י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עוגמת נופש: ההפתעות הלא נעימות שיהרסו לכם את החופשה

מרכב שכור שנמסר ללקוח אחר, דרך דרישת תשלום על המגבות במלון ועד חיוב על המפות במסעדה - שורת הפתעות לא נעימות עלולות להמתין לתיירים ישראלים בחו"ל • מה כדאי לדעת, ומה מומלץ לברר מראש?

.
.





לפני שאתם יוצאים אל שדה התעופה ועולים נרגשים על המטוס שיטיס אתכם אל החופשה המיוחלת מעבר לים - עצרו לרגע. שאלו את עצמכם אם קראתם את כל האותיות הקטנות ואם נערכתם לכל תרחיש אפשרי. אם לא, הנה כמה אנקדוטות שמומלץ מאוד להיות מודעים להן מבעוד מועד:

המטוס ברח

איחרתם לטיסה בגלל חגיגת קניות פטורות ממכס בשדה התעופה? נרדמתם על הספסל בטרמינל? אל תסמכו על זה שיהיה מי שידאג לקרוא לכם במערכת הכריזה של שדה התעופה. המטוס עלול להמריא בלעדיכם.

את החוויה הלא נעימה הזו חוו על בשרם ד' ושני חבריו. השלושה עשו את דרכם מאיסטנבול לישראל עם חברת תעופה טורקית. לטענת ד', החברה לא כרזה להם ברמקול לגשת אל שער היציאה. "כשהגענו לשער, גילינו לתדהמתנו שהמטוס ברח לנו", הוא מספר.

עם זאת, המראה ללא כריזה איננה מייצגת. על-פי רוב, חברות תעופה מכריזות על נוסע המבושש להגיע כמה וכמה פעמים לפני שהן מחליטות להמריא איתו או בלעדיו.

בחברת ישראייר טוענים, למשל, כי אצלם נהוג לכרוז ולהמתין עד 20 דקות לנוסע מאחר ורק אז להמריא, וכי מקרים כאלה קורים בישראייר 5-10 פעמים בשנה.

גם הרכב לא יחכה לכם

חשבתם שרכב ששכרתם בחו"ל ימתין לכם כשתגיעו לאסוף אותו גם אם תאחרו? תחשבו שוב.

באוגוסט האחרון שכרה ד' ממרכז הארץ דרך חברת שלמה sixt ישראל רכב מדגם סיטרואן c5 לטיול משפחתי בגרמניה. כשבני המשפחה הגיעו אל נקודת האיסוף בקלן כשעה וחצי לאחר השעה הנקובה, נודע להם כי בשל אי-עמידה בלוח זמנים מדויק, הרכב שלהם נמסר לשוכר אחר, והם קיבלו במקומו רכב מדרגה נמוכה יותר.

"בשדה בגרמניה אמרו לנו שהם שומרים את הרכב עד שעה, וכל מי שמאחר מפספס. הופתענו", אומרת ד'.

תגובת חברת שלמה sixt: "לא מדובר במדיניות. מטרתן של חברות השכרה היא להשכיר כמה שיותר רכבים ולתת את השירות הטוב ביותר ללקוח. חברת ההשכרה מתחייבת בעת הזמנה לקבוצת רכבים מוגדרת, לתאריך ולשעה הנקובים על שובר ההזמנה, ואינה מחויבת לשמור רכב מעבר למועד לו הוזמן. בתקופות שיא תיירותיות - אוגוסט וחגים - חברת ההשכרה תעשה את המיטב ביחס למלאי הקיים בסניף עבור לקוח שלא יגיע לאסוף את הרכב שהזמין במועד הנקוב בהזמנה".

אובר בוקינג

אחת התופעות המקוממות בענף התיירות היא פרסום של חבילת נופש אטרקטיבית באינטרנט, המתגלה בעת ההזמנה כלא רלבנטית. נציגי מכירות אמנם מציעים חלופה, אך על-פי רוב הן יקרות יותר.

דוגמה מקוממת אחרת היא "רשימת המתנה" לבית-מלון בחו"ל. גם כאן חוזרים אל הלקוח, מציינים כי המלון בתפוסה מלאה ומציעים מלונות חלופיים - שהם לעתים יקרים או נחותים יותר.

אז מי אשם? סוכני הנסיעות (הקמעונאים) מאשימים את ספקי התיירות (הסיטונאים) בהתנהלות הפוגעת בהם ובצרכנים. לטענתם, ספקים לא מסירים ממערכות המידע שלהם חבילות נופש לא רלבנטיות בחו"ל, ולכן סוכני הנסיעות ממשיכים להציג ללקוחות פוטנציאליים מידע לא רלבנטי ומטעה באתרים שלהם.

כך או כך, רגע לפני שאתם מזמינים את הנופש הבא, בארץ או בחו"ל - היזהרו מהבטחות ללא כיסוי.

מחירי הקפה בנתב"ג

מחאה גדולה קמה בשנה שעברה סביב מחירי המזון והשתייה בנמל התעופה בן-גוריון. בעקבות כך הודיעה רשות שדות התעופה כי תציב מכונות שתייה ומזון אוטומטיות בנתב"ג במחירים שפויים.

אלא שעדיין קשה מאוד ללגום קפה בפחות מ-16 שקל בשדה. זאת, מאחר שאת המכונות הללו צריך להתאמץ למצוא, שכן הן חבויות בזרועות השונים של טרמינל 3, הרחק מהכיכר המרכזית.

המסים לא כלולים במחיר

לא תמיד יש לנו את הכוח לזה, אבל צריך לקחת נשימה עמוקה ולקרוא את כל האותיות הקטנות לפני שעושים קליק ומזמינים חופשה, למשל באתר ההזמנות בוקינג.

האותיות הקטנות, הממוקמות על-פי רוב בתחתית העמוד, מגלות כי מחיר החופשה הסופי גבוה מזה שחשבנו. למה? מאחר שמתווספות לו עלויות נוספות שאינן כלולות במחיר החופשה.

למשל, מי שיזמין לינה בבקתה באזור יער לונטרן בהולנד, ישלם בנוסף לעלות החדר גם מס עירוני של 1.27 אירו לאדם ללילה, ואפילו דמי שירות עבור מגבות בגובה 7.5 אירו לאדם לשהייה. לינת חיית מחמד תעלה לו 6 אירו לחיה ללילה (מ-1 בינואר התעריף יזנק ל-7.5 אירו).

רוצים את המזוודה בחזרה? אל תגורו מעבר לקו הירוק

לא רק חרם על מוצרים מעבר לקו הירוק: לא מעט חברות שליחויות מסרבות לשלוח שליחים אל היישובים מעבר לקו. הסירוב, כך מסתבר, זולג גם לענף התעופה.

א' המתגוררת ביישוב ענתות שמעבר לקו הירוק, שבה לישראל מניו-אורלינס דרך נמל התעופה JFK בניו-יורק עם חברת התעופה האמריקאית דלתא, רק בלי המזוודה.

ביום המחרת טלפנו אליה מחברת השליחויות המטפלת במטענים של דלתא בישראל - חברת Qas Israel - כדי לבשר לה שהמזוודה אותרה ולתאם עימה מועד החזרה.

"כששמעו שאני גרה בענתות, אמרו לי: 'אנחנו לא עושים שליחויות מעבר לירוק', והוסיפו שאם אני רוצה לקבל את המזוודה, אז שאגיע לירושלים. בסופו של דבר בעלי אסף את המזוודה מנתב"ג", סיפרה א'.

תגובת דלתא: "את שירותי הקרקע לנוסעים מטעם חברות התעופה הזרות הפועלות בנתב"ג, ביניהן דלתא, יונייטד איירליינס, בריטיש איירוויס ואחרות - מספקת חברת QAS. בין יתר השירותים אותם מעניקה החברה נכללים גם: איתור כבודה, העברת המזוודות האבודות לבתי הנוסעים וכדומה. האחריות להבאת המזוודה ולמסירתה לנוסעת היא של חברת QAS".

יושבים במסעדה? תשלמו על המפה

במחוזותינו ישנן מסעדות שגובות עבור אבטחה. באירופה יש מסעדות שגובות עבור מפה ומפיות מבד.

כך קרה לנ' שהתיישבה לסעוד עם בני משפחה במסעדה בצפון איטליה. "חלק בלתי נפרד מהחוויה באיטליה היא להתיישב במסעדה איטלקית, בשולחן עם מפה משובצת אדום-לבן, ולאכול פסטה משובחת. לרגע לא חשבנו שעל המפה והמפיות נצטרך לשלם כאירו לאדם עבור המפה ואירו נוסף עבור המפית. בדיעבד הסבירו לנו שאם היינו יושבים בשולחנות בלי מפות - היינו פטורים מהתשלום שנועד לממן את הכביסה של המפות/מפיות".

עשיתם עבירת תנועה? הקנס ירדוף אתכם

במהלך שהותכם בחו"ל, כדאי שתקפידו הקפדה יתרה על ציות לחוקי התנועה.

שנה אחרי שחזרו מטיול באיטליה, בני משפחת ג' נדהמו לקבל בדואר דרישת תשלום בגין עבירת תנועה.

"בהתחלה לא היה לנו מושג איזו עבירה עשינו", מספר אב המשפחה. "כנראה שקיבלנו דוח תנועה בגלל שנסענו בנתיב תחבורה ציבורית בטעות. מאחר שאנחנו לא רוצים להסתבך עם האיטלקים, החלטנו לשלם את הדוח, על סך 100 אירו".

לישון עם האויב

במלונות רבים, למשל בארה"ב, כל קומה מאובזרת במכונות שתייה אוטומטיות המאוכלסות בחדרון קטן, לרוב בסמוך למעליות. מומלץ להימנע מהתאכסנות בחדרים הנושקים לחדרי המשקאות, הכוללים לעתים גם מכונות לייצור קוביות קרח שמייצרות רעש נוראי בתהליך הפקת הקוביות, שיכול לעורר משנתם גם מתים.

ויש גם הפתעות חיוביות

כמה טוב שחזרת הביתה עם דרכון לא בתוקף

זה אולי נשמע תלוש מהמציאות, אך ניתן לשוב הביתה, למדינת ישראל, עם דרכון לא בתוקף. הדבר אינו כתוב בספר החוקים, אך הוא בהחלט בגדר מדיניות של רשות האוכלוסין.

מנהל תחנה בשדה תעופה באחת מבירות אירופה העיד באוזנינו כי הדבר מתאפשר בתנאי שהשיבה הביתה נעשית בטיסה ישירה ולא בטיסת המשך, ורצוי עם חברת תעופה ישראלית.

דוברת מינהל האוכלוסין במשרד הפנים אישרה ל"גלובס" כי אכן זו המדיניות הנהוגה, לאפשר לאזרחי ישראל לחזור הביתה עם דרכון לא בתוקף. יחד עם זאת, מומלץ להאריך מבעוד מועד את תוקף הדרכון, מאחר שרוב מדינות העולם דורשות שתוקף הדרכון יהיה לתקופה של 6 חודשים לפחות, על-מנת לאפשר למבקר להיכנס לתחומן.

אגב, במקרה של דרכון קצת קרוע, ככל הנראה תישארו על הקרקע.

דרכון חיסכון

לבד מקופונים אותם ניתן להוריד דרך הסלולר, ישנם בתי כלבו המעניקים מגוון הנחות בהצגת דרכון. כך למשל, בית הכלבו האמריקאי הידוע Macy's מעניק 10% הנחה בהצגת דרכון. כן, גם דרכון ישראלי תופס.

להרוויח ספסל לבד

הפינוק הגדול ביותר בטיסות הוא לשבת לבד, כאשר כל השורה - המורכבת לרוב מ-3 מושבים - שלך. אז איך מגדילים את הסיכוי שזה אכן יקרה?

בסוכנות הנסיעות גוליבר טענו באוזנינו כי הדבר אפשרי כאשר נוסעים בזוג. איך? בזמן בחירת המושב, אחד מבני הזוג בוחר את המושב שקרוב לחלון, והשני בוחר את המושב ליד המעבר, כך שהכיסא האמצעי נשאר יתום: "רוב הנוסעים הבודדים שיבחרו אחריכם מושב יעדיפו לשבת ליד החלון או ליד המעבר, ולא במושב האמצעי. אם הטיסה לא תהיה מלאה, יש סיכוי סביר שהמושב הזה יישאר פנוי".
בתי מלון חופשה טיסות שדה תעופה תיירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד