הסיום למהלכי השלום אשר נרקמו בשנתיים האחרונות ,בסימן סיום המחלוקת הגדולה.
ויז'ניץ בעלזא מכנובקא סקווירא שלו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד