כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המשבר מעמיק ופוטין מצטייר כמושיע האזור

ארה"ב ידעה על העברת נפט לטורקיה ולא עשתה דבר עד שהגיע פוטין • הצאר הרוסי מצטייר כחלוץ המלחמה בדאעש • פרשנות אזורית

המשבר מעמיק ופוטין מצטייר כמושיע האזור
פלאש90


כולנו עוקבים במתיחות רבה אחר הנעשה בעולם. בכל יום משהו קורה, בכל יום ישנו איום חדש על יציבות העולם ובעיקר על יציבות המזרח התיכון שבתוכו אנו חיים.

כבר שנים מתחוללת מלחמה עקובת דם בסוריה, כולם כינו אותה מלחמת אזרחים, אבל בחודשים האחרונים מלחמה זאת הפכה לגלובאלית.

מיום התערבותה הפיזית של רוסיה במתרחש בסוריה כללי המשחק השתנו. זה החל מהפלת המטוס הרוסי בסיני ע"י דאעש והמשיך בהתקפה טרור חסרת תקדים על מערב אירופה.

לפני כשבועיים טורקיה הפילה מטוס קרב רוסי ומצב האיזור התערער עוד יותר. טורקיה היא חברה בנאטו כבר שנים רבות ואינה מבצעת תקיפות צבאיות בצורה עצמאית ללא אישור נאטו, במיוחד הפלת מטוס קרב רוסי, זו החלטה מגבוה ולכן זהו מצב מסוכן כל כך.

בתגובה, רוסיה הגבירה את ההפגזות על מעוזי המורדים ודאעש בסוריה והטילה סנקציות כלכליות כואבות על טורקיה. היא הציבה מערכת אנטי אווירית בגבול עם טורקיה, מאיימת לבטל את פרוייקט צינור הגז בן שתי המדינות והיד עוד נטויה.

אתמול רוסיה הטילה פצצה מודיעינית נוספת: היא מאשימה את טורקיה במימון הטרור של דאעש על די י רכישת מליוני חביות נפט ישירות מדאעש.

רוסיה גם פרסמה הוכחות: תצלומי לווין ומפות מסלולי העברתם של אלפי מיכליות הנושאות נפט מסוריה ועירק, וחוצות את הגבול לתוך טורקיה.

הנשיא פוטין גם האשים את משפחת ארדואן במעורבות אישית בעסקאות אלו.

האם טורקיה שרק השבוע קיבלה הבטחות מאירופה לתקציב של 3 מליארד אירו בשנה, ויזה חופשית לאירופה עבור אזרחיה וקידום השיחות על הצרפותה לאיחוד, סוחרת ומממנת את מלחמת האסלם במערב? רוסיה טוענת שכן ומציגה ראיות.

העולם בראשות ארה"ב לא עשה כלום בסוגיה למרות ידיעתו. אתמול ארה"ב הצהירה שהגבול בן סוריה לטורקיה חייב להיות סגור (מעניין למה). ארה"ב ידעה על העברת נפט לטורקיה ומעולם לא הפציצה את שיירות הנפט, לעומת זאת הפצצות חיל האוויר הרוסי על שיירות אלו כבר צמצמו את אספקת הנפט לטורקיה בכחמישים אחוז.

בנוסף רוסיה הציגה ראיות לצמצום משמעותי של שליטת דאעש באיזורים נרחבים בסוריה.

פוטין שרק לפני שנה החזיק בתדמית של אויב השלום והציבור העולמי. הפך בתקופה קצרה לאיש החזק בעולם והיחיד שהצליח לצמצם את כוחו של דאעש בסוריה. במקביל הוא מחזק את קשריו עם מדינות רבות באיזור: יוון, מצרים, ירדן וישראל.

השבוע כשחדרו מטוסי חיל האויר הרוסי לשטח ישראל, האחרונה קפצה על ההזדממנות והראתה לעולם שלא עשתה דבר בענין, כהתרסה לטורקיה. בהמשך נתניהו נפגש עם פוטין בועידת האקלים בפריז, והשניים הסכימו להגברת שיתוף הפעולה בין הצבאות ושיתוף פעולה מודיעיני לגבי תקיפות ישראל את שיירות הנשק לחיזבאללה בסוריה.

היום בנאום הנשיא פוטין מול חברי הפרלמנט בדומה הוא אמר: "רוסיה לא תשכח את מעשי הטרור של טורקיה. ולא תשכח את שיתוף הפעולה בינם לבין הטרור, אם מישהו חושב שתגובתה של רוסיה תהיה מוגבלת לסנקציות על מסחר, הוא טועה לגמרי".

בנוסף אמר, "לא נשכח לעולם שהם ירו בגב של הטייסים שלנו". פוטין קרא לחזית עולמית ומשותפת נגד הטרור ושב על טענתו שטורקיה סוחרת בנפט ובנשק עם דאעש. לדבריו, הפלת המטוס הרוסי הייתה "פשע מלחמה בוגדני. אללה ודאי העניש את הקליקה הטורקית השלטת בכך שמנע ממנה שכל והגיון", אמר הנשיא הרוסי.

"אני לא מבין מדוע הם עשו זאת. רק אללה יודע. הם יצטערו שעשו זאת". פוטין גם תקף את אירופה וארה"ב ואמר שמדינות לא צריכות להשתמש במוסר כפול בנושא הטרור או להשתמש בארגוני טרור לצרכיהן.

מתברר שרוסיה בראשות הנשיא פוטין, הפכה להיות החלוצה במלחמה בטרור האכזרי של דאעש, ומנצלת את שנתו האחרונה של הנשיא אובמה החלש, על מנת לבצע שינויים באיזורים שיש לרוסיה אינטרסים ברורים בהם.
פוטין טורקיה דעאש ארדואן סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד