כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

ההיתר בארה"ב: 'חוטא ומחטיא'

הרב שהתיר 'אשת איש' בארה"ב מנסה להתנער מהמעשה, אבל ממשיך לספוג ביקורת קשה: "נבלה נעשתה בישראל"

ההיתר בארה"ב: 'חוטא ומחטיא'
מתניה טויסיג פלאש 90


סערת היתר אשת איש: רבנים בארץ ובעולם מצטרפים למחאתו של ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך נגד היתר שניתן בארה"ב לאשת איש להינשא ללא גט.

כזכור, לפני כחודש פורסם כי רב אמריקאי התיר לאשה בשם תמר עפשטיין להינשא בלא גט מבעלה הראשון, בטענה חריגה שהקידושין הראשונים היו 'מקח טעות'.

תקופה קצרה לאחר נתינת ההיתר, סודר לה קידושין, צעד שעורר מיד סערה רבתי בארה"ב.

בין המתנגדים ל'היתר', בלט הגאון רבי אהרן פלדמן, חבר מועצת גדולי התורה בארה"ב וראש ישיבת נר ישראל בבולטימור. במכתב חריף הממוען 'לגדולי התורה וההוראה די בכל אתר ואתר', מחה הרב פלדמן נגד ההיתר.

כך גם הגר"מ שטרנבוך מחה נגד ההיתר, ובמכתב חריף תחת הכותרת "נבלה נעשתה בישראל", הצטרפו גם חברי בד"ץ העדה החרדית שכתבו: "אנו מוחים נמרצות כנגד זה, ומודיעים שאין ההיתר היתר בשום פנים ואופן, אוי לאוזנים שכך שומעות, ואוי לו לדור שכך עלתה בימיו".

הגאון רבי שריאל רוזנברג, אב"ד בי"ד בני ברק שבראשות הגאב"ד הגר"נ קרליץ הצטרף גם הוא לקול המחאה, וכתב "רעדה אחזתני לשמוע כי יש הרוצים להתיר אשת איש לעלמא...דבר זה הוא הריסת הדת ופרצת כל חומות הקדושה והטהרה בכרם בית ישראל".

הרב שסידר את הקידושין פרסם מכתב הכחשה, על כך שכביכול התיר את נישואיה. במכתבו אמר: "איני מכיר את מר אהרן פרידמן שיחי', או את מרת תמר עפשטיין שתחי', ובוודאי שלא שייך שאדע דבר על נישואיהם, ולא על שום פרט שביניהם אלא שהגאון ר' שלום קמינצקי שליט"א שאל לי כשיש עדות של רופאים מומחים על אחד שהוא חולה רוח שמפריע לנישואים אם שייך לבטל קידושין משום זה, ואמרתי שאם הדבר ברור ובדומה למעשה שבתשובה שבאגר"מ, שייך בתנאים מסוימים".

עם זאת, בית הדין שעל ידי התאחדות הרבנים השיבו אש במכתב חריף וחריג בו הם כותבים כי אין לסמוך יותר על הוראותיו בדיני התורה. וכינו אותו: "חוטא ומחטיא את הרבים, ואם יוולד בנים להזוג, אמרו חז"ל בכגון דא שהוא מעוות לא יוכל לתקון".

הגאון רבי יחזקאל רוטה אבד"ק קארלסבורג, צירף גם הוא את חתימתו למכתב החריף והנדיר, ואף יצא מגדרו והוסיף על המכתב כמה שורות במילים חריפות במיוחד.
גט ארצות הברית רבנים העדה הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד