ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

שיקולים כלכליים: 'עץ חיים' עבר לממלכתי-חרדי

תלמוד התורה הותיק עמד בפני קריסה כלכלית, וההורים נאלצו לשלם שכר לימוד חריג • הפתרון: הצטרפות לזרם השנוי במחלוקת של 'ממלכתי חרדי'

תלמוד תורה עץ חיים ברחובות
תלמוד תורה עץ חיים ברחובות


פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': תלמוד תורה 'עץ חיים' ברחובות, שהינו תלמוד תורה ליטאי ותיק, הפעיל מזה כעשרים שנה ונחשב מודרני במקצת - עבר למסגרת של 'ממלכתי חרדי', על פי התקנים של משרד החינוך.

בעיר רחובות קיים תלמוד תורה פרטי נוסף הנקרא 'הבאר', ותלמוד תורה נוסף 'הרא"ם' - של החינוך העצמאי, המיועד בעיקר לילדים מערי הפריפריה הסמוכות, גם כאלה הבאים ממשפחות שאינן נמנות על הזרם החרדי.

'עץ חיים' הפך בעצם לאלטרנטיבה היחידה בעיר לתלמוד תורה הבאר, שמקבל רק ילדים חרדים ומכוון יותר לילדים למשפחות בני תורה. כאמור, בתקופה האחרונה הוחלט בתלמוד התורה להפוך ל'ממלכתי חרדי', ובחודש האחרון הוא אף קיבל סמל מוסד.

בתלמוד תורה מספרים על רווח כלכלי של ממש לאחר שעברו לממלכתי חרדי. לדברי גורמים במוסד, הצעד התבקש לאחר שהעמותה שניהלה את החיידר נקלעה לקשיים כלכליים. בעקבות כך, נאלצו גם ההורים לשלם סכומים גדולים, זאת מלבד עלויות ההסעות, מכיוון שהת"ת נמצא רחוק ממרכז העיר. שכר הלימוד טיפס עד לסכום של כמעט 680 שקל לתלמיד, והעמותה וההורים לא יכלו לשאת על עצמם יותר, ולכן בסוף התקבלה ההחלטה לעבור לממלכתי חרדי ולקבל יותר מימון מהמדינה.

גורם בתלמוד תורה אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "גם רבנים חשובים תמכו במהלך הזה, כיום הגיעה לנו הרווחה של ממש, כעת הורה משלם בתלמוד תורה סכום של בערך 150 שקל לחודש. בנוסף קיבל התלמוד תורה את הכסף באופן רטרואקטיבי מתחילת השנה, מה שהביא רווח גדול לקופת הסמל מוסד החדש, שהחלה לנהל את התלמוד תורה בשונה מהעמותה הישנה".

אותו גורם מוסיף, כי "הגיעה לנו גם רווחה פדגוגית לתלמידים חלשים ומקצועיים. יותר דברים וכלי עזר שלא היו לנו קודם".

"למעשה", הוא מסכם, "בתכני הלימודים מה שהיה הוא מה שיהיה. גם כשהחיידר נפתח לפני עשרים שנה למדו לימוד ליב"ה - כמובן לא על חשבון לימודי הקודש, וגם עכשיו נשמר כל הססטוס והשעות של לימודי הקודש".

כזכור, גדולי ישראל הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי יצאו בחריפות בעבר נגד מסגרת החינוך הממלכתי חרדי, ובמכתב שפורסם כתבו כי מדובר ב"תוספות ושינויים הפוגמים בנפש הילד".
תלמוד תורה רחובות עץ חיים ממלכתי חרדי משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד