כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המשנה ליועץ המשפטי נגד רב הכותל

נשות הכותל דרשו להשתלב בטקס הדלקת נר חנוכה בכותל, ורב הכותל סירב - כעת מתערבת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עם מכתב חריף

רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ', צילום: יונתן זינדל, פלאש90
רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ', צילום: יונתן זינדל, פלאש90


המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר שיגרה מכתב לרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, ובו היא קוראת לו לאפשר לנשות הכותל לקחת חלק בטקס הדלקת נרות חנוכה ברחבת הכותל.

במכתב, שנחשף על ידי אוריה אלקיים בגלי צה"ל, כתבה זילבר - "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים אך מחמת היותן נשים הינה הפליה פסולה. נבקש לוודא כי טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים לקראת חג החנוכה יכללו השתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה", זילבר אף מבקשת ממנו לקבל את רשימת כל המוזמנים הצפויים לקחת חלק בטקסים הללו.

במכתבה מציינת זילבר כי משרד היועץ המשפטי מבקש לוודא את המובן מאליו והמתבקש כי רב הכותל יפעל לשילובן ולהשתתפותן הפעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה במסגרת טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים בחג החנוכה.

זילבר השיבה לטענת רב הכותל כי הוא חושש כי התביעה להדלקת נרות בעזרת הנשים מבקשת לדרדר את הדיון מחדש אל עמדות המוצא המקוטבות, ואמרה "הטענה לכאורה לפיה הדרישה להשתתפותן השוויונית של נשים בטקסים אלה היא דרישה קיצונית אשר נועדה 'לדרדר את הדיון' ו'להצית את האש' אינה מתיישבת עם עקרונות היסוד המשפטיים, עם דוח הצוות המשרדי או עם החלטת הממשלה בעניין זה. זאת ועוד, יש יסוד להניח שדווקא מניעת השתתפותן של נשים בטקסים אלו עשויה להתסיס ולעורר ריב ומדון, ולא להפך".

במכתבה מתייחסת זילבר אל הכותל כמרחב ציבורי ואל רב הכותל כרשות ציבורית - "דוח הצוות המשרדי לבחינת תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי, אשר אומץ על ידי היועץ המשפטי לממשלה קובע כי הנהגת הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי מהווה הפליה פסולה וחמורה של נשים אך באשר הן נשים. במיוחד מדגיש הדוח את מחויבותן של כלל הרשויות הציבוריות בישראל להימנע מכל מעשה מפלה ומדיר במרחב הציבורי".

כזכור, בשנה שעברה פנו נשות הכותל לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה לפעול לקידום טקס זהה בעזרת הנשים בכותל. הבקשה הועברה לטיפולו של סגן שר הדתות, אלי בן דהאן, וממנו לרב הכותל, שמואל רבינוביץ', שהשיב בשלילה ואסר עריכת טקס מקביל בעזרת הנשים, או השתתפות נשים בטקס הממלכתי.

רב הכותל מסביר: "הושגה פריצת דרך משמעותית"
בתשובה למשנה ליועמ"ש לממשלה ולגופים השונים אמר הרב שהרגישות והאווירה המתוחה בכותל ידועה: "על פי תפיסתי האישית והתורנית אין מקום לרחבת תפילה נוספת בכותל, ועל המתפללים והמבקרים לקבל את כללי המקום הנהוגים מדור ודור, אך למרות זאת תמכתי באימוץ הפשרה מתוך הראייה היהודית של 'גדול השלום'. אין לי אלא להצטער על שלא כל הצדדים במחלוקת נוהגים על פי אותם השיקולים. דווקא בכותל המערבי ראוי היה לכולנו לאמץ את דרך הפשרה, ולא את דרך הקנאות שהחריבה את מקדשנו".

"לצערי מנצלים את רצוני להביא שלום לכותל כדי לנגח ולפגוע במרקם העדין. אני אמשיך בכל דרך כדי להצליח ולמצוא את הגשר גם מול אלו שמנסים לחבל בזה מכל הצדדים. לשם כך גובש הרעיון להקמת "עזרת ישראל" שאמור לתת מענה לכל הדרישות, והוא המקום לפתרון לכל הדרישות".

"בשבועות האחרונים מתנהלים דיונים קדחתניים לסיכום תהליך ארוך, עדין ורגיש בהובלת מזכיר הממשלה, שמטרתו הסדרה מוסכמת של דרישות הזרמים השונים בכותל המערבי. רק הבוקר קיים מזכיר הממשלה דיון בנושא זה.

במשך זמן רב התעכב התהליך, בשל דרישות מרחיקות לכת לפיתוח ובנייה מסיביים במתחם "רחבת ישראל". לדאבון לב כולנו, אירועי השבועות האחרונים הוכיחו גם לאחרוני הספקנים כי הזהירות הרבה שננקטה הייתה מוצדקת, וכי באזור הכותל המערבי יש לטפל בעדינות רבה ומתוך תשומת לב למכלול השיקולים האזוריים.

אסור היה שנפתור בעיה אחת ונצית אש (שכבר בוערת) מכיוון אחר. מתוך הבנה זו הושגה פריצת דרך משמעותית לקראת הסדרת מעמדה של "עזרת ישראל" באופן שיהיה מקובל על כל הצדדים.

אמשיך במאמצים להביא לפתרון שיהיה הטוב, הרחב והנכון ביותר לכלל ישראל ולכל מבקרי הכותל השונים, ולפעול למען הוצאת הכותל המערבי אל מחוץ לכל מחלוקת ומריבה".
חנוכה כותל יועץ משפטי לממשלה דינה זילבר הרב שמואל רבינוביץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד