י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התגלה חותם ועליו שם המלך חזקיהו

חותם נדיר ויפהפה של המלך חזקיהו התגלה על ידי קבוצת ארכיאולוגים • כל הפרטים שהחותם החדש מספר לנו

החותם, באדיבות אילת
החותם, באדיבות אילת


חותמת ועליה שמו של המלך חזקיהו, המתוארכת לפני קרוב ל-2900 שנה, התגלתה בחפירות המחודשות של האוניברסיטה העברית בע˙פל, שלמרגלות הכותל הדרומי של מתחם הר הבית.

החותמת הוטבעה על גבי טין רך (בולה) בגודל 13X12 מ"מ ועובי כ-3 מ"מ. במקור, הבולה חתמה מסמך שנכתב על פפירוס ונשמר מגולגל וקשור בחוטים דקים, שאת הסימנים שלהם רואים בגב הבולה.

הבולה התגלתה יחד עם חרסים רבים וממצאים שונים, כדוגמת צלמיות וחותמות, בשטח החפירות שנוהל על ידי חגי כהן-קלונימוס. היא התגלתה בתוך שפך אשפה שנזרק בימי חזקיהו או זמן קצר לאחריו מתוך בניין ממלכתי ששימש לאחסון מוצרי מזון.

בניין זה שייך לשורת מבנים, ובכללם בית-שער ומגדלים, שנבנו במחצית השנייה של המאה ה-10 לפנה"ס (ימי שלמה המלך) כחלק מביצורי הע˙פל – קריית-השלטון החדשה שנבנתה בשטח המחבר בין עיר-דוד להר-הבית. יחד עם הבולה נמצאו עוד 33 בולות שהוטבעו בחותמות אחרים, חלקם נושאי שמות עבריים ועל גבם סימני אריג גס וחוטים עבים, שככל הנראה חתמו שקים שהכילו מוצרי מזון.

סביב החותמת ישנו שקע שהותירה מסגרת הטבעת שבתוכה שובץ החותם, ועליה מופיעה כתובת בעברית עתיקה: "לחזקיהו [בן] אחז מלך יהדה", וסמל שמש עם כנפיים נטויות מטה ושני סמלי ענח' (סמל החיים).

לדברי ד"ר אילת מזר "למרות שחותמות עם שמו של חזקיהו כבר נודעו בשוק העתיקות מאז שנות התשעים של המאה הקודמת, בחלקן עם סמל חרפושית (חיפושית זבל) מכונפת וחלקן עם סמל שמש מכונפת, זו הפעם הראשונה שחותמת של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות ארכאולוגיות מדעיות".

הסמלים המופיעים על החותם מהע˙פל מעידים שנעשה בערוב ימיו של חזקיהו, כאשר סמלי השלטון הממלכתי-מנהלי וסמלו האישי של המלך השתנו מדגם חרפושית (חיפושית זבל) מכונפת, סמל לעצמה ושלטון שרווח במזרח הקרוב הקדום, לדגם שמש מכונפת, שרווח גם כן במזרח הקרוב הקדום ואף שימש כסמל השלטון למלכי אשור.

החפירות המחודשות בע˙פל נערכות החל משנת 2009 במימון דניאל מינץ ומרדית ברקמן מניו-יורק ובשיתוף עם רשות העתיקות, המבצעת את עבודות השימור והכשרת האתר לביקורי קהל. החפירות נמצאות בשטח הגן הארכאולוגי של הע˙פל, המהווה חלק מפארק לאומי סובב חומות ירושלים בחסות רשות הטבע והגנים.

החותם נמצא במהלך סינון רטוב של רבדי אדמה מהחפירה, שנערך במתקן הסינון בעמק צורים המנוהל על ידי ד"ר גבי ברקאי וצחי דבירה, בחסות רשות הטבע והגנים וקרן עיר-דוד.
הוא נמצא על ידי אפרת גרינוולד, חברת משלחת הע˙פל, שהייתה אחראית על הסינון מהחפירות. רעות בן-אריה, שהכינה את הבולות העבריות מחפירות הע˙פל לפרסום, הייתה הראשונה שזיהתה אותה כחותם של המלך חזקיהו.
חותם חזקיהו תנך ארכיאולוגי חפירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד