י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ביקורת: זהירות, רגישות ופרגון

מעוניינים לתת למישהו ביקורת בונה? זהירות, הבנה לא נכונה של המבוקר תגרום יותר נזק מתועלת

ביקורת: זהירות, רגישות ופרגון


יצא לי לאחרונה להיתקל בשני אחים שנמצאים באמצעו של ויכוח בעניין ירושה שאביהם הותיר, כשכל אחד טוען כולה שלי (אף אחד אינו טוען חצי שלי). בסופו של הוויכוח נוצר מצב בו כל אחד מן הצדדים תפס את עמדתו בדבר והטיח האשמות וביקורות על התנהלותו של הצד האחר.

במחשבה חיצונית על הוויכוח שהתנהל, היה די ברור ששני הצדדים צודקים במידה כזו או אחרת. רק שהקושי של האדם לראות את הצד של השני גרמה לשני הצדדים להעביר ביקורת קשה על צורת ההתנהלות של חברו. כך דרך האדם כאשר הוא עושה משהו לא טוב, בחיים הוא לא חושב שהוא טועה, ואם אחר יעשה את אותו מעשה - גם אלף קורבנות לא יעזרו לכפר על פשעיו.

כולנו באופן טבעי מבקרים את עצמנו, את האנשים הקרובים לנו, את המצב ובעצם את מה לא. וכאן מגיעה השאלה "מה יוצא לנו מכך שאנו מבקרים את המעשים של הסובבים אותנו?"

העצה הראשונה שניתנת על ידי מומחים להצלחה בקשרים עם אנשים היא: אל תבקרו את מעשי חברכם לפני שתקשיבו לכל הפרטים ולפני שתדעו באמת שהביקורת אכן תבנה ולא תהרוס.

פעם ניגש אלי מנהל מפעל טקסטיל. לטענתו התנאים אצלו טובים אך בפועל יש אחוזים גבוהים של עזיבה בין אנשי הצוות הקרובים לו. המלצתי הראשונה הייתה 'בכדי לפתח מערכת יחסים טובה עם העובדים הקרובים שלך אל תבקר אותם ללא הפסקה. בקר אותם רק כשאתה באמת מאמין שהביקורת נכונה ותתקבל כביקורת בונה. אחרת חבל על המילים...'

במהלך השנים נעשו מחקרים רבים בעניין הביקורת העצמית. התברר שרוב האנשים כלל לא מבקרים את עצמם אלא מטילים ביקורת על הסובב אותם. אפילו רוצח כמו אל קאפונה שהיה מנהיג כנופיות אלימות אמר לחוקריו כי כלל אינו מבין מדוע רודפים אותו. סה"כ הוא עזר לאנשים לקבל את סיפוקם, ולדעתו כל האנשים סביבו טועים בעת העברת הביקורת עליו. כמובן שמעשיו של אדם כמו אל קאפונה דורשים גינוי וביקורת רבה, אך מדהים לגלות שלמרות שביצע מעשים כמו רצח. לא העביר ביקורת על עצמו אלא העביר ביקורת על הסובבים אותו.

כך זהו טבע האדם. הוא מבקר את כל העולם לפני שיפנה את הביקורת כלפי עצמו.

זכרו, האדם שאתם מבקרים פגעתם בכבודו והביקורת מציבה את המותקף במגננה. ומביאה אותו לתרץ את עצמו בכל דרך אפשרית, להצדיק את עצמו. ביקורת לא עניינית פוגעת באדם כלפיו היא מופנית ולא משיגה שום מטרה. יש שני סוגים של ביקורת, האחת להתייחס לשני בתור בעיה כגון 'אתה תמיד מאחר לעבודה, מה יהיה איתך', זו ביקורת שאינה בונה, היא שמה את המותקף בהגנה עצמית ופוגעת לו בכבוד. האדם יתמקד בלהתגונן ולא בלשמוע או להתבונן במסר שרצית להעביר לו.

יש סוג שונה של ביקורת בה אתה לא מעיר הערות ישירות, אלא מברר את הרקע קודם, כגון: 'אני שם לב שקשה לך קצת בתקופה האחרונה להגיע בזמן לעבודה, מה קורה?' זו ביקורת שונה. ובונה.

קשה לנו לקבל שיש אנשים אחרים מאתנו שונים מדעתנו, אנו רוצים שהעולם יתנהל לפי איך שאנחנו רוצים. וכאשר אדם לא סובר כמונו - אנו בטוחים שהוא טועה וכל דרך תפיסת עולמו מעוות. זכרו, למתוח ביקורת זה קל ופשוט, להחזיר את המילים במקרה הצורך זה כבר בלתי אפשרי.

אם נבין ונשלים עם המציאות שיש יותר מדרך אחת לראות את העולם, והאמת שלנו הדעה שלנו היא לא היחידה בעולם - נוכל להבין את השני ופחות לבקר את השני.

מספר כללים לביקורת בונה:

אל תאשימו. כאשר אנו מעבירים ביקורת בצורה של האשמה על פי רוב המותקף יתגונן ויתקיף אותנו בחזרה.

אל תתייחסו לאופי אלא להתנהגות הספציפית. לדוגמא במקום אתה מאחר תמיד תגידו- לא אהבתי שהפעם איחרת.

הקשיבו לתגובה. לאחר שביקרתם בצורה הנכונה, הקשיבו לשני בדממה מבלי להגיב גם אם אנחנו לא מסכימים אתו.

תזמון נכון. לבקר בזמן הנכון, לא בשעה לחוצה או כשכועסים או עייפים, רק בזמן רגוע ושליו.

משוב חיובי. לפני שמתחילים ביקורת חשוב לתת משוב חיובי, לדוגמא אני מאוד מעריך אותך אתה עושה עבודה מיוחדת רק משהו קטן שקצת...

הכותב מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית מטפל בבעיות גב וצוואר, סכרת התעמלות רפואית ושינוי תזונה, מאמן אישי בגוף ונפש ובעל הספר 10 דקות לבריאות שלך, לטיפולים ומניעת בעיות בעתיד:.0527171294.. 0548468552
ביקורת דעה הערה התגוננות אימון אישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד