י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראש הממשלה חתם על המתווה: "הגז מתנה מהקדוש ברוך הוא"

בתום מאבק ולאחר התפטרות השר דרעי ממשרד הכלכלה חתם בנימין נתניהו על מתווה הגז • ייכנס לתוקף, בכפוף לדיון בבג"צ • שר האנרגיה שטייניץ: "היום זה יום חג לישראל, אני גאה במתווה הגז"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


ראש הממשלה ושר הכלכלה בנימין נתניהו חתם היום (ה') על מתווה הגז. זאת בדיוק שנה מאז חזר בו הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, פרופ' דיויד גילה, מהצו המוסכם אליו הגיע עם חברות דלק ונובל.

"הגז הזה ניתן לנו כמתנה מהקדוש ברוך הוא שנתן לנו מאגרי גז ענקיים וזה הופך אותנו לכוח חשוב בזירה הבינלאומית", אמר נתניהו.

נתניהו חתם על המתווה לאחר שהסתיים באופן רשמי הליך ההיוועצות שקיים עם ועדת הכלכלה בנוגע להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, ולמרות שהועדה המליצה שלא להשתמש בסעיף כדי להעביר אותו. המתווה ייכנס היום לתוקף, בכפוף לדיון בבג"ץ שיתקיים בפברואר.

מיד עם חתימתו, עתרה מפלגת מרצ לבג"ץ נגד מתווה הגז: "החלטתו של ראש הממשלה וממלא-מקום שר הכלכלה נגועה בשיקולים זרים בתכלית, שמהותם רצונו העז להעביר את מתווה הגז ויהי מה", נכתב בטיעונים. "נימוקיו, הנחזים להיות שייכים לתחום 'יחסי החוץ והביטחון', מהווים כסות בלבד לטעמים האמיתיים העומדים ביסוד החלטתו, כפי שנגלו ונחשפו במהלך ההתדיינות בפני ועדת הכלכלה של הכנסת".

במרצ טוענים כי "לא שיקולי יחסי החוץ ולא שיקולי הביטחון הם אלה שעמדו על הכף והכריעו בהחלטתו של ראש הממשלה לפטור את ההגבלים העסקיים נשוא המתווה באופן גורף ומוחלט מהוראותיו של חוק ההגבלים העסקיים, אלא בראש ובראשונה 'מצב העולם' אליו נקלעו לאחר שהממונה חזר בו מהצו המוסכם הוא שעמד על הכף, ובמילים אחרות 'הסיטואציה', היינו, הסיכון מפני חשיפת מתווה הגז להתדיינויות משפטיות והשיקול לפיו במקרה שמתווה הגז יידרש לעמוד למבחן בפני בית הדין להגבלים עסקיים.

שר האנרגיה יובל שטייניץ דיבר בפארק האקו-תעשייתי בנאות חובב בנגב, ואמר כי "זה יום חג למדינת ישראל. תם עידן הרגולציה והחלמאות ומתחיל היום עידן העשייה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה. שנים של עיכובים מיותרים הובילו למאגר לוויתן להישאר כאבן שאין לה הופכין במעמקים. היום, לאחר 6 חודשים של מאמץ אדיר, נחתם מתווה הגז. אני גאה במתווה הגז. בכל השוואה בינלאמית מדובר במתווה טוב. מבחינת ההכנסות זה דבר שטיפלנו בו בממשלה הקודמת על ידי הקמת ועדת ששינסקי. עם ישראל יזכה לנתח גדול מהממוצע מיתר מדינות המערב. אנחנו גם נשלם בין המחירים הנמוכים במערב על מחיר הגז.

"זה יום חג מעוד סיבה. כי הוכח כאן שאפשר. גם מול גלים של ביקורת לגיטימית שגלשו לעיתים להסתה אלימה מבחינה מילולית ולא לגיטימית, גם מול חצאי אמיתות ודיסאינפורמציה- כשרוצים לעשות את הדבר הנכון אפשר".

בתום שלושה שבועות של דיונים בוועדת הכלכלה על מתווה הגז, שלח השבוע יו"ר הועדה ח"כ איתן את המלצות הועדה לנתניהו. הועדה המליצה שלא להשתמש בסעיף 52 - סעיף מדיני בטחוני - כדי להעביר את המתווה. "לא שוכנענו שקיימים נימוקים כבדי משקל, מהותיים ואמיתיים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה המצדיקים עקיפה של הוראות חוק ההגבלים העסקיים והמצדיקים הוראות המגבילות את סמכויות הממשלה, ובעקיפין גם פוגעות בריבונות הכנסת" כתב כבל במכתב, והוסיף, כי יש לפעול לקידום המתווה בהליך סדור לפי חוק ההגבלים העסקיים או באמצעות חקיקה.

בדיון שהתקיים אתמול במליאת הכנסת בנושא העוני, התייחס נתניהו למתווה הגז, ואמר, כי "נושא פיתוח שדות הגז הטבעי הוא נושא חשוב של קידום המדינה גם בנושא העוני. אסור שהגז יישאר בים. אנו חייבים להוציא אותו מהאדמה". לטענתו, מתווה הגז יאפשר "למצות את הפוטנציאל של המתנה שקיבלנו מהטבע" וימשוך משקיעים שישראל שייצרו תחרות ויבטיחו את הביטחון האנרגטי של ישראל.

המתנגדים למתווה, בניהם חברי כנסת, עמותות וארגונים חברתיים, כבר הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד המתווה, ונגד השימוש בסעיף 52 לצורך אישורו. עד כה הוגשו שתי עתירות, והם יידונו בבג"ץ ב-3 בפברואר. ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הודיע גם הוא כי יעתור לבג"ץ בשם סיעתו.
גז מתווה חתימה בגץ כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד