כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

העליון אישר תביעה ייצוגית נגד 'קול ברמה'

דחה את הערר - בג"צ אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רדיו 'קול ברמה' על ידי ארגון הנשים 'קולך'

העליון אישר תביעה ייצוגית נגד 'קול ברמה'
פלאש 90


השופטת אסתר חיות, השופט יורם דנציגר והשופטת דפנה ברק-ארז דחו ערעור שהגישה תחנת רדיו 'קול ברמה' על החלטת בית המשפט המחוזי לאשר לארגון הנשים הדתיות "קולך" להגיש "תובענה ייצוגית", ואישרו את התביעה נגד הרדיו.

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את הבקשה בטענה כי המדיניות המוצהרת בה נקטה תחנת הרדיו לפיה לא תושמענה נשים בשידוריה, היא בבחינת הפליה אסורה על פי החוק.

כזכור, 'קולך' הגישה את בקשתה לאישור תובענה ייצוגית נגד הרדיו, ומיקדה את טענותיה בשני מוקדי הפליה עיקריים - מוקד ההפליה הראשון עסק במניעת האפשרות מנשים "לעלות לשידור". בהקשר זה נטען כי בתקופות הרלבנטיות תחנת הרדיו מנעה מנשים אפשרות לעלות ולדבר בשידורים, תחילה באופן גורף ובהמשך באופן חלקי, בעוד שגברים הורשו לעשות כן.

מוקד ההפליה השני עסק ב"מניעת התוכן" ממאזיני ומאזינות תחנת הרדיו. מוקד הפליה זה עסק בכך שבגין מדיניות תחנת הרדיו, קיבלו המאזינים שירותי תקשורת מגברים בלבד תוך הדרת נשים מעולם התוכן התקשורתי.

תחנת הרדיו ביקשה לדחות את הבקשה בטענה כי קולך – כארגון, ולא כניזוק בעל עילת תביעה אישית – כלל אינה כשירה להגיש תובענה ייצוגית. עוד נטען כי קולך אינה כשירה להגיש את התובענה הייצוגית גם מכיוון שקיים שוני בין השקפת עולמה הדתית-לאומית לבין השקפת עולמן של הנשים המרכיבות את קהל היעד של תחנת הרדיו שהן מהמגזר החרדי-ספרדי.

לחילופין נטען כי הפרקטיקה בה נקטה התחנה כלל אינה עולה כדי "הפליה" אלא מדובר ב"הבחנה מותרת". גרסתה של תחנת הרדיו הייתה אפוא כי גם אם ייקבע שחוק איסור הפליה חל, הרי שחלים החריגים הקבועים בו שלפיהם אין רואים הפליה כאשר "הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר" וכן כי ניתן לקיים "מסגרות נפרדות לגברים או נשים ... ובלבד שההפרדה היא מוצדקת...".

בית המשפט כאמור דחה את טענות "קול ברמה" ואישר את התביעה הייצוגית.

"נשים רפורמיות שאין בינן לבין מאזינות הרדיו דבר"
מקול ברמה נמסר בתגובה: "צר לנו על החלטת בית המשפט אך יש לזכור כי מדובר על תובענה הנוגעת לתקופה שלפני כחמש שנים. מאז התבצעו ברדיו מספר תהליכים יחד עם הרשות השנייה ובית המשפט סמך ידו עליהם.

"יחד עם זאת בית המשפט קיבל את עמדת הרדיו בנקודה מרכזית וקבע כי לא ניתן להשית על הרדיו קנס כספי ללא הוכחת נזק. זאת בהתחשב בעובדה כי מגישות התביעה הינן נשים רפורמיות שאין בינן לבין הרדיו או לבין למאזינותיו דבר וחצי דבר והן בוודאי לא מהוות חלק מקהל המאזינים הטבעי שלו. קול ברמה הינו רדיו חרדי הפועל בהתאם להנחיות גדולי ישראל תוך שמירת כבוד הנשים מעמדן והאדרתן בהתאם לעמדת ההלכה החוק והנורמות המקובלות וכך ימשיך לפעול גם בעתיד.

"אנו בטוחים כי בהמשך הדיון המשפטי יוכח כי בניגוד לעמדתו המתיימרת של ארגון קולך לייצג את קהל מאזינות הרדיו הרחוק מאוד מהשקפתו הדתית, לא הייתה כל פגיעה חלילה בציבור הנשים".
קול ברמה קולך תביעה ייצוגית נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד