כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לא הכניסו כלבת נחייה – וישלמו 27,500 ש"ח

בית משפט השלום פסק תשלום פיצויים גבוה למסעדה ומנהלה שסירבו להכניס למסעדה אישה עיוורת עם כלב נחייה

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בעקבות תביעה שהוגשה על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, פסק בית משפט השלום בקריות, ביום 2/12/15, סכום פיצויים כולל של 27,500 ש"ח נגד מסעדה ומנהלה אשר סירבו להכניס למסעדה אישה עיוורת עם כלב נחייה.

ביום העצמאות של שנת 2012 הגיעה גרציה בן מויאל, אישה עיוורת הנעזרת בכלבת נחייה, בלוויית אחותה למסעדת דג המושט בקריית ביאליק. מנהל המסעדה באותה עת סירב להכניס את גב' בן מויאל למסעדה יחד עם כלבת הנחייה, והיא ואחותה נאלצו לשבת מחוץ למסעדה, במנותק מיתר האורחים.

בן מויאל, שחשה נפגעת מהיחס המפלה והמשפיל, פנתה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, וזו הגישה בשמה תביעה לפיצויים לבית משפט השלום בקריות. בעקבות הצעת בית המשפט, התפשרה הנציבות באופן נפרד עם מנהל המסעדה השכיר, על פיצויים בסך של 7,500 ש"ח, ובית המשפט נתן תוקף של פסק דין להסדר זה.

כנגד המסעדה עצמה, אשר נמנעה מלהציג גירסת הגנה משלה בתיק – פסק בית המשפט פיצויים בסך של 20,000 ₪, שישולמו בנפרד ובנוסף לסכום הפשרה שישלם המנהל. סך הכל פסק בית המשפט סכום של 27,500 ₪ כפיצויים שישולמו לגב' מויאל.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי תהא זו אפליה פסולה למנוע גישה מאדם עם מוגבלות למקום ציבורי או לחלק ממנו, או למנוע שירות מאדם עם מוגבלות, או לסרב לספק מוצר לאדם עם מוגבלות, או למנוע ממנו שימוש או הנאה משירות ציבורי. בית המשפט רשאי לפסוק לטובת אותו אדם עם מוגבלות פיצויים גם ללא הוכחת נזק. חוק איסור אפליית עוורים המלווים בכלבי נחייה קובע, בין היתר, כי לא תוגבל זכותו של עיוור להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בכל מתקן המצוי בו בשל היותו מלווה בכלב נחייה.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוכפת, בין יתר פעולותיה, את איסור אפלייתם של אנשים עם מוגבלות, ובמקרים המתאימים מגישה בעניינם גם תביעות אזרחיות לבתי משפט. סכום הפיצויים שנפסק במקרים אלה מועבר לידיהם של המתלוננים.

עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "פסק הדין מהווה נקודת ציון חשובה במאבק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שכן הוא פוסק פיצויים משמעותיים בגין אפליית אדם רק בגלל מוגבלותו, גם אם השירות לא נמנע ממנו לחלוטין אלא סופק בנפרד מיתר הלקוחות".
כלב נחייה עיוור פיצוי קנס בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד