י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

נתונים מזעזעים: שניים מתוך שלושה ילדים חרדים - עניים

דו"ח העוני של 'הביטוח הלאומי' מטלטל - כמעט 20% מאוכלוסיית ישראל, מיליון ושבע מאות אלף נפש, חיים בעוני • זינוק בעוני בקרב חרדים וערבים • בעקבות הקיצוץ בקצבאות: 60 אחוז מהמשפחות החרדיות מוגדרות עניות • השר כץ: "עוני לא גזרה"

צילום: נתי שוחט, פלאש90
צילום: נתי שוחט, פלאש90


העניים ב-2014 נעשו עניים יותר וגדל היקף העוני בקרב משפחות עובדות, כך עולה מדוח ממדי העוני והפערים החברתיים ל-2014 שמפרסם היום (ד') המוסד לביטוח הלאומי.

מהדוח עולה כי המדדים לעומק העוני ולחומרת העוני עלו בשיעורים גבוהים ב-2014: המדד לעומק העוני עלה בכ-6% (מ-32.8% ל-34.6%) והמדד לחומרת העוני, הנותן משקל רב יותר לאוכלוסייה הענייה יותר, עלה בשיעור של כ-10% בכלל האוכלוסייה.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, הגיש היום את דוח ממדי העוני והפערים החברתיים לשנת 2014 לשר הרווחה, ח"כ חיים כץ.

הדוח מראה כי ב-2014 חיו בעוני 444,900 משפחות, 1,709,300 נפשות, מהן 776,500 ילדים. רמת החיים במונחים של הכנסה כספית חציונית פנויה לנפש תקנית עלתה ריאלית ב-2.4% בשנת 2014, וכך גם קו העוני הנגזר ממנה. תחולת העוני של משפחות עובדות עלתה מ-12.5% ל-13.1%. מדד ג'יני לאי-שוויון לפי ההכנסה הפנויה עלה ב-2%.

תחולת העוני או הנתון הבודק את היקף תופעת העוני בישראל לא השתנה משמעותית ב-2014 לעומת 2013: תחולת העוני הכללית בישראל עלתה קלות מ-18.6% ל-18.8. עלייה קלה דומה נרשמה בתחולת העוני בקרב משפחות, מ-21.8% ל-22.0% ומ- 30.8% ל-31.0% בקרב ילדים.

תחולת העוני בקרב משפחות חרדיות הייתה ב-2014 כ-54.3%. שיעור הנפשות העניות בקרבן היה 59.7% וכשני-שלישים מהילדים בקבוצה זו חיו ב-2014 בעוני. ממדי העוני בקרב משפחות ערביות עלו מ-51.7% ב-2013 ל-52.6% ב-2014.

בביטוח הלאומי ממזכירים כי הנתונים ל-2014 מבטאים באופן מלא את הקיצוץ בקצבאות הילדים, שהחל באוגוסט 2013. ביטול הקיצוץ בקצבאות אמור לבוא לידי ביטוי חלקי ב-2015 וביטוי מלא ב-2016.

משום כך נתוני היציבות בתחולת העוני בקרב משפחות עם ילדים הם בשורה חיובית יחסית לנוכח העובדה שב-2014 שולמו קצבאות ילדים מופחתות. בקרב משפחות חד הוריות תחולת העוני אף ירדה מ-27.5% ב-2013 ל-25.1% ב-2014 למרות הקיצוץ בקצבת הילדים, זאת בעיקר בשל הגידול הניכר בשיעורי התעסוקה שחל בשנתיים האחרונות, וכן עקב ירידה מתמשכת במספר הילדים במשפחה, בפרט באוכלוסיה הערבית. בקרב האוכלוסייה היהודית תחולת העוני של ילדים עלתה מ-20% ל-21.6%.

תחולת העוני של משפחות הקשישים עלתה ב-2014 בנקודת אחוז, מ-22.1% ל-23.1% לפי נפשות העלייה הייתה מתונה יותר. עומק העוני וחומרת העוני עלו רק במעט.

שר הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ אמר בתגובה לפרסום ממצאי הדוח כי: "בתקציב הנוכחי העלנו את קצבאות הזקנה לקשישים המקבלים הבטחת הכנסה ויצרנו כלי לצמצום עוני בין-דורי בדמות מענק חסכון לכל ילד, צעדים שיפחיתו את ממדי העוני.

"אנו נמגר את התופעה המעוותת שבה אנשים המשתלבים בשוק העבודה הם עניים ולא מצליחים לסיים את החודש". לדברי כץ "המדינה מחויבת לתמוך באוכלוסיות המוחלשות ולספק בטחון למי שמסיבות מוצדקות אינו מסוגל לעבוד. האחריות הגדולה ביותר של המדינה היא להעניק לאדם העובד יכולת השתכרות מכובדת. נפעל לטובת מקבלי הקצבאות המשתלבים במעגל התעסוקה, נוריד את אחוזי הקיזוז לאחר הדיסרגארד מהמס השערורייתי הנוכחי שעומד כיום על 70% ל-28% ונעניק להם סיכוי לצאת ממעגל העוני. עוני זו לא גזרה ועם תכנון נכון נוכל למתן את שיעורי העוני בישראל".

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, הציע שהממשלה תקבע יעדים מקרו-חברתיים לטווח הארוך, לצמצום העוני ואי השוויון בהכנסות.

האופוזיציה: הממשלה אשמה
שר האוצר, משה כחלון התייחס לדו"ח העוני ואמר: "הקיצוץ בקצבאות הילדים שעשתה הממשלה הקודמת הוא שהביא לעלייה בשיעורי העוני. אנחנו תיקנו את העוול הזה בתקציב הנוכחי כשהחזרנו את קצבאות הילדים והוספנו 600 מיליון שקל לקשישים"

השר כחלון התייחס גם למשבר הביטוח הסיעודי - "אל תשליכיני לעת זקנה זה לא רק ביטוי. אנחנו לא ננטוש את ההורים שלנו. אף קשיש לא ייפלט ויהיה סיעודי ללא ביטוח. לא מקובל עליי שאנשים מגיעים לגיל 60 ואומרים להם – אתם לא מבוטחים יותר. זה לא יקרה במשמרת שלי."

השר דרעי אמר היום: ״דוח העוני מלמד כי בשנת 2014 נרשמה עלייה בשיעורי העוני של משפחות, נפשות, ילדים וקשישים. בנוסף נרשמה בשנה החולפת עלייה באי השוויון, עלייה משמעותית בשיעור העוני במגזר החרדי ובמגזר הערבי, עלייה משמעותית במספר העניים העובדים ואלה הנחשבים עניים הפכו בשנת 2014 לעניים עוד יותר. כ-1.7 מיליון בני אדם בישראל נחשבים עניים המהווים כ-22 אחוז מתושבי המדינה. מדיניות שר האוצר הקודם יאיר לפיד תרמה תרומה לגידול במספר העניים בין היתר בשל הגזרות שהטיל, כמו קיצוץ קצבאות ילדים ועוד״.

ח”כ אורי מקלב במליאת הכנסת על דו”ח העוני - ”הדו”ח מצביע על קשר ישיר בין קיצוץ הקצבאות ע”י לפיד לגידול במספר הילדים העניים. הגדלת קצבאות הילדים תפחית את שיעור העוני וחובה להגדיל את הקצבאות יותר משיעור ההעלאה הנוכחי”.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג מגיב: "להקים וועדת חקירה ממלכתית- העוני הוא מלחמה עם מאות אלפי קורבנות- נתניהו חייב לתת על כך את הדין"

בחשבון הטוויטר שלו כתב הרצוג: "דו"ח העוני שיוגש היום לא מעניין את ראש הממשלה. למה? כי העוני והעניים לא מעניינים את ראש הממשלה. אין לו זמן אליהם, הוא עסוק ב"חיים עצמם" והוסיף כי :"יש להקים וועדת חקירה ממלכתית- העוני הוא מלחמה עם מאות אלפי קורבנות- נתניהו חייב לתת על כך את הדין. נתניהו הוא שדרדר שכבות שלמות של אזרחים לעוני ב-2003 ועשה זאת שוב ב-2013 ואילך בתפיסת עולם של כלכלה חזירית על חשבונם של החלשים בחברה. ממשלה בראשותי הייתה הופכת את הטיפול בעוני לעליון בסדר העדיפות הלאומי שכעת ברור כמה מעוות הוא"

ח"כ פרופ' יוסי יונה בתגובה לנתונים העולים מדוח העוני:

דוח העוני הוא אות קלון על מצחה של ממשלת ישראל ושל העומד בראשה. ראש הממשלה נתניהו מתהדר בהצלחתו לשים את כלכלת ישראל במסלול של צמיחה והנה בא הדוח של הביטוח לאומי ומראה שדווקא שיעור העוני נמצא בצמיחה.

ישראל ממשיכה להשתרך הרחק מאחרי מרבית המדינות המערביות בכל הקשור לרווחת אזרחיה. רק מקסיקו נושפת בעורפינו, בעוד מדינות כמו טורקיה יוון וארצות הבית ניצבות מעלינו.

ממצאים אלה אינם מקריים. המדיניות הניאו -ליברלית שמוביל רה"מ נתניהו בשנים האחרונות, ושפוטרת את המדינה מהאחריות לרווחת אזרחיה, מדרדרת את ישראל בדירוג העולמי ודוחקת רבים מאזרחיה וילדיה מתחת לקו העוני ולמצוקה כלכלית חמורה.

ח"כ דב חנין בתגובה לדו"ח העוני: "דו״ח העוני הוא דו״ח תוצאות מדיניות נתניהו. העוני בישראל מעמיק, בזמן שהממשלה מורידה את מס החברות ומקדמת את רווחי הטייקונים.

שיעור העובדים העניים עולה כיוון שהשכר בישראל נמוך ומפגר באופן מובהק אחרי פיריון העבודה. התוצר צמח, האבטלה ירדה , אבל בניגוד לטענה הדמגוגית של הימין, בישראל עבודה לא מצליחה לחלץ מעוני. לשם כך דרושה העלאה אמיתית וריאלית בשכר העובדים וקודם כל בשכר המינימום שצריך לעלות ללא כל דיחוי נוסף ל-30 ש"ח לשעה.

שיעורי העוני בקרב הערבים הם תעודת עניות בפני עצמה. כך נראה שילוב בין אפליה לאומית לבין קיפוח חברתי".
עוני ביטוח לאומי עלייה ערבים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד