י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סוגיית הגיוס: בישיבות 'הפלג הירושלמי' מתייצבים • תיעוד

מחד גיסא מזהירים ראשי הישיבות המזוהים עם הפלג הירושלמי על איסור לשתף פעולה עם הצבא, מאידך גיסא הם נהגו לחתום עד כה לבחורים מישיבותיהם על דיחויים לפי הצורך • האם הגישה תחמיר כעת - לאחר תיקון חוק הגיוס?

סוגיית הגיוס: בישיבות 'הפלג הירושלמי' מתייצבים • תיעוד


בצל תיקון חוק הגיוס, ולאחר שהמאבק הפנים חרדי נמשך, כאשר 'הפלג הירושלמי' ומנהיגיו טוענים כי תיקון החוק מזיק ומסוכן, מתברר כי קיימת סתירה בין האידיאולוגיה לפן הפרקטי של ההתנהלות מול הצבא.

כזכור, כבר כאשר החל המאבק, בזמן חוק לפיד, קראו ראשי הישיבות המזוהים עם 'הפלג' לתלמידיהם שלא להתייצב בלשכות הגיוס לשום מטרה, זאת בגלל שלטענתם מסיתים שם את הבחורים להתגייס. ואכן, מפעם לפעם נעצר בחור 'עריק', והתנהל מסע מחאות והפגנות מול כלא 6 ולאחר השחרור - ברחובות ירושלים ובני ברק.

בין ראשי הישיבות הללו ניתן למנות את הגר"ש אוירבך, ראש ישיבת מעלות התורה, הגר"ש מרקוביץ', מראשי ישיבת פוניבז', הגר"י ארנברג מישיבת חדרה, ואליהם הצטרף לאחרונה הגר"ז שוב, שהשמיע את דעתו נגד תיקון חוק הגיוס והצבא.

אך מה עושים הבחורים באותן ישיבות? האם כולם נמנעים מלהתייצב? ממידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה כי רבים מהם מתייצבים בכל זאת, ומשאירים את "קידוש השם" לעמיתיהם. במפתיע, ולמרות הקו הרשמי של הישיבות הללו, מקבלים הבחורים החפצים בכך את המסמכים הנחוצים להם מידי הישיבה.

בחודש אייר תשע"ג יצאה ההוראה הרשמית של הגר"ש אוירבך להפסיק להתייצב בלשכות הגיוס, אולם במשך התקופה שחלפה מאז נחשפו כמה וכמה דיחויים שקיבלו בחורים בישיבות הללו, בתצהירים המצורפים כאן, ניתן לראות תצהיר של בחור הלומד בישיבת 'מעלות התורה' מתאריך ה' חשון תשע"ה, על המסמך הזה לא חתום ראש הישיבה הגר"ש אוירבך עצמו, אלא הרב יחזקאל מושקוביץ, זאת לצד חותמת של ישיבת 'מעלות התורה'.

כך, ישנו גם תצהיר של ישיבת 'דברי אמת' עליו חתום הגר"ז שוב מתאריך 18/06/14. תצהיר מישיבת פוניבז' החתום על ידי הגר"ש מרקוביץ מתאריך 01/07/14. ודיחוי של תלמיד ישיבת חדרה, חתום על ידי הגר"י ארנברג בתאריך 12/07/15. טפסים אלו סותרים לכאורה את ההצהרה כי התייצבות כמוה כשיתוף פעולה עם החוק.

חשוב לציין כי בדיחוי עצמו - מאז חוק לפיד - ישנה הצהרה על ידי ראש הישיבה בתצהיר הדיחוי, כי במידה והבחור יעזוב את הישיבה, כי אז ראש הישיבה ידאג להודיע על כך למדור בני הישיבות בלשכת הגיוס, ובעצם ימסור אותו לצבא, על הצהרה זו חתמו כל ראשי הישיבות הנ"ל.

השאלה הגדולה היא, האם בעקבות החרפת המאבק בשבועות האחרונים, עדיין נראה את טופסי הדיחויים הללו, או שכעת לא ינתן שום דיחוי על ידי אותם ראשי ישיבות, והם לא ישתפו פעולה כלל עם הצבא.

התגובה: "זה רק הצהרה שהבחור לומד בישיבה"
גורמים בוועדה להצלת עולם התורה מסרו בתגובה, כי בישיבות המצוינות בכתבה לומדים תלמידים גם מהפלג של בני ברק ולכן למרות דעתו הנחרצת של הגר"ש אוירבך נגד ההתייצבות בלשכות הגיוס, דעתו היא שאין דרכינו לכפות את דעתינו על מי שהולך בדרך רבותיו. על כן מי שבוחר להתייצב, ראשי הישיבות חותמים לו על הדיחוי שמהווה בסה"כ הצהרה כי הוא תלמיד בישיבה.

אלפי בחורים בעולם הישיבות נשמעים להוראת הגר"ש אוירבך ואינם מתייצבים בלשכת הגיוס ורבים מהם לומדים אף בישיבות שמזוהות עם הגראי"ל שטיינמן ואף אחד לא רואה בזה גושפנקא רשמית מטעם הישיבה לאי התייצבות וכך גם להיפך, נהרא נהרא ופשטיה. בנוגע לתצהיר שמובא בכתבה מטעם ישיבת מעלות התורה מדובר בישיבת לוויין בשם 'מדרש שמואל' שבראשות הרב מושקוביץ שמקבלת דיחויים דרך משרדי ישיבת מעלות התורה.









דיחוי ישיבות פלג ירושלמי טפסים חתימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד