י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביה"ד הארצי: פיטורים עשויים להיחשב תאונת עבודה המזכה בפיצוי

זאת אם יימצא קשר סיבתי בין הפיטורים לבין לקות נפשית ממנה סובל העובד

  • כ' כסלו התשע"ו
.
.



פיטורים מהעבודה עשויים להיחשב ב"תאונת עבודה" המזכה בפיצוי או גמלה, אם יימצא קשר סיבתי בין הפיטורים לבין לקות נפשית ממנה סובל העובד - כך פסק אתמול (א') בית הדין הארצי לעבודה בתביעה שהגיש ב.

ב. עבד כאיש תקשורת במחלקת התשתיות של חברת ויזה כ.א.ל עד לפיטוריו מהחברה מחמת צמצומים בשנת 2003. ב-2006 חזר ב. לעבוד בויזה כ.א.ל בתפקיד דומה, אך במאי 2008 הוא פוטר מהחברה בשנית ובאופן סופי, עקב חוסר שביעות-רצון מעבודתו.

כתוצאה מהפיטורים סבל ב. ממצב נפשי קשה, והוא פנה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בבקשה להכיר בפיטוריו כ"תאונת עבודה" כמשמעותה בחוק הביטוח הלאומי, זאת לצורך קבלת מענק כספי או גמלה.

ב. טען כי הוא פוטר באופן משפיל ומזלזל, וכי מאז הפיטורים הוא החל לסבול מחרדות, חוסר שינה, חוסר תיאבון ופגיעה בזיכרון. ואולם, בית הדין האזורי דחה את תביעתו בנימוק כי אין לראות באירוע הפיטורים כ"אירוע מיוחד".

בין היתר, בית הדין האזורי ציין כי בן-נחום פנה לראשונה לטיפול רפואי רק כשנתיים וחצי לאחר הפיטורים, וכי מדובר בשיהוי ניכר שיש בו כדי לנתק את הקשר הסיבתי בין האירוע לבין מצבו הנפשי של ב.

עוד נקבע כי ב. לא הביא ראיה לכך ששיחת הפיטורים הייתה "חריגה", וכי איש מעובדי החברה לא הובא להעיד על יחס משפיל כלפיו. ב. ערער על ההחלטה.

בתחילת השבוע פסק בית הדין הארצי לעבודה כי התיק צריך להיות מוחזר לבית הדין האזורי, כדי שימנה מומחה רפואי שיבדוק את הקשר הסיבתי בין פיטוריו של ב. לבין הלקות הנפשית ממנה הוא סובל. במקרה שיימצא קשר סיבתי, הפיטורים יוכרו כ"תאונת עבודה".

שופטי בית הדין הארצי, הנשיא יגאל פליטמן, סגנית הנשיא ורדה וירט-לבנה ונטע רות, פסקו כי הפיטורים כן מהווים "אירוע מיוחד", וכי מן הראוי ששאלת הקשר הסיבתי בין אירוע הפיטורים ובין הלקות הנפשית הנטענת על-ידי ב. תיבחן על-ידי מומחה רפואי. אם המומחה הרפואי ימצא קשר סיבתי, ובית הדין יאמץ את קביעתו - יוכרו הפיטורים כ"תאונת עבודה".
דיני עבודה ויזה פיטורים תאונת עבודה בית דין לעבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד