ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

בג"ץ עיכב ביצוע פסק דין פוניבז'

לבקשת הרב כהנמן, לא יוכלו הבוררים לדון בנושאים שנותרו בידיהם עד לאחר ההכרעה בערעור שהגיש נגדם

צילום: שוקי לרר ודוד זר
צילום: שוקי לרר ודוד זר


פרשת המחלוקת בישיבת פוניבז', מתקדמת להכרעה משםטית, לאחר שבג"ץ התערב אתמול בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, וקיבל את בקשת עיכוב הביצוע שהגיש הרב אליעזר כהנמן נגד גיסו הרב שמואל מרקוביץ'.

קצת רקע: לפני חודשים אחדים ניתנה הכרעה משפטית על ידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב יהודית שבח בנוגע להליך הבוררות בין הצדדים שהתנהל שנים ארוכות, בית המשפט הכריע כי הליך הבוררות יסיים את תפקידו מכיוון שהוא הפך לא רלוונטי, אך יחד עם זאת הותיר בסמכות הבוררים החלטה מצומצמת על שני נושאים, שלאחריהם יסיימו את תפקידם.

הרב אליעזר כהנמן, חברת ישיבת פוניבז' והעמותה עתרו לבג"ץ והגישו בקשת עיכוב ביצוע לקיומה של הבוררות על הנושאים הללו, באמצעות עו"ד אופיר בלום, עו"ד שמואל פלגר ועו"ד נתנאל פריד, טענו כי אם אכן מוסכם שאין טעם בקיומה של הבוררות - לא ניתן גם להכריע במסגרתה את אותם נושאים ספורים.

שופט בג"ץ יורם דנציגר כתב בהחלטה כי "עיינתי בבקשה, בתגובה לה ובפסק דינו של בית המשפט המחוזי, ונחה דעתי כי יש להיעתר לבקשה ולעכב את ביצועם של סעיפים 27(ג) ו-27(ד) בפסק הדין, עד להכרעה בבקשות רשות הערעור שהגישו הצדדים.

"הטעם העיקרי לכך נעוץ בקושי הקיים, על פניו, בקביעת בית המשפט המחוזי כי "קשה לצפות לשיתוף פעולה בין הבוררים הנדרש על מנת להגיע להכרעה צודקת ונכונה בסכסוך שבין בעלי הדין", זאת על רקע העובדה ש"הבוררים מזלזלים זה בזה, בולשים זה אחר זה, אינם סומכים איש על רעהו, ובפיהם האשמות הדדיות על אי אמירת אמת"; ובמקביל קביעתו כי סיום תפקידם של הבוררים יתרחש רק לאחר שהבוררים יסיימו לדון ולהכריע בחלקי התביעה שנותר להכריע בהם (כמפורט בפסק דינו של בית המשפט).

"מוצא אני קושי לכאורי בקביעה כי מצד אחד, חוסר האמון בין הבוררים הוא כה מרחיק לכת עד כי יש להורות על נבצרותם; ומצד שני, הקביעה כי הנבצרות תיכנס לתוקפה רק לאחר שיסיימו הבוררים להכריע במחלוקות שנותרו להכרעה. שהרי, אם אין ביכולתם של הבוררים להגיע לתוצאה נכונה וצודקת, כי אז מה טעם יש להורות להם להוסיף ולהכריע במחלוקות נוספות? זאת ועוד, התרשמתי שבנסיבות העניין עיכוב נוסף של המשך הבוררות בסוגיות שנותרו לדיון ולהכרעה, לא יסב נזק משמעותי למי מהצדדים.

"אשר על כן, הבקשה לעיכוב ביצוע הסעיפים הנ"ל בפסק דינו של בית המשפט המחוזי מתקבלת בזאת. בנסיבות העניין לא מצאתי לעשות צו להוצאות", מסכם דנציגר.
פוניבז' דנציגר החלטה ערעור בוררות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד