י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"הלומד הלכות אבלות – יקבל שכר כפול"

בספר יסוד חדש, 'ציוני הלכה' של הגרב"צ קוק, מובאים פסקי-הלכה חדשים מהגרי"ש אלישיב • והאם הגרי"ש חשש מ'עין הרע'? • הצצה ראשונה - גלריה ווידאו

"הלומד הלכות אבלות – יקבל שכר כפול"


למעלה מ-1000 פסקי-הלכה של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל בהלכות אבלות וטהרת כהנים נחשפים בספר יסוד חדש: 'ציוני הלכה – אבלות', בתוספת ביאורים והערות שכתב תלמידו המובהק, הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה הכללי בירושלים.

בפרק הראשון מובאת התייחסותו האופיינית של פוסק הדור זצ"ל לעצם לימוד הלכות אבלות, שיש החוששים כי הדבר מהווה 'סימנא מילתא'. "תלמדו את זה היטב, בעיון, כמו כל חלקי התורה", השיב הגרי"ש. "אין לכם מה לחשוש. אדרבה, הלומד הלכות אלה – שהן מונחות כמו 'מת מצוה' – יקבל שכר כפול כנגד כל אלה שחוששים ללמוד".

בהמשך כותב הגאון המחבר: "וכך היה רגיל רבינו זצ"ל להשיב על שאלות כמו עין הרע וכיו"ב: למה לך לחשוש מכך? אם לא תחשוש – לא יזיק. כדברי חז"ל: 'מאן דקפיד קפדינן ליה, ומאן דלא קפיד לא קפדינן ליה'. וכך קיים רבינו בנפשו, לא חשש ולא הזיקוהו בכל שנות חייו הארוכות".

בדברי ההקדמה לספר החדש, מקדיש הגאון רבי בן ציון הכהן קוק דברים ליראה הנדרשת בפרסום פסקי מרן זצ"ל: "כשנשאל רבינו איך יתכן כי שניים שמעו מפיו את אותן מילים ולמרות זאת כל אחד אומר בשמו פסק אחר, השיב: "כל אחד שומע מה שהוא רוצה לשמוע".



בעל 'ציוני הלכה' מציין בספר כי נשאל כמה פעמים, מה העניין לעמול בענייני אבלות, הלא מצפים אנו שבמהרה בימינו יבוא משיח, תהיה תחית המתים, ולא ינהגו עוד הלכות אלו. "מלבד שקושיא זו מעיקרא ליתא שהרי אף אם לא תהיינה נוהגות הלכות אבלות, ימשיכו לעסוק בהן, שהרי תורה אינה בטלה לעולם, בנוסף לזה, תמכתי יתדותי בדברי רבינו כי תחיית המתים תתקיים רק שנים לאחר ביאת המשיח.

"מעשה שהיה: במוצאי שבת קודש בהיותי בקודש פנימה, נכנסה הרבנית אשת רבינו ע"ה ושאלה על אדם שנקבע עבורו ניתוח הכרחי ליום היארצייט של אביו, אך רוצה לדחותו כדי שיוכל לומר 'קדיש'.

הגרי"ש פסק: כיון שהרופאים החליטו שצריך ניתוח נוסף, יעשהו מחר, ואת היארצייט ישמור בשנה הבאה...

תוך כדי שהיא יוצאת מן החדר, הפטירה הרבנית ואמרה: ובשנה הבאה יבוא משיח!
סימן רבינו באצבעו כקורא לה לבוא בחזרה ואמר: "רגע, רגע, רגע, מי אמר שכשיבוא המשיח לא יהיה יותר יארצייט? הרמב"ם אומר שקודם יבוא משיח, ושנים רבות אחר כך תהיה תחיית המתים..."

הספר מחולק ל-41 פרקים בנושאי אבלות, טהרת כהנים, קבורה, שבעה, שלושים, יארצייט ועוד. נדונים בו, בין היתר, נושאים הלכתיים בוערים כגון קביעת רגע המוות, קבורה בקומות ועוד, כאשר דעת הגרי"ש מובאת בו בדייקנות רבה, כדרכו של המחבר. אגב, הספר זכה למכתב הסכמה של הגרי"ש זצ"ל מהימים הראשונים בהם עמל על הספר.

הגרב"צ הכהן קוק הגיע השבוע להעניק את ספרו למרנן ורבנן גדולי התורה. כולם קיבלוהו בכבוד ובחביבות, ובירכוהו שיזכה להמשיך במלאכת הקודש עוד שנים רבות – להורות הלכה ולחבר ספרים לתועלת הכלל.

הגרב"צ קוק בביקור בבתי גדולי ישראל עם הספר החדש. צילום: שוקי לרר
























הרב בן ציון קוק ציוני הלכה הלכות אבלות הרב אלישיב ספר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד