י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שנתיים בכלא: עונש חמור לרב אהרונוב

יו"ר עמותת צעירי חב"ד הורשע במסגרת הסדר טיעון ובהסתמך על הודאתו בשורה של עבירות מרמה והפרת אמונים

אהרונוב בבית המשפט, צילום: פלאש 90
אהרונוב בבית המשפט, צילום: פלאש 90


אושר הסדר הטיעון: הרב יוסף אהרונוב, יו"ר עמותה צעיר חב"ד, הורשע הבוקר (א) בבית המשפט המחוזי בתל אביב על יסוד הודאתו, בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, ושימוש במרמה, ערמה ותחבולה במטרה להתחמק ממס, בהיקף של מיליון ש"ח.

הרב אהרונוב יתחיל לרצות עונש מאסר בפועל בעוד כחודש בכ"ב שבט למשך שנתיים, וישלם קנס של מיליון וחצי ש"ח בעשרה תשלומים.

אהרונוב שימש בשנים 1999-2007 (התקופה הרלוונטית לכתב האישום) ועד היום, כיו"ר "עמותת צעירי חב"ד" – עמותה רשומה, שהוקמה במסגרת חסידות חב"ד, בין היתר, לניהול פעילות תורנית, חינוכית ותרבותית להפצת תורת ישראל (צא"ח) – ו"יודאיקה – כפר חב"ד", עמותה שהוקמה, בין היתר, לצורך ממכר תשמישי קדושה, וכן חבר וועד בצא"ח, ועסק, בין היתר, בגיוס תרומות לצא"ח.

בנוסף, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, כיהן כיו"ר שתי עמותות נוספות, הקשורות לצא"ח – "מרכז לילדי צ'רנוביל", ו"האגודה לעידוד משפחות הגיבורים". אהרונוב שלט בצא"ח, בפעילותה הפיננסית, בעובדיה, בתיעוד ורישום פעילותה הכספית של צא"ח. על פי כתב האישום, לרוב, פעל באמצעות אחרים שביצעו את הוראותיו.

על פי כתב האישום בו הודה, פעילותה הפיננסית של צא"ח התנהלה בשני מישורים: מישור גלוי – הפעילות נוהלה ב-8 חשבונות בנק רשמיים. מישור סמוי – הפעילות הוסתרה מעיני רשויות המדינה – לרבות רשם העמותות, החשב ורואה החשבון של צא"ח – ונוהלה על ידו, באמצעות שני חשבונות בנק. האחד, חשבון על שם "האגודה לעידוד משפחות הגיבורים". השני, חשבון פרטי, בבעלות הנאשם, על שם "חב"ד צ'רנוביל צ'ילדרן", שבו הופקדו תרומות שיועדו לצא"ח.

הפעילות הפיננסית בחשבונות האגודה וצ'רנוביל, התנהלה ללא כל רישום מסודר במערכת הנהלת החשבונות של צא"ח וללא כל בקרה.

השופט ירון לוי גזר על הרב יוסף יצחק אהרונוב את העונשים הבאים:
24 (עשרים וארבעה) חודשי מאסר לריצוי בפועל, בניכוי 16 ימי מעצרו.
12 (שנים עשר) חודשי מאסר מותנים למשך שלוש שנים, מיום שחרורו ממאסר, והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור איזו מהעבירות בהן הורשע, או כל עבירה בניגוד לפרק ו' לחוק העונשין, או כל עבירה בניגוד לפקודה מסוג פשע.
קנס בסך 1,500,000 ₪ (מיליון וחצי ₪).

הרב אהרונוב יתייצב ביום 1.2.2016, לא יאוחר מהשעה 9:00, לתחילת ריצוי עונש המאסר, בבית המעצר ניצן או במקום שיורהו שירות בתי הסוהר.

רשימת האישומים:
אישום ראשון: בשנים 2002-2006 גייסה עמותת "Chabad Children of Chernobyl" (להלן: "העמותה בארה"ב"), כספי תרומות שיועדו לפרויקט צ'רנוביל, שריכזה צא"ח, בהיקף של3,547,879 ₪.

אישום שני: בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, ביצע הנאשם, באופן שילוחי, רישומים כוזבים במערכת החשבונות של צא"ח, וכן הורה לחשבי ומנהלי החשבונות של צא"ח, לבצע רישומים כוזבים במערכת החשבונות של צא"ח ויודאיקה. בשנים 1999-2001, קיבלה צא"ח במרמה ממשרד החינוך תמיכה כספית, בסכום כולל של למעלה מ-17 מיליון ₪, בהסתמך על בקשות שכללו אישור ניהול תקין שהושג במרמה.

אישום שלישי: בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הפיק אהרונוב הכנסות מצא"ח ומריבית, בסכום של למעלה מ-2.4 מיליון ₪, עליהם לא דווח לפקיד השומה, מתוך כוונה להתחמק ממס.

אישום רביעי: הורה לחשבי ולמנהלי החשבונות בצא"ח לשלם משכורות לעובדי צא"ח, ללא הפקת תלושי שכר ו/או עם הפקת תלושי שכר, בהם נרשם במרמה, סכום נמוך מהסכום שבפועל שולם לעובד, והכל על פי קביעתו. על מנת להסתיר מעיני רשות המסים הוראה זו, הכין וקיים יחד עם צא"ח ויודאיקה, באמצעות חשבי ומנהלי החשבונות בצא"ח, פנקסי חשבונות כוזבים של צא"ח ויודאיקה, בכוונה לעזור לעובדי צא"ח ויודאיקה להתחמק ממס בלמעלה מחמישה מיליון שקלים.

בפרקליטות הדגישו את היבטי החומרה בעבירות בהן הורשע, ובכלל זה, מעילת אהרונוב באמון שניתן בו, והעובדה שעשה בכספי חב"ד כרצונו, מהלך 9 שנים; היות הנאשם הדמות הדומיננטית שהובילה את כל המהלך העברייני; פעילותו השיטתית של הנאשם, שפעל בדרכים מתוחכמות, וקיבל במרמה כ-3.5 מיליון ₪ מתורמים; 1.7 מיליון ₪ שקיבל הנאשם כשכר שלא היה רשאי לקבלו; סיוע הנאשם לעובדי חב"ד להעלים הכנסות בסך כולל של כ-5 מיליון ₪, ולעמותת יודאיקה להקטין הכנסתה החייבת בסך של כ-900,000 ₪; סיוע הנאשם לצא"ח לקבל במרמה תמיכות ממשרד החינוך, בסכום כולל של כ-17 מיליון ₪.

הרב אהרונוב נשא נאום נרגש אותו קרא מן הכתב. הביע חרטה על מעשיו, אך טען כי פעל באמונה ובמסירות למען כלל עם ישראל, וביקש להניח על מאזני הצדק, את החיים שסייע בהצלתם, ואת הצער, הכאב וההשפלה שחוו הוא ובני ביתו. הוא הדגיש כי את עינוי הדין שנגרם לו בגין התמשכות ההליכים, ושאל רטורית כיצד ינוכו השנים הרבות, ואלפי הימים ולילות, בהם התענה עינוי דין ונפש. לטענתו, גם אם חטא, לא לביתו עשה, ולא למען בצע כסף ונהנתנות פעל.

אהרונוב בבית המשפט, צילום: פלאש 90








אהרונוב מאסר בפועל צא''ח קנס מרמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד