י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תצפית אור ירוק: קרוב לאחד מכל ארבעה ילדים נצפה לא חגור

כל ילד שני בחברה הערבית נצפה לא חגור. מנכ"ל אור ירוק: "המדינה חייבת לשים בראש סדר העדיפויות את החזרת הנוכחות המשטרתית לכבישים ולרחובות, כדי להתריע נהגים מלסכן את חיי הילדים"

תצפית אור ירוק: קרוב לאחד מכל ארבעה ילדים נצפה לא חגור


למרות שחגורת בטיחות הוא אביזר בטיחות מציל חיים, קרוב לאחד מכל ארבעה ילדים (22%) נצפה מוסע ברכב לא חגור בחגורת בטיחות במושב האחורי, כך עולה מסקר תצפיות ארצי שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (שנת 2014) ומראה כמה ההורים לא חוששים מהמשטרה ומסיעים את הילדים לא חגורים. בנוסף, מהסקר שבדק 35 אלף בני אדם עולה תמונה עגומה על שיעור הנוסעים מאחור שלא חגורים כאשר על פי נתוני ה-OECD, ישראל נמצאת במקום ה-15 מתוך 25 מדינות באי חגירת חגורות בטיחות (כללי, לא רק ילדים)

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "למרות שחגורות בטיחות הוכחו כאביזרי בטיחות מצילי חיים, ישנם עדיין נהגים שמסיעים את הילדים שלהם לא חגורים, וזו תוצאה ישירה למחסור החמור במאות ניידות ומאות שוטרים של אגף התנועה. נהג שידע כי יש סיכוי גבוה שהוא ייתפס אם יסיע ילד לא חגור, ימנע מלסכן את חיי הילד. המדינה חייבת לשים בראש סדר העדיפויות את החזרת הנוכחות המשטרתית לכבישים ולרחובות, כדי להתריע נהגים מלסכן את חיי הילדים".

המצב מחריף כאשר משווים כיצד מסיעים ילדים במגזר היהודי, בחברה הערבית ובחברה החרדית. מהסקר עולה כי 52% מהילדים בחברה הערבית לא חגרו חגורות במושב האחורי, לעומת 11% מהילדים מהאוכלוסייה היהודית שלא חגרו חגורות בטיחות במושב האחורי ו-40% מהילדים בחברה החרדית שלא היו חגורים בחגורת בטיחות מאחור.

במבט כללי עולה כי:

• 6% מהפעוטות עד גיל 4 נצפו מוסעים ברכב לא חגורים
• 25% מהילדים בגילאי 5-11 נצפו מוסעים ברכב לא חגורים
• 17% מהילדים בגילאי 12-17 נצפו מוסעים ברכב לא חגורים.
• בנות חוגרות יותר מבנים -18% מהבנות נצפו לא חגורות מאחור לעומת 28% מהבנים שנצפו לא חגורים

שימוש בחגורות בטיחות היה ונותר אמצעי הבטיחות היעיל ביותר למזעור חומרת הפגיעה בנוסעים ברכב. להערכת המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) בשנת 2014 ניתן היה להציל את חייהם של 900 בני אדם לו כל נוסעי הרכב היו חגורים ולכן הסיכון לתמותה בתאונה יורד בכ-45% כתוצאה מחגירת חגורת בטיחות בעת תאונה ובנוסף, הסיכון לפציעה בעת תאונה יורד בכ-80%.

מחברי הדוח טוענים כי וועדה בין משרדית שעסקה בבטיחות ילדים בשנת 2011 מצאה כי הסיכון של ילד ערבי להיהרג בתאונת דרכים גדול פי שישה מזה של ילד יהודי. הסיבות לאי חגירת חגורות בטיחות במגזר הערבי קשורות לחוסר מודעות לגבי הסכנות שבכביש, מיעוט תכניות התערבות (לא רק הסברה אלא פעולה שתביא לשינוי התנהגותי), מיעוט אנשי מקצוע ומובילי דעת קהל בחברה הערבית ו מיעוט שיתופי פעולה בין גופים העוסקים בבטיחות.
על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת שנת 2015 (עד חודש אוקטובר) נהרגו חמישה ילדים בתאונות דרכים לאחר שלא היו חגורים בחגורת בטיחות, ו-65 ילדים נפצעו, 17 מהם קשה.

• את סקר התצפיות כתבה אריאלה לחמי, בהנחיה מדעית של ד"ר תמר בן בסט ובניהול מדעי של רחל גלודוויג.
עמותת אור ירוק תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד