ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

מה הם יגידו, כופים עלינו לקבל ספרדיות?

אנחנו העובדות במוסדות, אנחנו הספרדיות, אנחנו בני התורה שיצאו להתפרנס. זה אנחנו • המאבק על המחוז החרדי - טור

הסמינר הישן בירושלים
הסמינר הישן בירושלים


בימים האחרונים יצאו מנהלי המוסדות למלחמה במחוז החרדי במשרד החינוך, כשטענתם העיקרית היא כי משרד החינוך פוגע בעצמאות החינוך החרדי, ומתערב בתכנים.

צריך לומר - באמת חל שינוי בשנים האחרונות ביחס של משרד החינוך למוסדות החרדיים. לא שונו חוקים. לא שונו נהלים. מוסדות המוכש"ר והפטור כפופים לנהלי משרד החינוך ולחוקי המדינה, מאז ומתמיד.

מה שכן השתנה זה מגמה חדשה של "הידוק הפיקוח". המגמה הזו הגיעה מהשטח החרדי עצמו:
הוגבר הפיקוח על נהלי הקבלה למוסדות החינוך.

הוריהם של נערה ממוצא ספרדי שלא התקבלה לסמינר, או ילד לאב עובד שלא התקבל לתלמוד תורה, יודעים היום שמילת מנהל המוסד היא לא סוף פסוק. שאפשר לפנות לוועדות הערער במשרד החינוך, ואם טענתם אכן מתבררת כאמתית ושהופלו רק על רקע עדתי, או עיסוקו של אב המשפחה, הם ייכנסו למוסד בו רצו ללמוד. הישג זה הושג אחרי שחרדים וחרדיות רבים כמעט ומסרו נפשם על המאבק באפליה.

בנוסף - הוגבר הפיקוח על רמת המורות והמורים, גם זאת בעקבות דרישה של השטח החרדי. אנו כהורים הרי רוצים שהמורים יתקבלו לעבודה על סמך כישוריהם ולא על סמך קשריהם - האם המורה עבר הכשרה בחינוך? האם המורה שמלמדת אנגלית יודעת ללמד אנגלית?

הוגבר הפיקוח על שכר וזכויות הצוות החינוכי. גם זה הושג אחרי תלונות ודמעות רבות של הגננות והמורות - חלקן הגדול נשות אברכים, ששכרן וזכויותיהן נפגעים במשך שנים על ידי מנהלי המוסדות שמנסים לעשות הון לביתם על חשבון נשות תלמידי חכמים שגם ככה מתקשות לפרנס את משפחותיהן.

כולנו יודעים ששלושת הנושאים האלה נמצאים במאבק תמידי. מן הצד האחד הילדים וההורים והרשויות שסוף סוף אחרי שנים, התחילו פה ושם לפעול למען זכויות בני ובנות המגזר. ומן הצד האחר מנהלי המוסדות שהיו רגילים לעשות ככל העולה על רוחם, ופתאום נאלצים לתת דין וחשבון על מעשיהם.

כך אחרי שנים שהחרדים היו נתונים לחסדיו של מנהל המוסד - אם הוא ירא שמים וישר, הרי שהיו מקבלים חינוך הוגן וראוי לבניהם. אולם אם הוא מעדיף לעשות לביתו וכבודו על פני טובתם, לא היה להם עם מי לדבר. עכשיו יש עם מי לדבר.

והמציאות החדשה הזו מאיימת על השדרה החזקה ביותר של הציבור החרדי: מנהלי המוסדות. איגוד הסמינרים ואיגוד הת"תים, והם מנסים כרגיל להפוך את זה למלחמת דת. "מתערבים לנו בתכנים, הורסים את החינוך הטהור", עם הטענות האלה הם נכנסים לגדולי ישראל ומציגים להם תמונה חלקית ושקרית.

הרי מה יגידו להם, כופים עלינו לקבל ספרדיות בדיוק כמו שאתם אמרתם לנו מזה שנים ולא הקשבנו? מה יגידו להם, כופים עלינו לשלם את מלוא השכר לגננות, כפי שמחויב על פי דין תורה?

והם מבלבלים גם את הציבור החרדי, וגם את הרשויות.

הרשויות, משרד החינוך, שר החינוך והח"כים החרדים צריכים לזכור את מי הם משרתים: הם מחויבים לשרת את הילדים והילדות החרדים, ואת הוריהם. לא את איגוד מנהלי הת"תים. ולא את איגוד מנהלי הסמינרים. אנשים שלא נבחרו על ידי הציבור, דואגים רק לאינטרסים הצרים שלהם, ועוד מתיימרים לדבר בשם הציבור.

זה נכון - הם חזקים, יש להם כסף וכוח וקשרים פוליטיים. אבל משרד החינוך והשר צריכים לזכור שלא אותם הם צריכים לשרת. אלא את הילדים וההורים.

ואנחנו בני ובנות הציבור החרדי עצמו. אנחנו העובדות במוסדות ומשפחותיהם. אנחנו המשפחות הספרדיות. אנחנו בני התורה שיצאו לפרנס את בני משפחתם. אנחנו האברכים שמשלמים כל חודש מכיסם שכר לימוד עצום למוסדות.

אנחנו יודעים את האמת: מי שבאמת מנסה לפגוע בחינוך הטהור, זה חלק כוחני ורעשני ממנהלי המוסדות והעסקנים, שכוחם, הונם וכבודם, קודמים בעיניהם לטובת ילדנו וליראת שמים. ולא פקידי ופקידות משרד החינוך, שרובם חרדים וחרדיות כמונו בדיוק, שפועלים כמיטב יכולתם, לטובת ילדנו וחינוכם הטהור.
המחוז החרדי משרד החינוך סמינרים אפליה מוסדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד