כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המלחמה העות'מאנית-רוסית, גירסת שנות האלפיים

לאט ובטוח, הנשיא הרוסי פוטין, הופך לשחקן משמעותי ואימתני בזירה הבינלאומית. כעת, הוא קופץ כמוצא שלל רב על המתיחות החדשה עם טורקיה בשל הפלת המטוס. מישהו זוכר את הפלישה הרוסית לאוקראינה ?

הנשיא הולנד והנשיא פוטין - מתוך הטוויטר של פוטין
הנשיא הולנד והנשיא פוטין - מתוך הטוויטר של פוטין


כולנו עדים לסחרחורת בתקופה הזו בעולם - אך לא כולנו שמים לב, שאיך שלא נסובב את הגלגל, רוסיה הגדולה שבה והפכה לשחקן משמעותי המעורב כמעט בכל נושא בינלאומי. הסחרחורת היא בינלאומית: מהמזרח התיכון, מזרח אירופה, וכמובן מערב אירופה שהצטרפה בשבועיים האחרונים.

בשנים 1887-1888 התחוללה מלחמה בין רוסיה למעצמה העות'מאנית (טורקית). המלחמה עיצבה את פני מזרח אירופה, ובעיקר את מדינות הבלקן. כתוצאה מהמלחמה, המעצמה העות'מאנית קרסה. מדינות שהיו בשליטת המעצמה העות'מאנית קיבלו עצמאות או עברו לשליטה בידי מעצמות אחרות כגון אוסטרו הונגריה, רוסיה והמעצמה הבריטית.

בבחירות האחרונות בטורקיה זכה הנשיא ארדואן לרוב הקולות בפרלמנט הטורקי. בכך מבסס הוא את שלטונו ואת חזונו להחזיר לטורקיה את כבודה האבוד, מזמן האימפריה הגדולה והמפוארת אשר שלטה במדינות רבות בעולם.

ארדואן עושה זאת במספר דרכים. החל מהתערבות במה שקורה במזרח התיכון: בין ישראל לפלסטינאים, קשרים חזקים עם מוחמד מורסי - הנשיא הקודם מטעם האחים המוסלמים במצריים, איתנות עיקשת על זכותה של טורקיה לשלוט בקפריסין - למרות שקפריסין היא שטח כבוש לכולי עלמא, ובשנים האחרונות התערבות במלחמה בסוריה וניסיון להפיל את הנשיא אסד הבן.

מנגד עומדת רוסיה בהנהגת הנשיא ולדמיר פוטין כבר שנים ארוכות בניסיון להחזיר את כבודה האבוד של האומה הרוסית מזמן הצארים ומזמן הגוש הסובייטי.

רשימה חלקית: מלחמות בגיאורגיה, כיבוש חבל אוסטיה, כיבוש מזרח אוקראינה וחצי האי קרים, ביסוס מעמדה במדינות כמו בלארוס ומולדביה צ'צ'ניה וקאזחסטאן. ובשיא - חדירה למרחב האווירי האירופי ללא מפריע, פטרולים ימיים לאורך חופי אירופה וסקנדינביה ואפילו אלסקה שבשליטת ארה"ב.

והאירוע האחרון - התערבות בנעשה בסוריה ע"י הקמת בסיסים של חיל האוויר הרוסי. חיל שמפציץ ללא הפסקה את מעוזות המורדים, וגם כוחות קרקע מיוחדים הפועלים בסוריה בפעולות מיוחדות ונקודתיות, כגון חילוץ הטייס הרוסי בשבוע שעבר, שנפל בידי אנשי ארגון טורקמן .

ישנם מומחים ופרשנים הטוענים כי למעשה ההתערבות המסיבית לאחרונה בסוריה, נועדה להוריד את הלחץ העולמי על רוסיה, מאז פלישתה לאוקראינה וכיבוש חצי האי.

בשבוע שעבר, כשטורקיה הפילה מטוס קרב רוסי מסוג סוחוי 24 בגבול טורקיה סוריה, התגלה המאבק האימתני שמאחורי הקלעים. לכאורה, לא היינו אמורים לייחס לכך חשיבות יתירה, מעבר למשבר דיפלומטי בן המדינות.

אלא שפוטין, שביקר באירן בזמן הפלת המטוס, קפץ על המציאה כמוצא שלל רב: הוא תקף מיד ובחריפות את טורקיה והתבטא שזו היא נעיצת סכין בגב האומה הרוסית, אף הוסיף ואמר כי זה הוא מעשה טרור נגד רוסיה, והוסיף שלתקרית זו יהיו השלכות חמורות ביותר על היחסים בן המדינות .

ואכן ההשלכות היו מיידיות. רוסיה קראה לתיירים הרוסיים להפסיק לטייל בטורקיה, וקראה להם לשוב למוסקבה. הודעה מהקרמלין הטילה חרם על מוצרים המיוצרים בטורקיה ונמכרים בחנויות ברוסיה, והטילה וטו על יבוא מוצרים ופירות וירקות מטורקיה.

בנוסף ביצעה רוסיה צעדים צבאיים. היא החלה בהצבת מערכת טילים S 400 בצמוד לגבול הטורקי - מהלך שמלחיץ מאוד את טורקיה ואת עמיתיה בנאטו.

הנשיא ארדואן הבין לאחר מעשה שנעשתה טעות חמורה, והוא מנסה לכבות את השריפה ע"י ריכוך מילים. טורקיה ביצעה ניסיון כושל לפרסם וידאו, שנתקל בספקות בעולם - לא ברור אם הוא אמיתי או מזויף, הוידאו מראה כביכול אזהרות חוזרות ונשנות לטייסים הרוסים לבל יחדרו למרחב האווירי של טורקיה. בנוסף הוא כינס ועידה של ראשי ברית נאטו בבריסל.

ההשפלה הכי גדולה הגיעה בסוף השבוע. נשיא טורקיה ארדואן התקשר טלפונית לנשיא רוסיה פוטין, אך האחרון סירב לענות לטלפון. ואף דאג שה"סינון" יודלף לידיעת העולם.

טורקיה לא אומרת נואש בניסיונותיה להרגעת הרוחות. בבוקר יום שישי, פורסם מאמר של ראש ממשלת טורקיה דאווטאולו ב"טיימס" הבריטי שבו נאמר, כי ממשלתו ושותפיה בנאטו יפעלו להפגת המתיחות מול רוסיה.

כעת נצטרך לעקוב אחר התפתחות העימות. האופציות הנוספות העומדות בפני רוסיה, להעמקת תג-המחיר מטורקיה על הפלת המטוס, הן כך:

1.רוסיה תצמצם את אספקת הגז לטורקיה ,ותעלה את המחיר למטר מעוקב של גז , בטענה שזה מסיבות "טכניות". כיום רוסיה מספקת לטורקיה כ60% מצריכת הגז שלה,

2. רוסיה תפעל ביד קשה נגד ארגון 'טורקמן' שנשלט ונתמך ע"י ארדואן. אותו ארגון אחראי על לכידתם בשבי של הטייס הרוסי וגופת חברו. יש אומרים שארגון זה, הוא שהפיל את המטוס הרוסי.

3. רוסיה תחמש את ארגון ה PPK הכורדי שנלחם בטורקיה שנים ארוכות .


אין לדעת מה יהיו הצעדים הבאים של הנשיא פוטין נגד טורקיה, כיוון שפעולותיו בשנים האחרונות הוכיחו שהנשיא פוטין הוא דיפלומט לא צפוי. כל מהלך שפוטין שלף בשנים האחרונות, לא היה צפוי ע"י שום אנליסט בעולם. לעיתים רחוקות פרשנים רוסים ידעו להעריך חלק ממהלכיו, אך מה שברור הוא שפוטין לא צפוי.

מה שברור הוא שאם טורקיה לא תצליח להרגיע את המתיחות בזמן, עלול להתפתח מצב מסוכן מאוד באיזור. האם נחזו למצב של מלחמה בן שתי מעצמות לשעבר, אלו? כרגע זה נראה רחוק, אולם ימים יגידו. הפלת המטוס הרוסי, היא אבן דרך ומבחן למלחמה קרה או חמה, בין מדינות אלו במקרה שאכן תתפתח.

פוטין הוא חידה שאין לה תשובה, ועד שכל המומחים במערב יצליחו לפענח את החידה, הוא הפך להיות הנסיך העולמי במלחמה נגד ארגון המדינה האיסלאמית - דעאש. וכמובן עכשיו, לאחר הפיגועים בפריז, צרפת ושאר מדינות אירופה וארה"ב, מחזרות לפתחו של הצאר הרוסי השולט במרחב האווירי של סוריה.

הנה רק ביום שישי האחרון, נפגשו הנשיא הולנד והנשיא פוטין, וסיכמו בניהם על שיתוף פעולה מודיעיני במלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית.

מישהו זוכר את אוקראינה ??
פוטין ארדואן רוסיה טורקיה מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד