כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מחסור חמור במשפחות אומנה: 30 ילדים בלי בית

עשרות ילדים במצבי חירום וסיכון מחכים כבר תקופה ארוכה למשפחות אומנה שיוכלו להעניק להם בית חם • "יש מצוקה ומחסור במשפחות אומנה חרדיות"

מחסור חמור במשפחות אומנה: 30 ילדים בלי בית



30 ילדים במצבי חירום וסיכון מחכים למשפחות אומנה שיוכלו לקלוט אותם ולהעניק להם בית חם. אביגיל הרשקוביץ, רכזת השמה בעמותת "מכון סאמיט" המסייע למאות ילדים ונוער בסיכון מאזור ירושלים והדרום, שהוצאו מחזקת הוריהם, מסבירה את המצוקה: "יש עשרות ילדים, בעיקר אחים וילדים עם צרכים מיוחדים, שממתינים למשפחות אומנה, ובינתיים או שהם נשארים בביתם או שמחכים במרכזי חירום, בעקבות מצוקה ומחסור של משפחות חרדיות בעיקר במחוז ירושלים".
לדבריה, מצב ביטחוני רעוע רק מחמיר את המצב, משום שמשפחות חוששות לקחת ילדים נוספים תחת אחריותם.

משפחת אמנה מוגדרת כסידור זמני עבור ילד במצב משבר שלא יכול להיות כרגע בבית. תוך כדי השהות באומנה משקמים גורמי הרווחה השונות את ההורים הביולוגיים כדי שהילד יחזור הביתה.

"מגיעים אלינו ילדים במצבי משבר שחוו טראומה בעצם ההוצאה שלהם מהבית והפרידה מההורים, שיושבת על טראומות נוספות כמו אלימות, הזנחה ומצוקה כלכלית", מספרת אביגיל.

אם ירושלמית שפתחה את ביתה למקרה חירום והשאירה את הילד אצלה לאומנה, מספרת: יש לי שלושה ילדים ביולוגים וכולם נרתמו. זו הייתה החלטה משפחתית. מדובר באתגר יומיומי של ילד שמגיב אחרת ממה שאני מכירה וצריך ללמוד להביא אותו לתדר שלנו וגם להכיל אותו". האם מספרת כי את הליווי קיבלו דרך מכון סאמיט. "בעקבות האומנה אני ובעלי הלכנו ללימודי הורים כדי לקבל עזרה וללמוד איך להגיב. יש קבוצות תמיכה להורי אומנה שהם מאוד תומכים והעמותות נותנות הנחיות וזה גם עוזר כשאתה מדבר עם הורים כמוך".
"בהתחלה היה קשה כי יש תחושה שהילד החדש לוקח לך את המקום ואת תשומת הלב אבל צריך לדעת לתת להם את הזמן לבד אחד על אחד ולדעת להכיל את הקושי. הרווח שלהם הוא בעתיד למרות שהוא לא נראה כרגע – נתינה זה רווח נקי. יש לנו זכות לעבור את החוויה הזו כמשפחה. אתה לומד לתת אהבה ללא תנאים, רק להעניק בלי לקבל כלום".
במחוז ירושלים מחפשים אחרי משפחות חרדיות בעלות יציבות כלכלית ומצב בריאותי תקין, היעדר רישום פלילי ובגילאי 30-55. "משפחה אומנת מקבלת סל תקציב חודשי למימון הוצאות של ילד ויש החזרים על הוצאות בסיס כמו חינוך, טיפולים וכו'. המשפחות מקבלות ליווי מקצועי על ידי עו"סית שמלווה אותם מרגע ההשמה ונותנת הדרכות וייעוץ להורים מתוך תפיסה שהורות באומנה היא לא הורות רגילה".

"זו משימה קשה ולכן מלכתחילה לא עומדים אצלנו בתור", אומרת הרשקוביץ, "אבל עם ילדים גדולים וחילונים זה צורך אקוטי כרגע. חסרות לנו משפחות לאחים שאנחנו לא רוצים להפריד ביניהם והרבה מהמשימות שלנו הם אחים. בנוסף יש מחסור בבתים לילדים הגדולים. ילד קטן לוקחים מיד כי קל להכיל אותו ולעצב אותו, אנחנו בהכרח בהצפה של ילדים גדולים. אנחנו פשוט מחפשים להם משפחות חמות".

מכון סאמיט הוקם ב 1973 ומאז ועד היום עוסק בקידום ושיקום צעירים נפגעי נפש, עם מסגרות טיפול ייחודיות ופורצות דרך. בנוסף מפעיל המכון מרכז טיפול והדרכה עבור הורים למתבגרים. מזה כעשור שרות האומנה של מכון סאמיט מסייע למאות ילדים ונוער בסיכון מאזור ירושלים והדרום אשר הוצאו מחזקת הוריהם לאחר שעברו התעללויות קשות והזנחה. שרות האומנה מפעיל קלטי חירום ומאתר ומכשיר משפחות אומנה שיעניקו בית חם לילדים.

משפחות המעוניינות לשמש משפחת אומנה לילדים בסיכון או משפחת קלט חירום מוזמנות ליצור קשר עם מכון 'סאמיט' בטלפון: 02-5631350.


אומנה חרדים ילדים בסיכון מצב כלכלי ייעוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד