כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

צפו: במוסקבה חגגו את חג הגאולה

חצי יובל לנפילת מסך הברזל הקומוניסטי: כאלפיים מיהודי מוסקבה חגגו את יום גאולתו של האדמו"ר הזקן בעל התניא

צפו: במוסקבה חגגו את  חג הגאולה
שניאור שיף


בסימן חצי יובל לנפילת מסך הברזל, השתתפו כאלפיים מיהודי מוסקבה בחגיגה המרכזית שנערכה לכבוד "חג הגאולה – י"ט בכסלו", יום גאולתו של האדמו"ר הזקן בעל התניא והשו"ע ומייסד חסידות חב"ד זיע"א.

האירוע נערך באולם הענק "קונגרס פארק" שעל גדות נהר מוסקבה, מול ה"בית הלבן" של ממשלת רוסיה, לצד שולחנות ערוכים וסעודה מפוארת לכבוד החג.

את שולחן המזרח פיאר רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, שנשא את הנאום המרכזי בביאור נרחב על משמעות ועבודתנו ב"אור וחיות נפשנו", שנמצאים בפנימיותו של כל יהודי באשר הוא.



את החגיגה הנחה יו"ר המוזיאון היהודי ר' ברוך גורין, שהזמין את האורח מישראל הרב יעקב ברגמן לומר עם הקהל מזמור כ' בתהלים לישועת כלל ישראל ויושבי ארץ הקודש, והנגיד ר' דוד אמינוב כובד במזמור קי"ד, לזכותם של יהודי רוסיה ולהמשך הצלחת הפעילות בכל הקהילות.

שגריר ישראל החדש ברוסיה, צבי חפץ, סיפר בהתרגשות שבחלוף כ-30 שנה מאז ביקר במוסקבה לפתיחת השגרירות הישראלית, לא חלם על גודלה והתפתחותה המדהימה של הקהילות היהודיות ברוסיה ובמוסקבה בפרט, בראשותו של רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר.

אורח הכבוד היה הרב בערל זלצמן משלוחי חב"ד בניו ג'רזי שבארה"ב, יליד רוסיה ומהפעילים הבולטים היום בארה"ב למען העולים מרוסיה לארה"ב. הרב זלצמן סיפר את סיפור חייו ועל מסירות הנפש של הוריו לחינוך טהור לילד המשפחה, שרק בזכות כך, זכו להקים דורות ישרים מבורכים, כאשר רבים מהם משמשים ברבנות ובשליחות קודש בכל העולם כולו.

לציון 25 שנה לנפילת מסך הברזל, הוזמן 'אסיר ציון' המפורסם ויו"ר הסוכנות נתן שרנסקי, יליד רוסיה ומחשובי הפעילים למען עולי רוסיה, שסיפר בערגה על הימים בהם הוא ומשפחתו זכו לתמיכת הרבי מליובאוויטש ועל ההבטחה שהוא ישוחרר מהכלא, דבר שקרה לפתע בנס תקופה קצרה אחר כך. הסופר המפורסם, פעיל חברתי ופוליטי אלכסנדר גלמן, סיפר על פגישתו עם הרבי מליובאוויטש ועל העידוד, התמיכה והעיצות שקיבל לספרים שכתב למען היהדות.

את מסכת הנאומים סיים נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, הרב אלכסדר לייב ברדה, שדיבר על 'שנת הקהל' ופעילות הקהל בכל קהילה, משפחה ומוסד.

מקהלת "חדר מנחם" ניגנה את הניגון של החג "פדה בשלום" ובין לבין תזמורתו המורחבת של רובי בנט יחד עם מקהלת 'שירה' מארה"ב והזמר אהרל'ה סאמעט ניגנו את ניגוני בעל הגאולה וסחפו את הקהל הגדול להתרגשות גדולה ושמחה עצומה שנמשכה במשך שעות ארוכות.

מראות משנות פעילות המחתרת היהודית ברוסיה הוקרנו לראשונה למשתתפים על מסכי ענק, בהם סיפורו גם הצדיק מלנינגרד הרב יצחק קוגן והשליח בברזיל הרב וויטמן, על הפעילות המחתרתית החסידית שפעלה באותם ימים קשים. לקהל המשתתפים חולק קונטרס "עניינה של תורת החסידות" שתורגם כולו לרוסית והודפס באופן נוח ומיוחד.

















































































































































מוסקבה חג הגאולה הרב לאזאר מקהלת שירה רובי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד