כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המרמה במוסדות: החשד קופץ ל-20 מיליון

עם השלמת חקירת פרשת 'מרמה במוסדות', הוגשה הצהרת תובע נגד החשוד המרכזי, פנחס מנחם זידמן • השופט שיחרר בשנית את החשוד אך המשטרה תגיש מחר הארכת מעצר נוספת

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90


עשרים וחמישה ימים לאחר התפוצצת פרשת 'מרמה במוסדות', הוגשה הצהרת תובע נגד החשוד המרכזי, פנחס מנחם זידמן, לקראת הגשת כתב אישום נגדו - מחר המשטרה תבקש שוב להאריך את מעצרו.

למעלה מעשרה עצורים, עשרות נחקרים ולא מעט דיונים, ונראה שתמה חקירת 'מרמה במוסדות', שהתנהלה זה מספר חודשים בצורה סמויה, ולפני כחודש הפכה גלויה.

נציג המשטרה רס"ב מיכאל גולדשמידט, הגיש בפתח הדיון הצהרת תובע, עם עדויות עימותים, מסמך ממשרד החינוך ודו"ח הכספים. "התקדמנו בחקירה וקיבלנו הצהרת תובע. המשיב מגדיר עצמו כאיש חינוך מוציא במרמה מליוני שקלים שאמורים להגיע לבתי ספר לילדים. הוא גנב מילדים. אנחנו חייבים לתת מסר ברור, אסור לבצע דברים כאלה". המשטרה הגישה בקשה להאריך את מעצרו עד ליום שי, אז יוגש על פי התכנון כתב אישום.

פרקליטו של זידמן עו"ד אילן שדי ביקש לשחרר את החשוד, היות והחקירה הסתיימה ונשמטה העילה להמשך מעצרו. "יש מעורבים נוספים אחרים משוחררים, בהם הרשלר שגם בעניינו ניתנה הצהרת תובע והוא שוחרר מאז. נבקש לשחרר פנחס בתנאים שביהמ"ש ימצא לנכון, מאחר ולא קיימת מסוכנות כלכלית".

השופט דוד שאול גבאי ריכטר ציין כי החקירה הייתה מסועפת ביותר, רבת התפתחויות ורבת מעורבים. "אין בליבי ספק כי מחומר החקירה שהוצג לי עד עתה.. המשיב הוא הבריח התיכון של פרשה זו, לא רק במובן של תכנון אלא במובן של ביצוע עד לרמה הפרטנית ביותר".

"מהמסמך שהוצג לי עולה היקף מרמה של כ-20 מליון שקלים - כספים שהוצאו במרמה בצורה מתוחכמת תוך ניצול חולשתם של אחרים ממשרד החינוך, והועברו בין היתר לכיסו הפרטי של המשיב".

השופט קבע לנוכח חשיפת הפרשה כי מסוכנותו נחלשה, והחליט לשחרר את זידמן למעצר בית אצל בנו של החשוד, בהפקדה של 10 אלף ₪, התחייבות עצמית בסך 25 אלף. המשטרה גישה עיכוב ביצוע, ועד לשעה 15:00 יודיעו האב יגישו ערר, במידה וכן ייערך מחר דיון נוסף בעניינו.

עו"ד אילן שדי, פרקליטו של זידמן אומר ל'בחדרי חרדים' כי "המדינה הצהירה כי החקירה בעניינו של מרשי הסתיימה, משכך אין לטעמינו עילה להחזיקו במעצר עוד. בית משפט השלום אימץ את דעתנו, והורה על שיחרורו של מרשי, אך למרבה הצער המדינה תגיש מחר ערר על ההחלטה לשחררו. בכל אופן, מרשי טוען לחפות ונאמר את דברינו בפני בית המשפט ובהליך המתאים".


החשודים מובאים לבית המשפט

חוקרי מחלק ההונאה במחוז ירושלים פשטו על בתיהם של כ-20 חשודים, ביצעו חיפושים והחרימו מסמכים. עשרות נחקרו ושוחררו לבתיהם בתנאים מגבילים. במשך ימי החקירה, על פי המשטרה, התגלו עמותות פשע נוספות ובעקבות כך הוארך שוב ושוב מעצרו של זידמן.

בשבוע שעבר המשטרה הגישה הצהרת תובע נגד מרדכי הרשלר (34) מביתר עילית, אולם טרם הוגש כתב אישום נגדו.

היום, המשטרה הגישה הצהרת תובע נגד החשוד המרכזי בפרשה, היחיד שטרם שוחרר ממעצרו, פנחס מנחם זיידמן (50), שלדברי השופט הוא "הרוח החיה מאחורי מסכת ההונאה רחבת ההיקף וארוכת הטווח".

חלק מהחשודים ששוחררו ממעצר הם שלמה ורטהיימר (38), אביגדור גולדשטיין (47), בת אדמו"ר (51) ופקח מטעם משרד החינוך (43) מביתר עלית. מעצרם הוארך ומאז כולם שוחררו בתנאים מגבילים.

על פי החשד, פנו העצורים למשרד החינוך בבקשה לתקצב מוסדות שהם מפעילים.

חלק גדול מהתלמידים היו בחו"ל וחלק נוסף למדו בישיבות שלא מקבלות תקצוב מהמדינה מסיבות שונות, או שלא מכירים במדינה, או שלא קיבלו אישור לניהול תקין.

העמותות שנקראו 'תקוות הגאולה', 'כולל אברכים מנחם ציון', 'מנחת ישראל' ו'זרעא חיא וקיימא', קיבלו על פי החשד במרמה כשלושה מיליון שקלים ממשרד החינוך.
מרמה במוסדות הצהרת תובע משטרה חקירה הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד