י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

גם כאשר הכל נראה שחור

גם במצבים הקשים ביותר, הקדוש ברוך הוא מנווט את המהלכים לכיוון גאולת ישראל • תובנות מהפרשה

גם כאשר הכל נראה שחור
פלאש 90


בפרשה זו אנו עומדים באחד מרגעי המשבר הגדולים של זרע אברהם – מכירת יוסף והשלכותיה. דווקא כעת, אחר שנברר הפסולת (ישמעאל ועשו) ונשארה רק סולת נקיה של שנים עשר שבטים ההולכים בדרך ה', כאשר ניתן היה לצפות לאהבה ואחוה ושיתוף פעולה למען המטרה הגדולה – דווקא עכשיו עלתה אצל האחים הקנאה והשנאה לדרגה של נכונות לשפוך את דם אחיהם, וכל המפעל האדיר של אברהם אבינו עמד לכאורה בסכנה. במקום לעסוק בכיבוש הארץ והנחלת דרך ה', עסקו האחים במלחמות פנימיות ובהאשמות הדדיות, וכך החלו להתרחק זה מזה, זאת בשעה שאביהם שרוי ביגון על מות יוסף מבלי להתנחם, וחז"ל אף למדונו, כי לא שרתה עליו שכינה כל אותן שנים. בדרך הטבע, יש כאן מתכון מוכח לפירוק כל העסק ששמו "עם ה', זרע אברהם".

אולם כאן אנו למדים יסוד גדול בהנהגת עם ישראל – עם ישראל אינו אדון לעצמו, ואין ההיסטוריה שלו נקבעת על-פי הכללים הרגילים של התפתחות האנושית. תולדות ישראל מונהגים על-ידי מנגנון אחר לגמרי, מכיון שכל תכליתו של עם ישראל הוא לקדש את שמו של הקב"ה בעולמו. עקרון זה מנחה את עם ה' לכל דורותיו, ולכן מידת הנאמנות למצוות ה' היא הגורם המכריע את גורלנו, לשבט או לחסד. פרט לכך, ישנה הנהגה נסתרת אשר תכליתה להביא את העולם לגילוי יחוד ה', וזאת באמצעות הבאת ימות המשיח בהם ישראל ישליטו את מלכות ה' על העולם כולו, כפי שנתבאר באריכות בספרי הרמח"ל ובפרט ב"דעת תבונות". כדי להביא לכך, ה' משתמש בכל מיני גורמים ויוצר כל מיני מצבים אשר על-פניהם איננו מבינים את תכליתם, אולם בסוף כשתתגלה מלכותו הכוללת יהיה מובן היכן מקומו של כל פרט. לכן, גם במצבים הקשים ביותר של עמנו, אנחנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים, שקורא הדורות מראש שוקד על הבאת תרופה למכה, ולמעשה כבר הכין אותה מראש.

מובא בבראשית רבה פ"ה, א' לגבי המצב הקשה מהפרשה אותו הזכרנו לעיל – "רבי שמואל בר נחמן פתח – "כי אנכי ידעתי את המחשבות" (ירמיהו כ"ט, י"א) – שבטים היו עסוקין במכירתו של יוסף ויוסף היה עסוק בשקו ותעניתו (על כך שנמכר לעבד) ראובן היה עסוק בשקו ובתעניתו (על מעשה בלהה) ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו (על יוסף) ויהודה היה עסוק ליקח לו אישה והקדוש ברוך הוא היה עוסק בורא אורו של מלך המשיח (שסיבב את יהודה שיבוא על תמר ויוליד את פרץ, ממנו יצא דוד). "בטרם תחיל ילדה" (ישעיה ס"ו, ז') – קודם שלא נולד משעבד הראשון (היינו פרעה שלא ידע את יוסף) נולד גואל האחרון (פרץ, ממנו יצאה מלכות בית דוד)".

כמה מפעים הרעיון המובע כאן! ותמצת את הענין רבי שמואל יפה אשכנזי, בעל הפרוש "יפה תואר" על המדרש, באומרו – "בעוד שבני אדם עסוקים במחשבותיהם ובמעשיהם, הקב"ה לבדו חושב מחשבות לטובתם".

לקח גדול למדנו מהנהגת ה' באותה שעת צרה: עם ישראל מושגח מאת ה', ואין לו מה להבהל ממצבים קשים. איננו מצווים לערוך חשבונות וטבלאות סיכויים וסיכונים ופרשנויות ואנליזות וסימולציות וכל המילים היפות והמפוצצות שמלמדים בקורס פיקוד ומטה. עלינו רק להיות נאמנים לברית עם ה', ללכת בדרך הישר, לקיים מצוותיו ולבטוח בו, והוא כבר יסדר את הכל.

אם כך למדנו על מצב בו הכל היה נראה שחור, כמתואר במדרש, על אחת כמה וכמה בימינו, כאשר כבר זכינו לראות בקיבוץ גלויות, בפריחת הארץ ובנצחונות אדירים בשדה הקרב. אין מה לחשוש מרגעי משבר, ה' חפץ בנו, ועלינו מוטל רק לחפוץ גם בו.
פרשה ויצא חזל תורה גאולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד