כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הישג לגפני: העביר רפורמה פה אחד

גם נציגי האופוזיציה תמכו ברפורמת השקיפות שהציע, ואשר תחייב הסבר מדויק ופרטים בכל העברה תקציבית

הישג לגפני: העביר רפורמה פה אחד
הדס פרוש - פלאש 90


הישג לגפני: תמיכה מקיר לקיר ברפורמה בהעברות תקציביות שהוביל, כאשר למרות האיומים של ח"כ בצלאל סמוטריץ כי לא יצביע יחד עם הקואליציה בהעברת התקציבים ובהצבעות הקואליציה, הוא לבסוף התקפל והצביע בעד הרפורמה של גפני, זאת בעקבות הרוב הברור שהסתמן להצעה בועדה לאחר החלטת נציגי האופוזיציה לתמוך בה.

הבקרה הפרלמנטרית על ניהול התקציב תתחזק, כך הודיע היום (ג') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני לקראת אישור בקשות האוצר להעברות 18 מיליארד שקל עודפי תקציב מ-2014 ל-2015. גפני הסביר כי "מעתה חברי הכנסת ידעו על מה הם מצביעים מראש ועל כל שינוי תקציבי יקבלו הסבר מפורט מנציגי האוצר והמשרדים אליהם מיועדים הכספים ומה המקור התקציבי שלהם. כל שינוי תקציבי יוצג גם בהקשר ההיסטורי שלו על-מנת שחברי הכנסת יראו את התמונה המלאה בטרם אישורו. הכל ייעשה בשקיפות מלאה".

חברי האופוזיציה בירכו על המהלך אך דרשו שינוי יסודי בתהליך אישור תקציב המדינה ולהגביל את היקף ההעברות הניתן לאישור בוועדה. סגנית הממונה על התקציבים באוצר הביעה הסכמה לנוהל החדש. גפני קיבל את דרישת האופוזיציה לקיים דיון בביצוע התקציב פעם בחצי שנה, וכאמור, הנוהל אושר פה-אחד על ידי הקואליציה והאופוזיציה.



על פי הנוהל החדש שקבע גפני, כל בקשת שינוי תקציבי תוגש לוועדה עם דברי הסבר מילוליים מפורטים, ברורים ונהירים, הסבר מדוע נדרש השינוי, מדוע לא נכלל מלכתחילה בתקציב. כל שינוי תקציבי יכלול נושא אחד בלבד על-מנת למנוע כריכה מלאכותית של עניינים לא קשורים. כל בקשות השינויים יוצגו באתר ועדת הכספים מיד עם הגעתם לוועדה. במקרים של העברות דחופות תהיה סמכות בידי יו"ר הוועדה להודיע ערב קודם הדיון על השינוי. בנוסף, בפרוטוקול הישיבה יצויין המספר הסידורי של השינוי התקציבי.

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, יעל מבורך, הביעה הסכמה לנוהל החדש של יו"ר ועדת הכספים גפני. מבורך אמרה, כי "היום כל הפניות של השינויים בתקציב שאושרו והחדשות שמוגשות מופיעות בקובץ אקסל באתר משרד האוצר. כך גם המידע של השינוי בשלוש השנים האחרונות. תקציב מאושר ותקציב מקורי". לאחר שגפני קיבל את דרישה של חברי הכנסת לקיים דיון על ביצוע התקציב אחת לחצי שנה, מבורך הביעה את הסכמתה גם לכך ואמרה שדיון כזה עשוי לתרום לניהול התקציב, והוא "יגביר את הביצוע והשקיפות בתקציב".

יו"ר הוועדה גפני סיכם: "מה שהיה עד היום לא יימשך. אנחנו קובעים נוהל ברור, קבוע ושקוף. מאז ומעולם היו טענות שהאוצר שולט במדינה ולא השרים. אנחנו היום עושים צעד משמעותי בקביעת נוהל שנעמוד מאחוריו. החיים אינם שחור לבן, יש ייעוץ משפטי, נעשה כל מה שניתן למען השקיפות, כי מדובר בכספי ציבור וחובה לנהוג כך".
גפני ועדת הכספים קריטריונים תקציב כללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד