כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הנשיא האמריקני החלש ביותר בהיסטוריה

יעקב בן חיים מנתח את האירועים בעולם הערבי במהלך שנות כהונתו של הנשיא אובמה, ויוצא עם מסקנה ברורה: אף אחד לא שם עליו

הנשיא האמריקני החלש ביותר בהיסטוריה
יונתן זינדל


השבוע בנאומו אמר הנשיא ברק חוסיין אובמה כי ארה"ב תילחם ותשמיד את ארגון דאעש, אבל רק מן האוויר - ללא דריכת כף רגל על הקרקע.

לשנייה אחת ממש הצלחתי להאמין לו, אך לאחר כמה רגעים חזרתי להכרתי - מדובר פה בנשיא האמריקאי החלש ביותר בהסטוריה של ארה"ב, ושותפותיו במערב אירופה מגוננות מכל משמר על "חופש הביטוי" המוסלמי, ואיתו זכויותיהם האזרחיות.

ב-4 ביוני 2009 נשא אובמה את 'נאום קהיר' המפורסם לצדו של הנשיא מובארק, והבטיח שלום לעולם, שלום במזרח התיכון, וכמובן שלום בן מדינת ישראל לפלסטינים. לאחר תקופה לא ארוכה קיבל את פרס נובל לשלום.

כולנו יודעים איך הדברים התפתחו.

צוללת רוסית לחופי סוריהצילום: צוללת רוסית לחופי סוריה
צוללת רוסית לחופי סוריה

"אביב ערבי"
מצריים עברה מהפכות קשות בגלל התנהלותו של אובמה ובגידתו בנשיא מובארק, שהיה בן בריתה של ארה"ב במשך עשורים, כתוצאה מכך עלו 'האחים המוסלמים' לשלטון ותמכו בכניסת קיצוניים למצריים, שעד היום מכים את המצריים - בעיקר בסיני, ומצבה הכלכלי עד היום לא התאושש.

בבחריין, מהפיכות, הפגנות וחוסר יציבות. בתוניסיה, מהפכות והחלפת המשטר. בירדן, הפגנות ענק שאיימו למוטט את בית המלוכה הירדני.

בלוב, הפלתו וחיסולו של קדאפי שבשנים אחרונות לחייו, שגם הוא היה בן ברית של ארצות הברית, והתפרק מנשק גרעיני. חוסר יציבות, פיצול האוכלוסייה, והשתלטות על בארות הנפט ע"י דעאש. ובתימן - עד לרגעים אלו בתימן מתבצעים פיגועי טרור כמעט בכל יום.

כמובן שגולת הכותרת היא סוריה: המורדים הסורים בתמיכת ארה"ב התחילו מלחמה לפני יותר מארבע שנים בניסיון להפיל ולהחליף את הנשיא אסד, מלחמה זאת גבתה עד כה מאות אלפי הרוגים, מיליון פצועים ומליוני פליטים השוטפים את ירדן ואת אירופה.

מאות אלפי הרוגים באלו המדינות. רוב הערים הגדולות בסוריה כבר חרבו לאחר שהופצצו ע"י כוחות אסד או כוחות המורדים, ולאחר שימוש בנשק כימי נגד המורדים. גם פה אובמה לא עשה כמעט דבר חוץ מלדבר על שלום ופתרונות דיפלומטיים.

ובנוסף, המשבר העמוק באוקראינה שגרם עד כה ללמעלה מ-9000 הרוגים, עשרות אלפי פצועים, ומעל למיליון פליטים חסרי כל. הכול התחיל בתמיכתם של ארה"ב וגרמניה.

שבוע שעבר בוצע רצח אכזרי בקליפורניה ע"י זוג מוסלמים התומכים בארגון דעאש, 14 בני אדם חפים מפשע נרצחו בדם קר ועוד עשרות נפצעו. בשעות הראשונות היה מקום לחשוב כי מדובר בעוד מסע רצח בסגנון הנפוץ בארה"ב מידי כמה חודשים, אך כשלאחר כמה שעות שדווח שבמקום נמצא מטען חבלה - הבנתי מיד שמדובר בפיגוע, התנהלותם הייתה התנהלות של מחבלים.

כל הפרשנים הגדולים בעולם הבינו שזה פיגוע טרור, אבל אובמה התעקש שצריך לחקור את המקרה לעומק. עד כמה לעומק אמריקה הגדולה צריכה לחקור? הרי מדובר בשני מוסלמים שבפייסבוק שלהם פורסם פוסט התומך בדעאש, ואביו של הגבר אמר כבר ביום הראשון שבנו הקצין את דעותיו בשנים האחרונות והפך דתי. בנוסף, לפני כשנה קיבל המחבל אישור מעבודתו לבקר בסעודיה לרגל הרמדאן.

הכל היה ברור, אבל אובמה בשלו - כשבוע לקח לרשויות האמריקאיות להכריז על מסע הרצח כאירוע טרור. זו היא לא אוזלת ידה של מערכת הביטחון האמריקאית, זו היא מדיניות ברורה ומתמשכת של הנשיא אובמה, מדיניות סלחנית כלפי מדינות האיסלאם וכלפי טרור אסלמי, ומדיניות חלשה כמעט בכל מה שקשור במדיניות חוץ, (חוץ בנושא של מדינת ישראל - שם אובמה הוא מנהיג חזק, נציגיו מתחו ביקורת על כל פעולה לגיטימית של מדינת ישראל).

רוסיה מפגיזה את דאעשצילום: רוסיה מפגיזה את דאעש
רוסיה מפגיזה את דאעש

הגרוע ביותר בהיסטוריה
רוב מנהיגי העולם לא בדיוק לוקחים את אובמה ברצינות. מצפון קוריאה שעושה ככל העולה על רוחה, ארגון בוקו חרם באפריקה ששוחט אלפי אנשים בשנה ללא מפריע, הטליבאן ששוב מתחזק באפגניסטן, באשר אל אסד בסוריה שהבין שאובמה זה בעיקר דיפלומטיה, עירק השותתת דם, מצרים שחתמה ממש לאחרונה הסכם בעלות של 35 מליארד דולר על הקמת כורים גרעיניים למטרות אנרגיה עם רוסיה, יוון שחברה בנאט"ו ומחזקת את קשריה עם רוסיה, שרי החוץ של ירדן, ואפילו ערב הסעודית - ביקרו לאחרונה במוסקבה, ואפילו ישראל סוגרת דילים מודיעינים וכלכליים עם רוסיה מתחת לשולחן.

כולם מבינים שהבוס מוושינגטון הוא דיפלומט צפוי, ואינו מעז לעשות מהלכים צבאיים מחוץ לארה"ב. רק בחוסר ברירה.

לאחר שדן את חוליית הטרור מקליפורניה לכף זכות, ולאחר שהתברר במאת האחוזים שזהו פיגוע, החליט אובמה להפציץ כמה מטרות בסוריה, לבסוף התברר שחיל האוויר המריקאי הפציץ בכלל בסיס של צבא אסד ולא של דעאש.

אתמול דיווח שר ההגנה הרוסי כי רוסיה ביצעה מעל שש מאות גיחות אוויריות בשמי סוריה בימים האחרונים, ולקינוח - שיגרה צוללת רוסית עשרות טילי שיוט אל מטרות דעאש בסוריה מהים התיכון. צוללת זו היא צוללת שגם נושאת טילים גרעיניים. בעבר רוסיה עשתה שימוש בצוללות אלו, אבל זוהי הפעם הראשונה שהיא מודה רשמית על כך.

פוטין אמר שהוא מקווה שלא יהיה צורך בשימוש בפצצות אלו לעולם. זוהי התרסה נוספת בריבונותה של ארה"ב בהנהגת אובמה בעולם ובעיקר במזרח התיכון, והפגנת כח נוספת של הנשיא פוטין.

במהלך שנות כהונתו של הנשיא ברק חוסיין אובמה העולם הסתחרר לחלוטין, כאילו יצא ממסלולו, חולשתו כמנהיג בנושאים בינלאומיים יצרה מין אווירת סוף עונה בעולם. עכשיו כל מה שאובמה רוצה זה לסיים את כהונתו עם מינימום נזקים, אבל שנת 2016 מסתמנת כשנה גורלית בעולם.

מה שבטוח הוא, שאובמה ייזכר כנשיא החלש ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית של אמריקה.
אובמה ארצות הברית נשיא דאעש פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד