י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ועדת התקשורת נכנעה: קו החירום נפתח

לאחר שהתברר שקו סיוע לנשים מוכות חסום במכשירים 'כשרים' - שחררה ועדת הרבנים את האפשרות לחייג לקו

ועדת התקשורת נכנעה: קו החירום נפתח
שאטרסטוק





חברות הסלולאר, שחסמו מספר טלפון של קו סיוע לנשים מוכות במגזר החרדי, פתחו אותו היום (ב') ובכך שיחררו את החסימה - שבוצעה בעקבות בקשת ועדת הרבנים לענייני תקשורת. בוועדה טוענים כי המספר נפתח מיד לאחר הפניה וללא קשר לכתבה.

אתמול שודרה כתבה בערוץ 2, ובה פורסם כי מספר הטלפון של קו סיוע לנשים מוכות במגזר - נחסם בפני מאות אלפי לקוחות המחזיקים בטלפון כשר. בתגובה לכתבה של נטעלי שם-טוב נמסר מועדת הרבנים לענייני תקשורת כי "לא הוגשה בקשה שתאפשר את הפעלתו". אולם כאמור, בשעות האחרונות המספר שוחרר וניתן לחייג אליו.

על עצם חסימת הקו נמסר כי "מפעילי קו הסיוע ביצעו שיחות צלצול-ניתוק למנויים 'כשרים', תופעה שאינה חוקית על פי חוק הספאם וחוק ההטרדות" ולכן הוא נחסם.

כזכור, אתמול (ב'), עוד קודם הפרסום בערוץ 2, פורסם ב'בחדרי חרדים' כי גם מספרי טלפון של אנשים פרטיים נחסמו בצורה שרירותית, ללא בדיקה או תשאול, רק כי מישהו העביר את המספר ל'מלשינון'.



מנגנון פעולת ועדת הרבנים באמצעות ה'מלשינון', הוא כך: לאחר שנאספו המספרים שעליהם הגיעו תלונות, הרשימה נבדקת - או לפחות כך אמור היה להיות, ומשם - היא מועברת לחברות הסלולאר השונות - על מנת לעדכן אצלם את רשימת המספרים החסומים לחיוג מטלפונים כשרים. חברות הסלולר כפופות להסכם עם 'ועדת הרבנים' לפיו הם מחויבים לחסום מספרי תועבה לגישה מצד מחזיקי המכשירים הכשרים.

האם יכולה הועדה, ובעקבותיה חברת הסלולר לבצע חסימה של לקוח פרטי, רק כי מישהו החליט 'לסגור עמו חשבון' ולהעביר את מספרו למלשינון? ובכלל, איזה מנגנון פיקוח מפעילות חברות הסלולר על אותה רשימה של 'הועדה' - האם הם אכן בודקים שאותם מספרים שנחסמים מספקים תוכן שאינו ראוי לציבור חרדי, או שמא למעשה החברות הופכות לכלי בסכסוכים פנימיים או חיסולי חשבונות, באמצעות חסימה שרירותית וללא יכולת המנוי לדעת על כך מראש ולכל הפחות לתת לו את האפשרות למנוע זאת.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה לפניית 'בחדרי חרדים' כי הסדרת ה'קומות הכשרות', ובכלל כך המספרים אשר יהיו חסומים להתקשרות במסגרת קומות אלו, מבוצעת באופן עצמאי על ידי מפעילי התקשורת, ולא על ידי משרד התקשורת. "משרד התקשורת לא בודק את המניעים לחסימת המספרים", נמסר לפניית 'בחדרי חרדים'.

גורם בועדת הרבנים לענייני תקשורת הגיב ל'בחדרי חרדים': "א. פעילות רבת היקף בת למעלה מעשור, יתכן ועלולה הייתה להתרחש 'תקלת אנוש' אקראית באופן נדיר, אולם בוודאי שכל מידע שכזה - ככל שהגיע למוקד הוועדה - הדבר טופל מיידית. ב. כל רוכש 'טלפון כשר' בוחר מיוזמתו להכפיף לטלפון זה על כל המשתמע מכך, כאשר אופיו ותפעולו מעת ייסודו מונחים ומונהגים על ידי גדולי ישראל מכל העדות והחוגים".

לשאלת 'בחדרי חרדים' מדוע לא נערכת בדיקה לבעל קו טרם חסימתו, ובנוסף, האם יש מי שמפקח ומבקר את עבודת 'ועדת הרבנים' הפועלת למעשה כגוף יחיד עם סמכויות בלעדיות. בוועדת הרבנים מסבירים, כי בהחלט יש מערך פיקוח, ולפני כל חסימה עורכים בירור מוקדם ויוצרים קשר עם בעל מנוי. עם זאת, עלולות להתרחש תקלות אנוש - ועם היוודע הדבר, המספר משוחרר מיידית מרשימת החסומים.

בעתירה שהגישה רות קוליאן נגד חברת פלאפון, אורנג' וועדת הרבנים לענייני תקשורת, היא תבעה אותם ייצוגית על סך 60 אלף ₪ מחברת פלאפון, 45,000 מחברת פרטנר ו-45,000 נוספים מחברת סלקום על כך שנמנע מהם לחייג למספרי טלפון ללא שביקשו זאת באופן אישי.

בכתב התביעה, הובא ציטוט מסעיף 58 לחוק התקשורת: "מנוי או קבוצת מנויים ביקשו זאת לגבי הפסקאות האמורות, כולן או חלקן, מבעל רישיון, ממי שעוסק בסחר בציוד קצה רט"ן או ממי שעוסק בסחר בציוד תקשורת, בבקשה פרטנית ומפורשת, שנמסרה בנפרד מהסכם ההתקשרות; נמסרה בקשה כאמור לבעל רישיון, רשאים המנוי או קבוצת המנויים, לפי העניין, ובעל הרישיון לקבוע בהסכם ההתקשרות ביניהם, כי לא יהיה ניתן להסיר את ההגבלה או החסימה או לקבוע את התנאים להסרת ההגבלה או החסימה כאמור באותן פסקאות".

אולם, ברכישת קו טלפון כשר, אין החתמה מעבר להסכם ההתקשרות לגבי חסימת מספרי טלפון לחיוג, כך שהחסימה לכאורה מתבצעת בניגוד לחוק.
נשים מוכות וועדת הרבנים טלפון כשר חסימה תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד