כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בג"ץ הכריע: בית המחבל לא יהרס

בג"ץ מנע הריסת ביתו של רוצח החייל אלמוג שילוני הי"ד, המחבל א-דין אבו חאשיה, השוכן במחנה פליטים בשכם

בג'''ץ. צילום: פלאש 90
בג'''ץ. צילום: פלאש 90


בית משפט העליון קבע כי נפל פגם מהותי בהוצאת צו הריסה לבית הורי המחבל א-דין אבו חאשיה, שרצח את החייל אלמוג שילוני הי"ד בתחנת הרכבת בת"א, ולפיכך הבית לא יהרס.

במקביל, אישר הרכב אחר של בג"צ את הריסת ביתו של ראג'ב אחמד מוחמד עליוה, חבר בחוליה שרצחה את נעמה ואיתם הנקין הי"ד.

העתירה שהוגשה עסקה בצו ההריסה שניתן לדירה במחנה הפליטים 'עסכר החדש' בשכם, בה התגורר המחבל נור א-דין אבו חאשיה (18), שדקר למוות את החייל אלמוג שילוני הי"ד בפיגוע סמוך לתחנת רכבת "ההגנה" בתל אביב ביום 10.11.2014.

נגד אבו חאשיה הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של רצח בכוונה תחילה. כאחד עשר חודשים לאחר הפיגוע ב-8.10.2015, עשה המפקד הצבאי לאיזור הגדה המערבית שימוש בסמכותו והורה על הריסת הדירה.

העותרים, הוריו של אבו חאשיה המתגוררים בדירה עם חמישה מילדיהם, ביקשו להימנע מעשיית שימוש בסמכותו ומהריסת הדירה. בית המשפט העליון נדרש בין היתר גם לשאלה של שיהוי של 11 חודשים בין מועד הפיגוע לבין המועד בו הודיעה המדינה לעותרים על כוונתו להרוס את הבית.

לסיכום, הוחלט פה אחד, כי יש בזמן שחלף מביצוע פיגוע הטרור ועד להוצאת צו ההחרמה וההריסה על-ידי המשיב, כ-11 חודשים, כדי להביא לכך שאין לבצע את הצו שהוצא כלשונו. ברוב דעות של השופטים צבי זילברטל ומני מזוז, וכנגד דעתו החולקת של המשנה לנשיאה השופט אליקים רובינשטיין, לבטל את צו ההחרמה. דעת המיעוט צידדה בצו מוחלט שיקבע הריסה חלקית.

רצח אלמוג הי"ד
על פי כתב האישום, אבו חאשיה נכנס לישראל באופן בלתי חוקי בט"ז חשוון והגיע ליפו על מנת לחפש עבודה. משלא הצליח בחיפושיו, הלך לישון בדירה ריקה בקומת קרקע ברחוב מיכאל אנג'לו 21 ביפו. למחרת המשיך לחפש עבודה, ומשלא מצא החליט החליט לבצע את הפיגוע.

לצורך כך רכש סכין בשוק הפשפשים ביפו, והחליט לנסוע למקום מרכזי בתל אביב. הוא עלה על אוטובוס ביפו וירד באיזור תחנת רכבת ההגנה, לאחר שראה שיש תנועה רבה של עוברים ושבים.



בסמוך לשעה 12:10, הבחין המחבל בחייל אלמוג עשהאל שילוני הי"ד שנשא על גופו רובה מסוג 16-M. מיד לאחר מכן החליט לממש את כוונתו ולרצוח את החייל הי"ד, לקחת ממנו את הנשק ולבצע פיגוע במהלכו ירצח יהודים נוספים.

המחבל נעמד מול שילוני הי"ד ודקר אותו בבטנו באמצעות הסכין. החייל נפל על הכביש, ניסה להתגונן באמצעות רגליו, אך המרצח המשיך ודקר אותו מספר פעמים נוספות. במהלך הדקירות ניסה המחבל לקחת את נשקו של המנוח אך נכשל בשל התערבותו של אזרח שהגיע למקום והיכה אותו.

בשל התערבותו של האזרח ברח המחבל הנתעב מהמקום תוך שהוא זורק את הסכין בקרבת מקום הרצח. כעבור זמן מה הוא נעצר ברחוב לבנדה במרחק של כ-200 מטרים מזירת הדקירה, על ידי שוטרי יס"מ ולוחמי משמר הגבול מסמ"ג ת"א.

חייל הנח"ל החרדי סמל אלמוג שילוני הי"ד הובהל במצב אנוש למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שם נפטר בסמוך לשעה 21:30. החייל, תושב מודיעין, שירת בפלוגת מגיני הנגב של הנח"ל החרדי. הרב דב לפשיץ, מרבני עמותת הנח"ל החרדי, שליווה את אלמוג במהלך שירותו, ספד לו: "אלמוג היה ירא שמיים אמיתי. דאג לכל החיילים סביבו להעלותם בתורה ויראת שמים מפקד נערץ על פקודיו. הלב שלי נשבר על הירצחו על ידי בן עוולה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".
אלמוג שילוני הריסת בית בג''צ מחנה פליטים שכם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד