ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

טירוף מערכות: לטפל קודם במחבל

'ישראל היום' חושף שינוי דרמטי בהוראות: "בעת פיגוע יש לטפל במי שפצוע קשה תחילה - גם אם הוא המחבל"

פיגוע. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
פיגוע. צילום: יונתן זינדל, פלאש90


המרחמים על אכזרים: הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית החליטה לשנות את הנהלים הקיימים וקבעה כי בעת אירוע טרור יש לטפל למיין נפגעים ולטפל בהם רק לפי חומרת הפציעה, גם אם המדובר במחבל, כך חושף עיתון 'ישראל היום'.

הלשכה לאתיקה היא הגוף האחראי לקביעת הסטנדרטים של האתיקה הרפואית לכל הרופאים והצוותים הרפואיים. להנחיותיה השפעה על כל הצוותים במוסדות הרפואה, החירום וההצלה בארץ.

עד כה היה הנוהל, שיש לטפל תחילה בפועי הפיגוע בבחינת 'עניי עירך קודמים', אך השינוי הדרמטי התקבל לאחר דיון שהתקיים בלשכה לאתיקה לפני כשבוע, לבקשת ארגון השמאל הקיצוני, רופאים לזכויות אדם, שפנה ללשכה וציין כי ההנחיה הקיימת סותרת באופן קשה את עקרונות האתיקה הרפואית המקובלים בעולם, וכן את החוק ההומניטרי הבינלאומי.

יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, ד"ר תמי קרני, אמרה ל"ישראל היום" כי הסיבה לביטול היא ש"הרופאים אינם שופטים. משמעות השארת ההנחיה היא שהרופא צריך לחקור מי אשם ולהעניש אותו באמצעות אי מתן טיפול. באירוע רב־נפגעים קל מאוד לעשות טעויות בזיהוי, וברור שרופא מטפל בשטח בפצועים לא יכול לעשות זיהוי מדויק של הנפגעים. עליו להיות מרוכז בהצלת חיים של כמה שיותר אנשים. לא הגון להוסיף למטלות הרופא גם קריטריונים למיון שאינם קשורים לבריאות הנפגעים".

את ההנחיות הקודמות המחייבות טיפול תחילה בנפגעי הפיגוע, ניסחה קבוצת רופאים, ובהם פרופ' פיני הלפרין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בביה"ח איכילוב בתל אביב. הוא ביקר את ההחלטה ואמר ל'ישראל היום': "מחיקת העיקרון הקודם היא טעות, ובמקום זאת היה צריך לקיים דיון בנושא ובסופו לפרט את העקרונות המנחים לטיפול באויב".

פרופ' אסא כשר, חתן פרס ישראל, מבכירי החוקרים בארץ העוסקים באתיקה ובמוסר ומחבר "רוח צה"ל", גם ביקר את ההחלטה ואמר ל'ישראל היום', "באירוע טרור, אי אפשר להגיד שהשיקולים צריכים להיות רק רפואיים. זה לא בא בחשבון. נניח שיש שני פצועים קשה. אחד קצת יותר קשה מהשני, אבל הקשה יותר הוא המחבל. תטפל בו, ורק אחר כך בקורבן הטרור? זה לא מתקבל על הדעת".

יו"ר ישראל ביתנו איווט ליברמן מחה על ההנחיה וקרא לראשי ההסתדרות הרפואית להתפטר. "זו החלטה לא-הומאנית שמעידה שמי שקיבל אותה פשוט לא חי במציאות", אמר, "זו החלטה שהיא כולה חוסר שיקול דעת, בילבול ואובדן המצפן המוסרי. חובה על הרופאים להתקומם נגד ההחלטה הזו ולשנות אותה״.
מחבל רופאים בית חולים טרור ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד