י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פרסומי ניסא: סיכום חנוכה בלייבל'ה

ניו יורק, מפלי הניאגרה, מסע רוסיה וגם שיקגו - לייבל'ה במעקב חנוכה סביב הגלובוס • וגם: חתונת השבוע בהרחבה

פרסומי ניסא: סיכום חנוכה בלייבל'ה
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים


כבר בכניסה לאולמי קונקורד קידם את פניו של לייבל'ה היחצ"ן והכפית, "אחלה אייטם קיבלת, אהה?" נאנח בסיפוק, "אתה לא רציני", הפטיר כדרכו. אבל לייבל'ה, מנוסה כבר בהתנהלות עם הנחשים של ויצמן, לא התרגש. בפעם הבאה תביא אייטם אמיתי, לא יח"צ...

ובתוך האולם, לייבל'ה כמעט והסתנוור מהמלאי, חברי כנסת למכביר, חברי מועצה, דוברים, עיתונאים, עיתונאים מטעם ומגישים שמחפשים שם לתוכנית הבוקר החדשה. כ-ו-ל-ם הגיעו לחתונת בנו של המ"מ הירושלמי יוסי דייטש, שהציב רף גבוה במיוחד לקראת חתונת בתו של השר אריה דרעי בשני הקרוב.

לייבל'ה, שאימת הציבור אחזה בו, נמלט לפינת הצ'ולנט העסיסית, התמקם בין ינון פלח מקו עתונות למוישה פרידמן מרבני אירופה, ועקב מרחוק אחר תנועותיו של מחתים הרבנים הנודע רפאל מאיר, שסגר פינות עם בן דודו הסופר שלמה קוק והאסטרטג ארי גלהר.





במהלך החתונה פגש לייבל'ה לסוד שיח את המושך בחוטים הפרשן הותיק יעקב ריבלין, שהצטרף לרכבו של שכנו חבר מועצת עיריית ירושלים וחבר הקבוצה הפופולארית אף הוא, אליעזר ראוכברגר. לייבל'ה בטוח שבמהלך הנסיעה דיברו השניים על קדושת השבת בירושלים. הנושא המדובר בטורו של ריבלין השבוע.

וכפי שהובטח בשבוע שעבר, העניק לייבל'ה חופש יצירה לאיש ה'מחניים' יוסי חיים, שיצר מ"ם משובח במיוחד על חשבונו של מגן ההשקפה הרב אבא טורצקי. אוי אבא, מה עשו לך...





שניים נעדרו מהחתונה, או לפחות מעיניו של לייבל'ה, עד שלמחרת התגלתה הסיבה: הדובר המסור של גפני-הרב לאו-צעדת השמיטה ירח טוקר וההוא מהאו"ם והשגריר הבריטי איציק סודרי, עסקו בהשחזת חרבות לקראת קרב ציוצים שסחף אחריו את הטוויטר, במאבק על 'רבנות הטוויטר'. לייבל'ה תוהה למה לחלל שם שמים בפרהסיא, כשאפשר פשוט לקחת דוגמה מהרבנים הראשיים לישראל ולפעול באהבה ובאחווה.

הכל החל מסקר של מצייץ אנונימי בשם גישמאקער, שלייבל'ה יכול לחשוף בסוד כי מדובר בנודניק השייך לפלג הירושלמי, שזיהה פוטנציאל לסכסוך בין עדתי לוהט, והתפרץ לדלת פתוחה. סודרי וטוקר גייסו מחנות תומכים, קמפיינים הושקו ומסע הבחירות המשעשע יצא לדרך. עד כה גדולי ישראל לא התערבו, למעט הרבי מזלאטשוב שהודיע על תמיכה בלתי מסויגת בחסיד הנאמן סודרי, שיחוייב כמובן לתרום את הקידוש לאחר הניצחון הצפוי.

האחים הגדולים בדרך לרבנות




ואחרון מחתונת דייטש, מם נוסף שתפס את עינין של לייבל'ה:



פינת כיכר ספרא והמסתעף
אז נכון, לשעה קלה עברה כיכר ספרא השבוע לאולם שמחות בני ברקי, אבל לייבל'ה לא מוותר על המעקב השבועי אחרי חברי מועצת העיר ירושלים: ובכן, בסיור שנערך בגני משחקים חדשים בעיר, נצפה חבר המועצה ומחזיק תיק שפע יצחק פינדרוס, כשהוא בודק בעצמו את המתקנים החדשים. תמיד לייבל'ה חשב שפינדרוס מוצלח, אבל לא ידע עד כמה.





ואפרופו פינדרוס: הסגן קלרמן שייפרד לקראת פסח מהסגנות לטובת הסכם הרוטציה, זכה בינתיים לציוץ עסיסי של מוישה גלסנר, היישר מהחתונה של דייטש, שם פגש קלרמן את חיים מילר - שלא הפסיק לחלק כרטיסי ביקור לכל בר בי רב, אפילו לייבל'ה קיבל והבטיח לטפל בהקדם.





ועוד חבר מועצה שקיר מפריד בינו לבין קלרמן, הלא הוא חיים אפשטיין סגן ראש העיר, שהשבוע נצפה כשהוא משמש כיו"ר וועדת תכנון ובנייה של העיר במקום מאיר תורג'מן, שהיה כנראה עייף מהחתונה. אפשטיין הפגין אושר לצד יוחנן ויצמן וישראל קלרמן.





ואותו אפשטיין נצפה השבוע ביום סיורים מיחד במנהלים הקהילתיים בירושלים. בין היתר הגיע יחד עם ראש לשכתו שעי'ה ויין ומנהל אגף חן חרדי דוד ויינר שאירס את בתו השבוע לסיור בהר נוף.





ואחרון מגזרת דייטש, יהודה ארנד, שהוכיח יכולות בארגון רשימת המוזמנים לחתונה הגדולה, תועד השבוע דווקא בהדלקת נרות חנוכה של חסידי חב"ד במרכז המסחרי ברמת אשכול עם הזאטוטים.





ואילו האח ארנד מלשכת סגן ראש העיר בני ברק ומנהל המחלקה המוניציפאלית של דגל, הופתע בעוגת יום הולדת ביום שני של חנוכה. לייבל'ה נפגע שלא הוזמן, אך לאחר בירור נודע לו כי היה מדובר באירוע ספונטני למדי. בנוכחים שזכו לעשות 'טועמיה' היו מ"מ ראש העיר אברהם רובינשטיין, הבוס מנחם שפירא, מנכ"ל רשת הגנים ישראל גולומב, ראובן קורלנסקי וצוות העוזרים המסור של סגני ראש העיר.





ועוד בעיריית בני ברק בשבוע האחרון, נצפה הצלם משה גולדשטיין מתעד את הקונסולים האמריקאים שהגיעו לביקור, ביוזמתו של האיש על השגרירות חשין. קבלת הפנים נערכה בכיבוד בוקר חלבי, ובה נכח ראש העיר זייברט שנשאר לצערו שבוע שלם בישראל, וסגניו אברהם רובינשטיין, מנחם שפירא ואליהו דדון.



ומה קרה בברנז'ה התקשורתית השבוע?
יממה לאחר החתונה הגדולה, התבשר עולם התקשורת על אירוסיו של הכתב הצעיר, המוכשר והחביב שלומי גיל, חברו של לייבל'ה שנאלץ להבריז מהאירוסין החגיגיים בביתר. לייבל'ה התבשר כי הכלה היא אחיינית של המשפיע הברסלבאי הנודע הגר"פ בונקר. בלי ספק מדובר בהזדמנות פז להיזכר בימים של מאהל המחאה של כלא מעשיהו, כשגיל עוד היה בשעה טובה (העיתון עדיין קיים?) עבור דרך בקהילה וכלה במנוחה והנחלה במשפחה.





ומשלומי לשלומי: שלמה קוק, האיש והאגדה, זכה להדליק 8 נרות עם ח״כ קארין אלהרר וילדים נכים, המשתתפים במחנה-הנופש של ארגון ׳עם אחד׳ ורואים בקארין מודל לחיקוי. לייבל'ה ייאלץ לצנזר את התמונה למרות המלחמות עם אורן חזן.





ויש מי שבוחר לעשות פרסומי ניסא בניכר דווקא, למשל האסטרטג אברמי קרויזר של ברקת, שנצפה ביום שני בשדרה ה-13 בניו יורק הקפואה, ביציאה ממלון פלאז'ה אווניו. לייבל'ה, לקוח ותיק של המלון, תפס תמונה של קרויזר משוחח עם תושב מקומי.





למחרת, פגש לייבל'ה את עורך בקהילה אברהם דב גרינבוים מטייל להנאתו באותה שדרה. לייבל'ה בירר למעשיו של גרינבוים וגילה שמדובר בשמחה משפחתית, ואם תשאלו מי ערך את העיתון השבוע, לייבל'ה משער שגרינבוים המסור ניהל את העניינים בשלט רחוק.





ואם לא די בזה, כאשר הגיע לייבל'ה להתפלל ב'שומרי שבת', פגש בכניסה את העיתונאי ישראל כהן, שלראשונה מאז אירוסיו יצא את גבולות הארץ יחד עם רעייתו שתחי'. לייבל'ה תמיד טוען שאת הנסיעה הראשונה חייבים עם האישה, מכיוון שזה נותן פתח לנסיעות אחרות לבד, בפעם הבאה סע עם הקבינט למוסקבה...





ואם בפרסומי ניסא עסקינן: באחד מלילות השבוע הקרירים, יצא לייבל'ה לנפוש באוויר הצח של שכונת 'גני הדר' בפתח תקווה, כשלפתע נדהם למראה עיניו, במרכז הכביש עמדו שלושה בני אדם בעלי חזות חרדית כשהם אוחזים מקל ענק בידיהם, כאילו היו בעיצומה של תגרה. כשלייבל'ה אזר אומץ והתקרב הוא נדהם לגלות את הסגן של אלעד צוריאל קריספל, הפוליטי החדש של 'קול חי' איתי גדסי ועורך אתר 'קול חי' ומגיש 'הילוך שני' יעקב גרודקה.

מעשה שהיה כך היה, מתברר כי השלושה יצאו באותה שעה מביתו החדש של 'מדבר האקטואליה לשעבר' דוד חכם, וזאת בכדי לסייע לו להחליט על מיקומה ההלכתי של מנורת חנוכה, החבורה דנה בכובד ראש האם שייך לקיים את חובת ה'פרסומי ניסא' מהמרפסת בקומה 17 הפונה היישר לירח. בסיומו של הביקור, כשהשלושה נפרדו ויצאו לדרכם, סיפר קריספל כי בצמוד להגה ברכבו מונחת לו 'מבוטה' לכל מקרה אשר יקרה, ובפרט בתקופה זו עם גל הטרור. משם לפה, גדסי ניסה לבדוק את עירנותו של קריספל - וזכה לתיעוד...

ואם אתם מודאגים ממיקומה הסופי של החנוכיה של חכם, קהילת הטוויטר זכתה לקבל תיעוד מיוחד מטקס הדלקת נרות חנוכה בבית המשפחה החדש, וכפי שנראה - הספק נפשט והנרות דלקו בחלון הבית.





ואחרון מפרסומי ניסא: יש מי שלא מסתפק בהדלקה ביתית פשוטה, וכך מצא לייבל'ה את הזק"אי יהודה משי זהב מדליק נרות חנוכה במפלי הניאגרה.



ואפרופו חו"ל: לייבל'ה שולח ברכת 'צאתכם לשלום' לצוות חברי קבוצת הקבינט שחבריה דנים לאורך לילות וימים בסוגיות הרות גורל וכעת התעופפו למוסקבה לסוף שבוע חווייתי והרבה נייעס במקווה הרותח. כמובן מי שדאג להם לאש"ל וסיורים במוזיאון הוא ר' שייע דייטש הנשאר מאחורי הקלעים. לייבל'ה מקווה שמוטי זילברברג יהיה מבסוט ושלאיש 'המבשר' אברמי לוריא יהיו עוד תובנות מחכימות.

תובנה נוספת הכתה בלייבל'ה השבוע, כי אכן העיתונאי אריה ארליך עצלן. לייבל'ה חשב שלאחר ששמע הרצאה מחנכת מהרבי מנדבורנה הדברים השתנו, אך השבוע העלה ארליך את הציוץ הבא: "ככה ייעשה להורה שהתעצל לשלוח את ילדו לגן ביום הראשון של חנוכה. למישהו יש מושג מה עושים עם כל זה עכשיו?" ותמונה של הממתקים והחנוכייה של הילד הקטן. לייבל'ה שב ומזהיר את ארליך שהילד לא יידבק חס ושלום - ובאם יאחז במשלוח היד של אביו, שיקפיד לשלוח את הטור בזמן.





ועוד אחד ממשפחה: בשבוע שעבר זכו קוראי עיתון המודיע להיחשף בעמוד הראשון למודעת אבל לאיש המקושר מנחם גשייד, עליה חתומים עורך עיתון משפחה יוסי אליטוב ויד ימינו של לב לבייב, שלומי פלס. השניים הופיעו ללא תארים ולייבל'ה תוהה האם קוראי המודיע ניחשו נכונה במי מדובר.

וגם זה קרה:
לייבל'ה רווה השבוע נחת, כשבפרס הגדול בתחרות חידון הלכות לשון הרע שנערכה בחסות בזק ב'קול חי' ושודרה באתר הבית, זכו עורכי אתר הבית מני גירא שוורץ ואלי ביתאן. כעת לייבל'ה בטוח שהמדור שלו עובר כל שבוע עריכה וסינון בהתאם להלכה וחס וחלילה אין בו שמץ רכילות אסורה. אם תהיתם, השניים פונקו בפרס על ידי המגיש מנחם טוקר האהוב.





במסגרת סבב ימי החנוכה עם הפוליטיקאים החרדים בהדלקות האדמו"ריות, הופתע לייבל'ה מהשיחוק של צאנז שהצליחו להביא בלילה אחד גם את ליצמן גם את מוזס גם את אייכלר וגם את מאיר רובינשטיין - שעברו להתברך מהאדמו"ר, וכמובן יש גם תיעוד. אבל הניצחון שייך לגור עם הסלפי של ארדן והשקר של יולי אדלשטיין - שכלל לא השתתף בהדלקה ורק הוציא הודעה...





קצת חדשות מעולם הפרסום: רשת חנויות 'ספרי אור החיים' (להלן: ביבלה) עוזבת את משרד הפרסום 'בולטון פוטנציאל' (להלן: בריסק) ועוברת לפרסום אותנטי החדש (להלן: קונסקי). לייבל'ה מאחל בהצלחה לכל הצדדים.

וקצת מעולם המוזיקה: בחתונת דייטש דלעיל, שמע לייבל'ה את מקהלת ויז'ניץ בהרכב המלא נותנים שואו כמו שצריך. יום קודם, בנדבורנה ביתר, צפה לייבל'ה בהרכב מלא של מקהלת 'ברודערס' האחים שפריי נותנים שואו במעמד הכנסת ספר תורה.





ואת חברי מקהלת המשוררים תפס שליחו של לייבל'ה בשיקגו, לשם נסעו לסבב חתונות.





איש הרבנים של יהדות ספרד וש"ס, ר' יהודה חזן, נצפה השבוע מראה מה היא 'גדולה שימושה יותר מלימודה', כאשר הלביש לחבר מועצת החכמים הרב בעדני את מעילו בגלל הקור השורר בחוץ.





ואילו מנהל תוכנית אקדמיה לחרדים בג'וינט ישראל והשדולה לשילוב חרדים בתעסוקה, ישראל אוזן, תועד בסיור לימודי בתוואי הקו המהיר ירושלים תל אביב.



פינת המזל טוב
השבוע נתקל לייבל'ה בבחירת שם מקורית, בברית לנכדו של הסופר חיים ולדר נקרא הנכד הינוקא בשם "עילאי'. ולדר הסביר בתוכניתו כי המקור הוא בשם אביו של רבי יהודה בר עילאי.

וברכת מזל טוב לצלם החרדי דוד זר, לרגל הולדת לו "נסיכה ברבורית" חדשה שהתווספה למשפחה. לרגל השמחה ערך זר הבוקר (ה) קידוש לחברים מבני ברק באולם עיון התורה.





והזמר והשדרן אלעד כהן חגג השבוע את הולדת בנו במזל טוב, ומי שהחליפו היה ידידנו יוסי חיים. ברכות ושאפו.

ועוד ברכות למחזיק מיקרופון בקול חי, יעקב גרודקה, על התוכנית בהילוך שני. לייבל'ה שלא מאזין לרדיו בימים כסדרם, נתפס בסקאלה ונשאר מרותק שעה ארוכה.

ברכת בהצלחה גם ליהודה גרובייס, המפיק הבלתי נלאה שהשיק השבוע קורס הפקת וידאו והולך לגדל דור נוסף של גרובייסים חרדים. העיקר שלילדים יהיה מה לראות.

וברכת מזל טוב ליהודה שוורץ, עוזרו לשעבר של החכ"ל יעקב אשר, לרגל שמחת הברית לבנו. לייבל'ה זוכר את שוורץ עוד מהישיבה ומאחל לו מזל טוב כפול, גם על הבן וגם על העבודה החדשה ב'תוצאות אפקטיביות'.

מזל טוב גם לישראל ירט, האיש ומגדל העמק, שחגג דווקא ביהוד 31 חורפים עם חברים. לייבל'ה אמנם הבריז אבל הברנז'ה רשמה הופעה מלאה.





אלפים נהרו ברביעי בלילה לאולמי גני הדקל, כדי להשתתף בחתונה לבתו של הבעל מנגן הרב מאיר אדלר המשמח לב אלוקים ואנשים. החברים הטובים באו עם שטריימל'ך, ולייבל'ה עצמו שקל לבוא עם קולפיק, אך חשש מביקורת ציבורית. באירוע עצמו קיבל לייבל'ה חוברת הדורה בשם 'נחלת אבות' עם חידושי תורה נפלאים ועמודי ברכה לרוב מטובי הנגידים והחסידים. ברכה אחת צדה את עינו ועליה חתומים שלושה: אברהם פלדמן, יחיאל קצנגולד ומרדכי כהן.



לייבלה דייטש דרעי סודרי טוקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד