כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

המילה האחרונה: שר החינוך לשעבר יוסי שריד הלך לעולמו

בגיל 75, ולאחר עשרות שנים בפוליטיקה, נפטר בשבת שר החינוך ויו"ר מרץ לשעבר יוסי שריד • במשך שנותיו בפוליטיקה רשם חיכוכים רבים עם המגזר החרדי, ששיאם בהתבטאות חריפה שספג מהגר"ע יוסף זצ"ל

יוסי שריד ז"ל. צילום: פלאש 90
יוסי שריד ז"ל. צילום: פלאש 90


שר החינוך וחבר הכנסת לשעבר יוסי שריד הלך בליל שבת לעולמו - כשהוא בן 75 במותו.

כונני מד"א הוזעקו לביתו של שריד בתל אביב לאחר שאיבד את הכרתו, לאחר פעולות החייאה ממושכות נקבע מותו והוא יובא למנוחות מחר (א) בשעה 15:00 בצהריים בבית העלמין בגבעת השלושה ליד פתח תקווה.

את דרכו הפוליטית החל שריד כדוברה של מפלגת מפא"י ולאחר מכן כעוזר לשר האוצר פנחס ספיר ולראש הממשלה לוי אשכול. ב-1974 הושבע לראשונה כחבר כנסת מטעם המערך והיה חבר בין היתר בוועדת החוץ והביטחון.

בכנסת ה-11 פרש שריד מהמערך למפלגת רצ בראשותה של שולמית אלוני בעקבות הצטרפותה של מפלגת העבודה לממשלת אחדות לאומית עם הליכוד ועם החרדים בראשות שמעון פרס, מהלך אליו התנגד בחריפות.

בהמשך כיהן כיו"ר מפלגת מרץ ושימש כשר החינוך בממשלת אהוד ברק, יחסיו עם המגזר החרדי היו בחיכוך תמידי.

הגר"ע יוסף זצ"ל אף התבטא עליו ואמר: "בקריאת המגילה בשעה שתגידו ארור המן, תגידו גם ארור יוסי שריד", היה זה בתוקפת כהונתו של סגן השר נהרי כסגן במשרד החינוך, תחת שר החינוך שריד, תקופה שהסתיימה בהתפטרותו של שריד עקב חיכוכים בלתי פוסקים.

לפני עשר שנים פרש מהפוליטיקה, ובשנים האחרונות כתב שריד מאמרים רבים שפורסמו בעיתונות. לאחרונה אף שימש כחבר פאנל בתוכנית "המילה האחרונה" המשודרת בבוקר בגלי צה"ל.

שריד ואולמרט. צילום: פלאש 90 צילום: שריד ואולמרט. צילום: פלאש 90
שריד ואולמרט. צילום: פלאש 90

הפוליטיקאים נפרדים
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: ״יוסי שריד היה בעל קול ייחודי בפוליטיקה הישראלית, איש דעתן וחריף. אף שחלקנו בנושאים רבים הערכתי את נאמנותו לדרכו, את השכלתו הרחבה ואת העברית המוקפדת שבפיו ובעטו. הוא ייזכר גם בזכות היותו פרלמנטר בולט, חבר ותיק בוועדת החוץ והביטחון ושר חינוך שביקש לקדם את מערכת החינוך בישראל״.

ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג: "יוסי שריד היה מנהיג חשוב של מחנה השלום הישראלי. מנהיג שקולו החד והצלול עמד תמיד, בעיקשות וחריפות, על אמת אמיצה, לא מתפשרת, שהאמין בה בכל ליבו. אותו קול רם וייחודי הוא שהביא את מרצ להישגים בלתי נשכחים, והפך אותו לשר חינוך שהותיר חותם עמוק על מערכת החינוך והמדינה כולה. אמונותיו, כתביו ופועלו יישארו כמורשת מפוארת שתלווה את כולנו עוד שנים רבות. אני משתתף בצערם העמוק של דורית והמשפחה כולה. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה רובי ריבלין: "יוסי שריד היה אחד מגדולי הפרלמנטאריים והפוליטיקאים של מדינת ישראל. שריד היה יריב קשה, מאתגר ונאמן לדעותיו. גם כאשר ביקורתו הייתה נוקבת וקשה, תמיד התייחסו אליו יריביו ברצינות רבה ובכובד ראש, גם כשהתנגדו לתוכן דבריו נחרצות. יוסי שריד היה אדם טוטאלי שאהב בצורה טוטאלית וכך גם התווכח. אידיאולוגית, שריד לא עשה הנחות לאף אחד, גם לא לעצמו.

"יוסי שריד היה פרלמנטאר ושר שראה בתפקידיו הציבוריים שליחות וביצע את תפקידיו ללא כחל ושרק, ובכך עורר הערכה רבה לא רק בקרב תומכיו אלא גם בקרב מתנגדיו החריפים ביותר. גם כאשר חדל מלהיות שר וחזר לעבודה פרלמנטארית עשה זאת במחויבות ורצינות.

״בגילי, אני פטור מחשבונות של רווח והפסד. מה שצברתי — שלי, מי ייקח ממני את אשר לי; ומה שהחמצתי — כבר מאוחר להשיג. בשלב זה של חיי, דבר לא יזיק ולא יפגע בי,״ כך כתב יוסי ליום הולדתו לפני חודשיים בלבד. אנחנו, ישראלים באשר הם, חיינו לזכות מפעילותו הענפה למען המדינה, כשר חינוך שהורה דרך, כחבר כנסת מתוך העם ולמענו, וכאדם מיוחד שקולו הצלול, החריף והנוקב יחסר מאוד בנופנו".


שר הביטחון משה (בוגי) יעלון: "על אף המחלוקת הפוליטית שהייתה לי עם יוסי שריד, תמיד הערכתי מאוד את יושרו ויושרתו, את תבונתו וחריפות מחשבתו ואת העובדה שהלך בדרך בה האמין על פי מצפונו וערכיו, מבלי לסטות ממנה או להתאים עצמו לאופנות חולפות.

"יוסי שריד היה פטריוט ישראלי שעתידה של המדינה וביטחונה עמדו בראש דאגותיו. כחבר כנסת, כשר חינוך, כשליח ציבור וככותב חד ומושחז. יוסי שריד לא רק דיבר אלא גם עשה, בין היתר כשעבר להתגורר באצבע הגליל בימים בהם סבל האזור מירי קטיושות, וכשלחם בשחיתות הציבורית עוד כחבר כנסת צעיר. הנוף הפוליטי בישראל, מימין ומשמאל, משווע לאנשים כמו יוסי שריד."אני מבקש להשתתף באבלה של משפחתו. יהי זכרו ברוך".
יוסי שריד לוויה תל אביב שר החינוך ארור יוסי שריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 71 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד