י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דרעי בדרך למשרד הרווחה וכץ לכלכלה

לאחר הדיון הפורמלי בועדת הכלכלה ועוד לפני הדיון בבג"ץ ימהר נתניהו לחתום על מתווה הגז וישלים את סבב התיקים החדש בממשלה • נתניהו ביקש מדרעי לחזור למשרד הכלכלה ולהענות בכך לדרישת התעשיינים ואגודי המסחר המעוניינים בשובו למשרד • דרעי מצידו מעדיף את תיק הרווחה שבידיו של השר חיים כץ שכבר הביע נכונות לעבור למשרד הכלכלה • המכשול האחרון: דרעי דורש במקביל גם את סמכויות התעסוקה שבמשרד הכלכלה ובכך להקים מחדש את משרד העבודה והרווחה* כץ עדיין מתנגד אך אם יקבל תוספת תקציבים וסמכויות ממשרדים אחרים העיסקה תסגר כבר בשבוע הבא

אריה דרעי בכנסת, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
אריה דרעי בכנסת, צילום: יונתן זינדל, פלאש90


רק קומה אחת מבדילה בין לשכתו החדשה של יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי ובין לשכתו הקיימת של שר הדתות הרב דוד אזולאי. לאחר שעזב את משרד הכלכלה ובעקבות העובדה המצערת שמשרדי הנגב והגליל שוכנים בתל אביב - הפך אגף הדיור במשרד האוצר את עולם הנדל"ן למשרדים בירושלים עד שמצא את המקום הפנוי היחיד בעיר: הבניין הממשלתי הגדול ברחוב כנפי נשרים שבע.

משרדיו החדשים של דרעי שטרם הושלמו כדבעי שוכנים במקום בו שכנה מנהלת הפינוי והשיקום של מתיישבי גוף קטיף. מקום עם הרבה זכרונות עצובים אבל זה מה שיש.

כמו חייל נאמן מסתיר השר אזולאי את רגשותיו על המעבר של הממונה עליו היישר לקומה שמעליו . מהרגע שהבין את כללי המשחק הוא למד שסוד ההשרדות זה שתיקה. שתיקה כאשר ממנים לך את העוזרים והיועצים. שתיקה כפולה ומכופלת כאשר הבוס יושב לך ממש על הראש.

אם נשא השר אזולאי תפילות בסתר לשינוי המצב ניתן לבשר לו, בזהירות המתבקשת ובכפוף להתפוכות פוליטיות בלתי צפויות, שהם קרעו את שערי השמיים. המשרדים שמעליו עומדים להתפנות שוב במהלך השבועות הקרובים. עוד קווץ' אחד במו"מ המתנהל כעת במשולש נתניהו- דרעי- חיים כץ, והכל יבוא על מקומו בשלום.

אם בראשון שבין השלושה היו הדברים תלויים דרעי היה חוזר למשרד הכלכלה כבר בשבוע הבא. לאחר הדיון הפורמלי והעקר בועדת הכלכלה אין בפני נתניהו כל מניעה לחתום על מתווה הגז ולהניח את הפרשה המעיקה הזאת מאחריו. בדרך הוא עוד צפוי לעמוד בפני מבחן בג" אך כשכל הדרג הכלכלי הבכיר- מנגידת בנק ישראל ועד כל צמרת האוצר( מאחוריו לא יקשה עליו להגן על עמדתו. גם בתחום המדיני בטחוני- שהוא העילה להפעלת סעיף 52- יש לו על מי להסתמך. לא בכדי קיבל יוסי כהן ראש המועצה לבטחון לאומי את תפקיד ראש המוסד יום לאחר שפרסם חוות דעת הקובעת כי מתווה הגז חיוני לבטחונה של המדינה.

לאחר החתימה יתפנה נתניהו להשלים את סבב התיקים המתחייב מאז פרישתו של דרעי ממשרד הכלכלה. השבוע התראיין הרה"ג משה מאיה וטען כי פרישתו של דרעי מהמשרד לא נבעה רק מחוסר הרצון לעקוף את הממונה על ההגבלים ולחתום על מתווה הגז אלא גם ובעיקר בשל שני אלמנטים נוספים: עבודה קשה של שמונה עשר שעות סביב השעון שלא אפשרה לו להתמקד בנושאים הקשורים לקהל הבוחרים והמחויבות הכפויה לחתום על התרי העבודה בשבת.

אבל בסביבתו של דרעי נשמעים דברים קצת שונים. " כשדרעי נכנס לכלכלה הוא ידע על בעית ההיתרים בשבת והיתה לו אסמכתא שנתנה בשעתו ליו"ר ש"ס הקודם ממרן הגר"ע יוסף לכהן בתפקיד. דרעי גם לא אדם שנרתע מעבודה קשה סביב השעון" אומר לנו אחד ממקורביו. הסיבה המרכזית היתה מתווה הגז. מה שאומר בעצם שלאחר חתימתו של נתניהו על המתווה יש בהחלט אפשרות שהוא יחזור למשרד.

החזרה למשרד הכלכלה עומדת איפוא על הפרק אבל רק בעדיפות אחרונה. בשיחות שהתקיימו בשבועות האחרונים בין נתניהו לדרעי הועלתה ההצעה להחלפת תיקים בין האחרון לשר הרווחה חיים כץ. בימים הראשונים של המשבר סביב מתווה הגז, כאשר דרעי סירב לחתום וביקש לעזוב את המשרד הביע כץ התנגדות להצעה להחליף איתו תיקים. אבל כנראה שמשהו קרה בשבועות האחרונים וכץ כבר לא ממש מתנגד. לדברי מקורבי דרעי כץ החל לגלות עניין רב במשרד הכלכלה רב ההשפעה. לא קשה להבין מדוע. אחרי דו"ח העוני הקשה שפורסם היום ולאחר שנוכח במגבלות התקציביות המוטלות על שר הרווחה ( למרות שסגן השר הרב משולם נהרי עוזר מאוד למשרד מול האוצר ובין השניים היתה יכולה להיות מערכת יחסים מופלאה. אם רק היו מדברים ביניהם) הרי שמשרד הכלכלה זו אופציה חלופית נוצצת. מדובר באחד המשרדים עתירי התקצוב עם פעילות בין לאומית שהופכת אותו למיני משרד החוץ.

נתניהו, שמעריך כנראה את דרעי יותר מאשר את כץ, שומע מאגודי המסחר והתעשיינים יותר מרמז לרצונם לראות את האחרון חוזר למשרד. כץ היה בעברו ( ויש אומרים שבפועל גם כעת) יו"ר ועד עובדי התעשיה האווירית, עם תפיסת עולם סוציאלית מובהקת. לא בדיוק מה שהתעשיינים מחפשים משר במשרד הכלכלה.

ההחלטה בסופו של דבר תיפול בדיונים ישירים בין דרעי והשר כץ. דרעי מגלה עניין רב במשרד הרווחה, נחלה ותיקה של ש"ס לדורותיה. המשרד הוא יעד אטרקטיבי למי שמגדיר את עצמו מנהיג השקופים בישראל. בוודאי הרבה יותר מאשר משרד הכלכלה. אם דרעי יגיע לשם הוא יאלץ להתמודד עם שתי בעיות. תקציב חסר וסגן השר נהרי שנשלח לשם כדי לייצג את ש"ס. את הבעיה הראשונה הוא יפתור במגעים ישירים עם האוצר( לש"ס יש הרבה כספים קואליציונים שניתן להעביר דרך המשרד) ובאשר לנהרי יתכן וכץ יסכים לקחת אותו למשרד הכלכלה. במידה ולא יתכן וימונה לסגנו של אזואלי במשרד הדתות.

כך או כך העדיפות הראשונה של דרעי היא משרד הרווחה. אם נכונות ההערכות בצמרת ש"ס על רצונו של כץ בחילופין ניתן היה לסגור את העסקא כבר בשבוע הבא. הגורם המעכב היחיד, נכון לעכשיו, הוא רצונו של דרעי להחזיר עטרה ליושנה. בשיחות עם ראש הממשלה ביקש דרעי להקים מחדש את משרד העבודה והרווחה הסטורי. במשרד זה שכנו יחד אגף הרווחה לצד שירות התעסוקה והאגף להכשרה מקצועית- שניהם כיום באחריות משרד הכלכלה.

להשלמת העסקא נדרש כץ לעבור למשרד הכלכלה ולוותר על תחום התעסוקה הכלול בו. גם כך לא חסרים תקציבים ויוקרה במשרד אך עוד לא נולד השר שיוותר על סמכות כלשהי מבלי שיבקש על כך תמורה מתאימה. במיוחד כאשר מדובר בשר שעובר ממשרד למשרד במסגרת עיסקת חילופין.

בליכוד מעריכים כי מה שיכול לרצות את כך להסתפק במשרד כלכלה ללא תעסוקה הוא הג'וב החדש שהוא עומד לקבל בתמיכת ראש הממשלה. מדובר בתפקיד הנחשק של יו"ר מרכז הליכוד העומד לבחירה בחודש הבא. כץ הוא כיום המועמד הבולט אך ללא תמיכה גלויה של ראש הממשלה הוא צפוי לקרב קשה מול חבר הכנסת דודו אמסלם הזוכה לאהדה גדולה בסניפים המרכזיים של התנועה. נתניהו שרוצה לראות לידו דרעי מרוצה ומסופק בממשלה יכול איפוא להשלים בנקל את העסקא. במקרה ישאר משרדו החדש של דרעי בכנפי נשרים שבע פנוי להשכרה.

פורסם בעיתון בקהילה
יעקב ריבלין דרעי חיים כץ רווחה כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד