י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

רוצה להיות קצין? לך לעשות שטייגען

בעוד שנתיים יבוטלו מבחני הקב"א הקיימים היום, אותם עובר כל חייל המגיע להתגייס, והקובעים את דירוגו לקראת קידום ושילוב בתפקידים שונים, ובמקומם ייכנסו מבחנים מותאמים למגזר החרדי, כולל שאלות הלכתיות

רוצה להיות קצין? לך לעשות שטייגען
פלאש 90


פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': צה"ל משנה את שיטת המיון, והוא מתכוון לבטל בעוד כשנתיים את דירוג הקב"א הקיים כיום. באגף כוח האדם הבינו כי שיטת המיון הנוכחית אינה מתאימה לכולם, והחליטו לבנות דירוג חדש ומותאם גם למגזר החרדי, כולל שאלות הלכתיות.

הקב"א (קבוצת איכות) הינה נתון המשמש את צה"ל כבר משנות ה-50 לצורך שיבוץ ראשוני לתפקידים בשירות החובה, באופן המאפשר התאמה בין כישורי המיועד לשירות לבין דרישות התפקיד וצרכי הצבא. ציון הקב"א נע בין 41 (הציון הנמוך ביותר) ל-56. הקב"א מחושבת על בסיס צירופים שונים של מספר מרכיבים הנמדדים בתהליך ההתייצבות בלשכת הגיוס, ביניהם: יכולת חשיבה שנקבעת באמצעות המבחנים הפסיכוטכניים, השכלה; כפי שנקבעה במסגרת אימות הנתונים; והתאמה למסגרת הצבאית, כפי שבאה לידי ביטוי במהלך הראיון האישי.

במסגרת המבחן החדש שיחליף את קב"א, החיילים ייבדקו על התאמה לסביבת עבודה, כושר גופני וחשיבתי, ומבדקים נוספים שיותאמו במיוחד עבור אוכלוסייה חרדית, עם שאלות מותאמות הכוללות גם ענייני הלכה ודת.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי במבחן יהיו גם שאלות על פרשת שבוע, הלכה, היסטוריה יהודית, חגים ועוד. כל מי שלמד במוסדות חינוך חרדים יתבקש לעשות את המבחן המדובר.

למה זה חשוב? 'פרופיל התאמה' מהווה סף לקבלת זימון למיון ליחידות המובחרות והוא מרכיב ביציאה לקצונה ובשיבוץ למקצועות מסוימים בצבא. חיילים שלמדו במסגרות חרדיות, סביר להניח שהציונים שלהם על מבחני המקצועות (ליב"ה), לא יהיו גבוהים במיוחד, כך שהסיכוי שלהם להגיע לקצונה או ליחידות המובחרות, אינו גבוה במיוחד. עם כניסת המבדק החדש, החרדים לא יופלו לרעה ויוכלו להתקדם בהתאם ליכולותיהם האמיתיות.

המבחן החדש, אפקטיבי ורלונטי למי שבחר להתגייס, אך כל מי שיגיע לצו ראשון יעבור אותו. עם זאת, המבחן לא יכלול רק נושאים הלכתיים, אלא נושאים נוספים בהתאמה לידע ולמידע שבחור חרדי אמור ללמוד ולדעת בסיום לימודיו בתלמוד תורה ובישיבה.
מבחן קבא צה''ל חרדים הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד