ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

המתנדבים: "גם אם נרצה לטפל במחבל קודם - אסור לנו"

החלטת הלשכה לאתיקה רפואית כי על כוחות ההצלה לטפל קודם במחבלים במידה ופציעתם חמורה יותר - אינה ישימה בשטח • מתנדבי ה'הצלה' ל'בחדרי חרדים': "המשטרה אוסרת עלינו להתקרב למחבל מטעמי ביטחון ובטיחות"

צילום: יונתן זינדל והדס פרוש, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל והדס פרוש, פלאש 90


מתנדבי הרפואה בישראל אומרים כי החלטת הלשכה לאתיקה רפואית, לפיה יש לטפל קודם במחבל שנשקפת סכנה לחייו - ולא ביהודי שנפגע שפציעתו אינה מסכנת חיים, תאורטית ולצורך כותרת בלבד.

ההנחייה הראשונה שכוחות ההצלה לומדים, היא בטיחות אישית (Security). אלה שמגיעים ראשונים לזירת פיגוע, בין אם הם רופאים, פרמדיקים או חובשים, מטפלים בנפגעים על פי רמת הפציעה, כאשר הראשון לקבל טיפול - הוא מי שנשקפת סכנה לחייו.

היות ואופנועי ההצלה הם אלה שמגיעים ראשונים לזירת פיגוע, הם אינם מטפלים במחבל גם מצידם וגם מצד המשטרה. "כמו שלא ניגש לחולה בלי כפפות, כך גם לא ניגש למחבל שעדיין לא ברור לנו אם יש עליו סכין/מברג או מטען חבלה, כפי שקרה לא מעט בעבר", אומר ל'בחדרי חרדים' משה טייטלבוים מנכ"ל איחוד הצלה.

"בפיגוע סמוך לגשר המיתרים בירושלים לפני יומיים, הגעתי לזירה מיד לאחר שהוציאו את גופת המחבל מרכבו. בסבב הראשוני שערכתי, לא ידעתי בוודאות שהוא המחבל. הוא שכב על הכביש עם פצעי ירי, כאשר על המדרכה היו למעלה מעשרה נפגעים בדרגות פציעה שונות".

לאחר שטייטלבוים סיים את הסבב הראשוני להערכת מצב הנפגעים, כחלק מתפקידו, הוא התפנה לטפל בנפגעים, אז הוברר לו שפצוע הירי הוא המחבל. "טיפלתי בתינוק בן השנה ושלושה חודשים, קיבעתי והידקתי את חוסם העורקים ברגלו על מנת למנוע כמה שיותר את איבוד הדם, עד שפונה לבית החולים".

לדברי טייטלבוים, ההתמודדות בשטח אינה דומה לאלה היושבים במשרדים וצופים מלמעלה. "הדקות הראשונות הן קריטיות, ומעבר לבטיחות האישית שלנו החובשים, המשטרה אינה מאפשרת לנו לגשת ולטפל במחבל, עד שמוודאים כי הוא אינו מהווה עוד סכנה". טייטלבוים אומר בזהירות, "רצוי היה אילו מקבלי ההחלטה שככל הנראה לא היו אף פעם בסיטואציה דומה - היו יורדים לשטח מעט ובודקים את הנושא".

גם נחמן שי רביבו, מתנדב זק"א קרוב לשני עשורים, אומר ל'בחדרי חרדים' בצורה חדה וברורה: "אני מכריז בזאת קבל עם ועדה, לא אגיש עזרה למחבל או רוצח שפגע בחפים מפשע, יהיה מצבו אשר יהיה - לפני שאטפל תחילה בנפגעים".

"המשטרה לא איפשרה לי לגשת למחבל", אומר שמעון (סמי), בהתייחסותו לפיגוע בגשר המיתרים. "הגעתי לזירה תוך כדי שכוחות המשטרה הוציאו את המחבל מהרכב", הוא אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים', "רק לאחר מספר דקות, כאשר היו במקום מספיק מתנדבים, ואולי אפילו יותר מידי, המשטרה סיימה לוודא כי המחבל אינו ממולכד. חיברנו מוניטור של מד"א שהצביע על כך שהמחבל ללא רוח חיים".

לדברי גרוסמן, ההחלטה אינה ישימה בשטח, "גם אם נרצה לטפל ראשון במחבל, זה לא אפשרי מבחינה בטיחותית וביטחונית כאחת".


המחבל נורה בפיגוע דקירה בצומת הזית בג' חשון, ולאחר שנפצע ושכב על הכביש, מנסה לפגוע בחייל נוסף.
מתנדבים הצלה מחבל פצועים משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד