י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אפקט קופיקס: הוזלת מחירים בקפיטריות

משרד הבריאות הורה לצאת למכרזים שיכללו מכירת שתיה קרה וחמה, סנדוויץ' ועוגה ב- 5 שקלים בבתי החולים

צילום: אלי שלזינגר
צילום: אלי שלזינגר


יוזמת שר הבריאות יעקב ליצמן להורדת מחירי המזון בבתי החולים עוברת לפסים מעשיים: משרד הבריאות יוציא הנחייה לבתי החולים הממשלתיים לדאוג לזמינות של מוצרי מזון ב-5 שקלים בתחומם.

המוצרים שיימכרו תמורת 5 שקלים יכללו לכל הפחות שתיה חמה, שתייה קרה, עוגה, וסדוויץ'. כל בית חולים יוכל לצאת במכרז נפרד בעצמו, אך המכרז יהיה חייב לכלול את סל המוצרים הללו תמורת 5 שקלים. בנוסף, יכין משרד הבריאות "מכרז מדף" שיעמוד לרשות בתי החולים.

המכרזים החדשים לא יחולו על בתי החולים הלא ממשלתיים, אך סביר להניח כי המהלך בבתי החולים הממשלתיים ישפיע על כלל בתי החולים - שלא יוכלו להמשיך למכור מוצרי מזון במחירים גבוהים בהרבה.

יוזמתו של ליצמן, עליה הכריז בשבוע שעבר, לפיה יש להוזיל את מוצרי המזון והשתיה בבתי החולים לרמה של מחירי רשת "קופיקס" ודומיה נתקלה בקשים משפטיים, שכן ועדת המכרזים של משרד הבריאות כבר החלה במהלך של מכרזים חדשים למזון בבתי חולים תוך קביעת מחירי מקסימום. אלא, שמכרזים אלה נכתבו עוד טרם "עידן קופיקס" והרשתות המתחרות שנפתחו ומציעות גם הן מוצרים רבים ב- 5 שקלים.

כך, למשל, לפי המכרז שהיה אמור לצאת לדרך, מחיר קפה הפוך היה אמור להיות 8.5 שקל, כריך ב- 8 שקלים, שתיה קלה ב-8 שקלים וקרואסון ב-6.5. במשרד הבריאות מתכוונים להוריד את מחירי כל המוצרים הללו ל-5 שקלים. כיום אגב, המחירים מגיעים לפי 4 וגם פי 5 מכך: כריכים בבתי חולים חוצים בקלות את קו ה-20 שקל, וקפה נמכר ב-12 עד 14 שקל. לאור זאת, מתעקש ליצמן לשנות את המכרזים כך שיכללו את סל המוצרים המוזל.

במשרד הבריאות חשים ביטחון בכך שיימצאו מתמודדים במכרזים אלה, למרות הירידה הדרסטית במחירים: קהל האורחים בבתי החולים הוא קהל שבוי, מה שמבטיח זרם יציב של לקוחות. בנוסף, בעלי רשת קופיקס, אבי כץ, כבר הבהיר כי בכוונתו לגשת למכרז שכזה. סביר להניח שגם מתחריו לא ירצו להשאר מחוץ להתמודדות הרווחית. במשרד הדגישו כי "אי עמידה במחירים המוסכמים תהווה הפרת הסכם והספק יהיה צפוי לסנקציות הקבועות בהסכם".

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר כי "אין שום סיבה להפקעת המחירים המיותרת על חשבון החולים ומשפחותיהם, החלטנו לעצור זאת ולקבוע מחירי מינימום".

בעיית מחירי המזון בבתי החולים, כמו גם בעיית עלויות החניה, מעסיקה את המבקרים בבתי החולים ואת הכנסת כבר שנים ארוכות וטרם נמצא לה פתרון משביע רצון. הקהל בבתי החולים הוא קהל שבוי שלעיתים "מבלה" במקום ימים שלמים ורצופים, ונאלץ להוציא סכומי כסף גבוהים על מזון ושתיה.
בית חולים קופיקס שתיה אוכל מחיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד