ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

משבר החרדים מול בנט: ראש הממשלה התערב, אלקין זימן פגישה

החזית החרדית למאבק נגד שר החינוך בנט, מייצרת משבר בקואליציה • פגישה בשליחות ראש הממשלה נתניהו כדי לפתור את המשבר פוצצה - גפני נטש בזעם • החרדים: "בנט מעכב במשרד החינוך כספים הקשורים לעולם התורה והחינוך החרדי"

דרעי ובנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
דרעי ובנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


המשבר החרדים מול בנט מגיע לשיא, יו"ר ועדת הכספים נטש בזעם פגישה בלשכת השר אלקין, לאחר חילוקי דעות שהתגלעו בנוגע לחישוב הנקודה, לפיה מתוקצבים בחורי הישיבות ואברכי הכוללים. אחרי גפני, נטש גם השר דרעי את הפגישה.

המשבר הגיע מוקדם יותר לשולחן ראש הממשלה, בהוראת נתניהו קיים השר זאב אלקין, שהיה חבר צוות המשא ומתן הקואליציוני, פגישה בין כל הגורמים המעורבים, בניסיון לפתור את המשבר בין החרדים ל'בית היהודי' - בסוגיית תקציבי הישיבות התקועים במשרד החינוך, מול תקציבי החטיבה להתיישבות שגפני תוקע בוועדת הכספים.

ראש הממשלה שיגר לפגישה את מנכ"ל משרד רוה"מ, אלי גרונר. מלבד אלקין עצמו, משתתפים בפגישה יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני, אמיר לוי מבכירי האוצר, יועצו של בנט טל גן צבי והשר אריה דרעי. אולם כאמור, גם פגישה זו לא הביאה לפתרון ולהסכמות. נציגי בנט מסרבים להשיב את חישוב תקצוב 'הנקודה' רטרואקטיבית.

גפני נוטש לשכת אלקין, לפני זמן קצרצילום: גפני נוטש לשכת אלקין, לפני זמן קצר
גפני נוטש לשכת אלקין, לפני זמן קצר

כפי שפירסמנו לראשונה מוקדם יותר ב"בחדרי חרדים", השר דרעי נפגש הבוקר ממושכות עם עמיתיו לסיעת 'יהדות התורה' בכדי לגבש עמדה אחידה לפתרון המשבר.

"לא ניתן לפגיעה כלשהי בתקציבי עולם התורה המעוגנים בהסכמים הקואליציוניים, וכן לא נאפשר אפליה או עיוותים לרעת המוסדות החרדיים" הצהיר דרעי ל"בחדרי חרדים".

בלשכת ראש הממשלה הבינו מהר כי יש לפתור את הפלונטר שנוצר במהירות, ולפני שהקרע ישליך על הקואליציה כולה, העומדת כזכור על 61 חברי כנסת, כשכל סיעה יכולה לתקוע התנהלות וקידום מהלכי הממשלה והקואליציה - ולכן זימנו פגישה של כלל המעורבים, שעות ספורות לאחר פיצוץ הפגישה בין נציג 'הבית היהודי', נציג הליכוד, והבכירים החרדים.

מוקדם יותר דווח לראשונה ב"בחדרי" על כך שהקרב של גפני הפך למאבק חרדי משותף: ראשי המפלגות החרדיות בכנסת נפגשו היום (ד') במשכן הכנסת כדי לדון במשבר שנוצר בין המפלגות החרדיות ל'בית היהודי' סביב עיכוב תקציבי תלמידי ישיבות חו"ל, סמינרים ותלמידי הישיבות על ידי משרד החינוך בראשות נפתלי בנט.

בעקבות העיכובים הודיע ח"כ גפני על עצירת התקציבים של 'החטיבה להתיישבות', פרויקט אותו מקדמת 'הבית היהודי' ובעיקר, ח"כ בצלאל סמוטריץ.

בפגישה שנערכה מאחורי המליאה השתתפו יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה שר הבריאות יעקב ליצמן, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני.

במהלך הפגישה הצטרף טל גן צבי ראש המטה של השר בנט, ורכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ מיקי זוהר. ל"בחדרי חרדים" נודע כי לא הושגה התקדמות משמעותית בפגישה ולמעשה היא הסתיימה בפיצוץ.

סלע המחלוקת מצד החרדים היא עיכוב ביצוע הסכמים קואליונים על ידי השר נפתלי בנט במשרד החינוך. לטענת גורמים במפלגות החרדיות השר בנט מעכב העלת סכום שווי נקודה בתקציבי הישיבות. השווי עומד כיום על 437 שקל לתלמיד ישיבה והדרישה היא החזרת המצב לקדמותו, על פי שווי של 477 שקל לנקודה, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני.

הכוללים והישיבות מתוקצבים בהתאם לסך כל הנקודות שברשותם על פי מספר תלמידיהם. כשהחישוב עבור בחור הוא נקודה אחת, וששוי עבור אברך הוא 1.8

לטענת הגורמים, בנט אף מסרב לחתום על תקנות עבור תלמידי ישיבות חו"ל ובכך מונע את תיקצובם. לטענתם, בנט חושש כי הישיבות הדתיות-לאומיות יפגעו מתוספת תקציב לחרדים. זאת בעוד גפני טוען כל העת כי חל עיוות תקציבי ואף אפלייה, לטובת הישיבות הציוניות.

טענה נוספת שהוצגה היא כי משרד החינוך אף עוצר כספים קואליציוניים מיוחדים של יהדות התורה וש"ס, עבור הסמינרים.

גורם בכיר בש"ס אמר ל'בחדרי חרדים' כי יו"ר המפלגה מביע תמיכה מלאה במאבקו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. כאמור, לא הושגה הסכמה או פתרון בשלב זה. והמשבר, שראש הממשלה נדרש לו בפתח ישיבת הממשלה, בעת שביקש את עזרת השרים החרדים ואף העלה את ח"כ גפני על הקו, כפי שחשף הבוקר הפרשן אבי בלום, מתעצם הבוקר.

עודכן: 16:46
דרעי בנט גפני נתניהו תקציבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד