י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"אנשי השב"כ מכים ומתעללים בילדים העצורים בפרשת דומא"

תיאורים מצמררים ומסמרי שיער: עורכי דינם של הנערים שנעצרו לפני 21 יום בחשד למעורבות בהצתה בכפר דומא, טוענים כי הם עוברים מסכת התעללויות פיזיות ונפשיות, אלימות קשה ומסוכנת שנעשית בגיבוי מערכת המשפט • צפו בדברים

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


לאחר 21 ימים ללא מפגש עם עורך דין, נפגשו בלילה האחרון שלושה מהנערים העצורים בידי השב"כ בחשד לביצוע השריפה בכפר דומא, עם עורכי דינם. הם חשפו מסכת עינויים והתעללות קשה מצד חוקרי השב"כ. עורכי הדין עדי קידר, דוד הלוי, איתמר בן גביר ואביחי חג'בי כינסו הערב (ה') מסיבת עיתונאים ובה פירטו את הדברים הקשים.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו: "היום הוא יום עצוב למערכת המשפט ואכיפת החוק בישראל. היום בעצם המדינה החליטה לראשונה בתולדותיה להפוך למדינה אחרת, מדינה שאנחנו לא היינו רוצים להתגורר בה, מדינה שבה חדר חקירות של שב"כ הוא מקום שלנחקר אין שום זכות וניתן לעשות בו ובגופו ככל העולה על דעתו של החוקר. אין דין ואין דיין והכל על מנת לספק רצונות של אנשים במערכת אכיפת החוק.

"אתמול, קצת לאחר חצות, לאחר 21 יום שבהם נמנע מפגש מקטין, אני נפגשתי איתו ואני מכיר את הקטין הזה ומיד כשראיתי אותו, הבנתי שאני לא רואה את אותו אדם שאני מכיר, אלא אני רואה אדם אחר לחלוטין, אדם שקרה לו משהו קשה מאוד. לאחר מספר דקות התברר לי שלאחר שבועות של חקירות, בשלב מסוים, גורמים בכירים ביותר בשב"כ נכנסו לחדרי החקירות והחלו בשיטות קשות של עינויים, אלימות פיזית מזעזעת שכמותה לא שמענו במדינת ישראל, בטח לא בקטינים ובטח לא בנסיבות בהן אנחנו עוסקים".


צילום: קובי הר-צבי

"הכאב הגדול שלנו הוא שבכל המהלך הזה, מערכת המשפט עצמה שתמיד הייתה בעינינו זו שצריכה לאזן ולשמור על הגבולות ולבקר את התנהלות הרשויות הייתה פה יד אחת עם אותן מערכות. אותו קטין שבשלב ראשון נחקר שעות על גבי שעות, נמנעה ממנו שינה בצורה חסרת תקדים. בשלב מסוים כשהוא אזוק בידיו ורגליו נכנסים אותם חוקרים בכירים ביותר, ומתחילים כל אחד בדרכו לבצע תקיפות אכזריות. האחד תוקף אותו באברים רגישים בגוף בצורה קשה, והשני משנה את תנוחת ישיבתו על הכסא בעודו כפות עד שבשלב מסוים הוא הפסיק להרגיש את הגפיים שלו. כמובן שסטירות ובעיטות היו כבר דבר שנהיה שגרתי. בשלב מסוים הקטין מאבד את שפיותו, והוא מתחיל לצרוח ולבכות בחדר החקירות בצורה שהוא מאבד את עשתונותיו.

"קטין אחר במשך כ-3 יממות כמעט ולא ישן, ואלו דברים שנאמרו מפיו גם לבית המשפט שלא נתן דעתו לנושא. לאחר אותן שעות של מניעת שינה, כשהוא נרדם מטבע הדברים, החלו החוקרים למתוח את ראשו לאחור באופן שגרם לו לכאבים קשים ביותר. הוא כמעט איבד את הכרתו, והוא הקיא בצורה קשה. רופא שראה אותו אמר שהוא צריך מנוחה ושהוא אינו כשיר לחקירה, אך הוא הוחזר באופן מיידי לחדר החקירות וההתעללות נמשכה.

"דברים אלו הם רק קצה של התעללות נמשכת באותם חשודים, חלקם קטינים וחלקם בגירים. הדברים קשים לשמיעה וקשים לתיאור. אני שואל את אותם אנשים אלימים, האם הם יוכלו להישיר מבט להורים של אותם ילדים, להסתכל עליהם בעיניים ולתת איזשהוא הסבר, אם אפשר בכלל לחשוב על הסבר לדברים הללו? כנראה שלדבר הזה לא תהיה תשובה".

עו"ד איתמר בן גביר: "לפי החומר שבידיים שלנו נכון לרגע זה, הרצח בדומא טרם פוענח. לפי החומר שמצוי בידינו יש בידי הרשות החוקרת ראיות שאולי יכולים להגיש איתם כתב אישום על עבירות של נזק לרכוש. אני כמובן לא יודע מה יקרה בימים הקרובים אך מה שברור הוא שנפל דבר בישראל. מדינת ישראל עד החקירה הזאת התהדרה בדמוקרטיה. מדינת ישראל עד החקירה הזאת התהדרה בזכויות אזרח. מדינת ישראל היא אותה מדינה שרק לפני כמה חודשים שכאשר מחבל נאלח רץ עם סכין אחרי יהודים בפסגת זאב, ראש הממשלה נתן הוראה מפורשת: תציגו אותו לציבור ותראו אותו כשהוא אוכל ארוחה הגונה כי יש דמוקרטיה בישראל. אחרי החקירה כאן אין דמוקרטיה. זהו יום שחור לדמוקרטיה הישראלית. אם אנשי שב"כ מרשים לעצמם להתעלל לפגוע ולהרביץ ולתת אגרופים וללחוץ על נקודות רגישות בגוף של נערים, שלא יספרו לכם על דמוקרטיה ושאנשי זכויות האזרח לא יגלגלו עיניים.

"דמוקרטיה וזכויות אזרח אינם מילים מהמילון. לצערינו בתי המשפט נתנו לחוקרים קרדיט מוגזם מדי. אנו דורשים שההתעללות הזו תיפסק והבשורה שיוצאת מכאן היום זה שהרצח בדומא לא פוענח נכון להיום, אבל מה שכן פוענח זה שאנשי השב"כ מכים ומתעללים ואין מי שיתן את הדין. אנו דורשים שהשופטים יהיו אקטיבים ולא רק ירשמו פרוטוקול. כשילד עומד בפני שופט ואומר מכים בי ומתעללים בי אנו מצפים מהשופט לעצור את החקירה ולקרוא לממונה על החקירה לתת תשובות".

עו"ד אביחי חג'בי: "צדק צריך לרדוף בצדק. במהלך כל התקופה השב"כ צייר מצג כאילו מדובר כאן בפצצה מתקתקת, כאשר לאורך כל התקופה אנו מדברים כאן על דבר שכבר התרחש. בכל התקופה שבה החשודים עצורים, חוקרי השב"כ מקבלים את כל הקרדיט כאשר דבר כזה לא היה ולא נברא. במהלך החקירות מתבצעות גם פגיעות פיזיות וגם פגיעות נפש. מה שווה אותה גרסה שניתנה לאחר חקירה שמקומה בימי הביניים ולא בשנת 2015, אם תוגש לבית המשפט?

"אבל אני אומר לעצמי מה אני מצפה מחוקרי השב"כ כאשר גורם בכיר במערכת המשפט בישראל באותה נשימה אומר שלא חסרים עורכי דין לא לחמאס ולא לארגון חוננו. מה אני מצפה מאותם חוקרים כאשר מי שנותן את ההוראות אומר את הדברים הללו באותו משפט? אני סבור שנחצו כאן כל הקווים האדומים ואני לא בטוח שחציית הקווים האדומים תביא לפענוח ותועלת בסופו של דבר, כי יהיה צורך לבחון האם אותן גרסאות אם נמסרו, נמסרו באופן חופשי ומרצון".

עו"ד דוד הלוי: "אני רוצה להתייחס דווקא למערכת המשפט והביקורת השיפוטית. מדינת ישראל בהיותה דמוקרטיה מתהדרת בחוק הנוער, חוק המעצרים וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. כאשר המערכת המשפטית צריכה לרסן ולבקר את מי שמבצע את החקירות. במקרה שלנו החקירות בוצעו בידי שירות הביטחון הכללי שלגביו כבר נאמר בבג"ץ העינויים שהוא נוקט בעינויים דרך קבע. מערכת המשפט כאן התגלתה במערומיה כי אנחנו ראינו כאן כיצד קטינים נמצאים 21 יום ללא עורך דין ואף אחד לא פצה פה. איפה כל הארגונים? איפה המועצה לשלום הילד? איפה ארגוני השמאל שדואגים כשמדובר בעצירים ביטחוניים ערבים?

"בית המשפט אישר כאן בעשרות הליכים שיפוטיים את כל מה שהשב"כ ביקש ובכך הפך בית המשפט לחותמת גומי. הדבר החמור מכל, שהדברים ניתנו והאישורים ניתנו כאשר במהלך החקירה ננקטו עינויים, ונעשה שימוש במניעת המפגש ובמעצר כאמצעי לחץ, חד וחלק. כאשר הם ראו שהימים חולפים והלחץ גובר הדבר האחרון שבו החליטו לנקוט זה אלימות פיזית ולחץ נפשי מאוד מאוד קשה על בחורים צעירים. בדרך הזו לא משיגים תוצאות. במדינת ישראל יש מקרי רצח, ומקרי רצח מזעזעים. אנחנו לא שומעים שלוקחים את אותם חשודים ומכים אותם. לא בדרך הזאת מפענחים פשעים".

עו"ד קידר הוסיף: "צר לנו לאכזב את שר הביטחון, אך ההצהרות הבלתי אחראיות שלו אינן נכונות, וככל הנראה עניינו של דומא, שכל ההתעללות הזו היתה בגינה, גוסס והולך להסתיים, אך ככל הנראה ההתעללות הזו גרמה להצפתם של אירועים נוספים ויתכן שחלק מהחשודים קשרו עצמם לנושאים נוספים ויצטרכו לבחון אותם. להבנתנו לא ברור בכלל האם הגרסאות שנמסרו מחוברות למציאות. אחד החשודים שהחל לספר סיפורי מעשיות, הדבר היה רק מתוך אותם עינויים שהוא עבר. הנער הזה לא יכל להעלות על דעתו לחזור לאותה התעללות בחדרי החקירות.

"אני מזכיר שלקחו פה משפחות והתעללו בהן. בני משפחה שלא קשורים לעניין התמוטטו בחדרי חקירות ובבתי משפט ונזקקו לטיפול רפואי ונפשי. אני רוצה שתחשבו אם הורים שלא קשורים לעניין לחלוטין, רבנים ונשות חינוך, התעללו בהם בצורה כה קשה ומבזה, אז מה עברו אותם נערים".

השב"כ: "משמיצים אותנו"
תגובת שב"כ למסיבת העיתונאים של חוננו: "בתקופה האחרונה נחקרת התארגנות טרור יהודי, אשר פעיליה חשודים בביצוע פיגועי טרור חמורים, אשר בין היתר סיכנו חיי אדם, קודשי דת ורכוש. התארגנות זו מאופיינת באידיאולוגיה קיצונית, אנטי-ציונית, אשר שמה לה למטרה לפעול באמצעים אלימים לשינוי סדרי המשטר במדינת ישראל. זאת, לרבות באמצעות ביצוע פיגועי טרור אשר יקדמו את מטרותיה.

"פיגועי הטרור אשר על-פי החשד בוצעו בידי ההתארגנות, הובילו בין השאר, לרצח שלושה פלסטינים חפים מפשע, וכנגזרת מכך תרמו לערעור היציבות באזור והשפיעו לרעה על מצב הביטחון.

"לנוכח האיום הביטחוני המשמעותי הנשקף מפעילותם בשטח של חברי ההתארגנות, והחובה לסכל מבעוד מועד את כוונתם להמשיך ולבצע פיגועי טרור חמורים העלולים להוביל לפגיעות בנפש, נעצרו לחקירה מספר פעילים מרכזיים בהתארגנות הטרור, ואלה נחקרו באופן אינטנסיבי על אודות החשדות המיוחסים להם.

"לצערנו, מאז ביצוע המעצרים, שב"כ מזהה מאמץ יזום ומתמשך שמטרתו להכפיש את הארגון ועובדיו ולשבש את פעילותו המבצעית. ניסיון זה ראוי לכל גינוי ואין בו בכדי לרפות את ידי שב"כ מהמשך פעילותו, כשליחם של אזרחי מדינת ישראל, ותחת ערכים ממלכתיים. יודגש, שהחקירה עדיין מצויה תחת צו איסור פרסום ואנו מנועים מלהתייחס (לפי שעה) לפרטים על אודות תכניה והפעולות הננקטות במהלכה.

"עוד יודגש, כי שב"כ הינו ארגון ממלכתי שייעודו הראשון במעלה הינו סיכול איומי טרור וכל פעולותיו, לרבות החקירות המנוהלות על ידו, מבוצעות על פי הוראות החוק והפסיקה ונתונות לפיקוח הדוק של כלל הגורמים הרשמיים נוגעים בדבר".

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
























כפר דומא עצירים מסיבת עיתונאים שב''כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד