י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

150 רבנים התכנסו בראשות הגר"ש אויערבך נגד הגיוס

מועצת ראשי ישיבות ורבנים התכנסו בראשותו של הגר"ש אויערבך בירושלים למחאה נגד החוק • כנסו כדי לדעת: מי בא?

הגר"ש אויערבך נואם בכנס.
הגר"ש אויערבך נואם בכנס.


מועצת ראשי הישיבות בראשות הגר"ש אויערבך התכנסה אמש (מוצ"ש) בירושלים בעקבות חוק הגיוס המתוקן, בכנס "להבעת מחאה וזעקה נגד גזירת "יעדי הגיוס" מקרב בני הישיבות".

ההתכנסות התקיימה באולמי תמיר בירושלים, בהשתתפות כמאה וחמישים מגדולי וחשובי ראשי הישיבות ומרביצי התורה, ר"מים ומנהלים רוחניים בישיבות.

את המשא המרכזי נשא הגר"ש אויערבך שאמר בדבריו: "בזמן שכזה כאשר נכנסה קרירות, נכנס 'אשר קרך' בתוך תוכנו, בתוך היכלי התורה והישיבות, אותם שהיו תמיד המקלט והמקום השמור ביותר, וכמו שאמר רבינו החזו"א שהם ה'מדבריות' שעליהם מדבר הרמב"ם, המקום של המלחמה כנגד הרע, ה'משכהו לבית המדרש', ועכשיו ד' ירחם - כעת זה בתוך תוכו של בית המדרש.



"פעם ידעו ש'פן ירבה' זו עצת פרעה. אבל היום רוצים שגם בתוכנו ידברו על 'פן ירבה' ח"ו. ובאים בטענות של 'להכיר במציאות' ח"ו וכל מיני דברים נוראים כאלה".

הגר"ש הוסיף ואמר: "כבר הזכרנו, כמה פחדו וכמה שמרו גדולי ישראל מכל משמר על הישיבות הקדושות. מרן הרב מבריסק כמה הוא פחד שמא חלילה ידברו על גיוס בני הישיבות, מרן החזו"א, כל הגדולים. כבר חזרנו על זה פעמים רבות, מה שהיה עם הרב מטשעבין, ומה ששמעתי מאחד מראשי הישיבות איך שמרן החזו"א פחד שידברו אפילו על חשש שכזה של גיוס בני ישיבות, שלא יעלה כלל על הדעת, כל הגדולים עמדו וחששו ולחמו כנגד זה, זכותם יגן עלינו, יגן כפשוטו על נפשותינו.

"ואני מפחד להוציא מן הפה, אך הקרירות הזו משפיעה גם על תלמודי התורה וחינוך הבנים. ממש ולהיפך ממה שתמיד מסרנו נפשנו על זה, תמיד היתה הקפדה על 'לכי בעקבי הצאן על משכנות הרועים', כל הגדולים מסרו נפשם על החינוך וכבר יש ברעק"א, שאמר שהעיקר הוא השמירה על החינוך, ונכנסת רוח הקרירות כשנהיו ח"ו 'חכמים' יותר מכל מה שהיה בדורות הקודמים. ואיך יעלה על הדעת להתרחק מכור מחצבתנו מהאמת האמיתית, לא יעלה על הדעת להיות חלק מזה, להשלים עם זה!".

הגר"ש התייחס באופן ספציפי לסוגיית ההתייצבות ואמר כי - "וכמה יש להזהר מלשתף פעולה וללכת להתייצב ולהיות שם, הרי כמה קרירות זה מכניס ללכת למקום וכפי שהיה עם מי שהיו שם, כמה יש לבכות כל יום על מה ששומעים, כשלכתחילה הולכים לשם וכמה בני תורה שניסו ללכת וניסו להשפיע עליהם על הגיוס - הרי זה מבהיל כל רעיון, הם מבקשים למעט מהיכלי התורה, זה כוח הרע והערב רב אבל אך יתכן להיות שותפים לזה?, וכמה זה משפיע על חינוך הבנים והבנות.

"וגם שומעים כמה אברכים שכבר נכנסה בהם הרוח שצריכים לצאת ולהתפרנס, הרי שומעים בזה את הבת קול שיוצאת בכל יום על עלבונה של תורה. וזכורני שפעם בירושלים, מי שהיה נאלץ לעזוב תלמודו מחמת שממש היה רעב בבית, אבל היה זה כמו יום אבל בשביל כל הבית, וכעת נכנסת קרירות של לכתחילה, וכל זה עם הגזירה הנוראה שקורעת כל לב ממש, על כל ההשלכות".

ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי שמואל מרקוביץ' אמר: "התכנסנו בהוראת ראש הישיבה שליט"א לעורר על המצב שכל האידישקייט בסכנה. וכל זה מתחיל מזה שחושבים שהכל מותר בשביל פרנסה. ומי יודע אם כל זה לא התחיל ממה שהתחילו גם בישיבות לעשות כל מיני יוזמות שילמדו זמן מסוים בשביל כסף, שרבינו הגדול מרן הגרא"מ שך התנגד לדברים כאלה בתוקף. אנחנו צריכים להיות כמו שבט לוי במצרים שלא התפתה כלל ולכן לא נשתעבד כלל".

"קיבלנו מרבותינו שצורת החיים זה אברך בכולל ובן תורה בישיבה. והתחילו קודם להרוס ענין הכוללים, ולעשות רוח שלכתחילה צריך לחפש דברים אחרים של פרנסה וכו', ועכשיו רוצים לפגוע בישיבות. שהם יקבעו כמה לומדים יהיו בישיבות! ורוצים למשוך לצבא שהורס את כל היהדות ומי שהלך שם נחרבו הבתים שלהם".

"כל המטרה שלהם לעשות מצב ואוירה שיש כביכול שתי אופציות: אפשר עם תורה ואפשר בלי תורה. זה חורבן גדול שעלול להרוס כבר אצל הילדים שלנו, ועל כך אנחנו צריכים להילחם. ולכן גם הורונו רבותינו שאנחנו לא מתייצבים כלל. לא נכנסים לנסיון. לא מסכימים שתהיה עוד אופציה בכלל. זה בגדר איכא דרכא אחרינא שמי שהולך ואומר אני יעמוד בנסיון, רשע הוא".

גאב"ד בד"צ 'מסורת', הגאון רבי צבי פרידמן אמר בדבריו כי, "אנחנו לא צריכים להמתין לעתיד, לראות מה ייצא מהחוק בעוד כמה שנים. עצם החוק שהתקבל בכנסת הוא ה'עשרה בטבת' של חורבן התורה והיהדות. כל המכסות והיעדים נועדו לצמצם ולמעט עוד ועוד בעולם התורה, עד שיגשימו מטרתם שרוצים להחריב את הכל.

"שמעתי מרבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל פעם כשבא אליו רב אחד והציע לו כל מיני פתרונות שעי"ז ישקיטו את רצון החילוניים בענין הגיוס, ואמר מרן: 'לא יעזור כלום, שום הסכם והסדר – הם רוצים להרוס את הכל'! כך אף היום גם אלה שחושבים שע"י שיסכימו לדבר הנורא הזה שיקריבו כמה עבור המכסות, לא יעזור כלום. כי הם לא יסתפקו בעם שבשדות וכוונתם להרוס כל הישיבות הגדולות".

הרב פרידמן הוסיף ואמר - "במצב הזה יש לנו רק עצה אחת: לא לדבר איתם שום דבר ולהודיעם שאנחנו נלך לבתי הסוהר. וב"ה שיש לנו דור כזה של בחורים מצוינים ונעלים שהלכו במסירות נפש לבית הסוהר וקידשו שם שמים. זה הפתרון היחיד. וצריך לחזק את ההורים בענין זה. אנחנו חייבים להכניס רוח של מסירות נפש החל מגיל צעיר. הם עושים 'תקופת הסתגלות' כדי להרגיל את הציבור החרדי, ואנחנו נעשה כנגד זה חישול והתחזקות מבפנים. להרים את הרוח, במקום מה שמקררים. להחדיר שזה ביהרג ובל יעבור. וכשם שעמדנו מול גזירת היוונים וגזירת המן, כך נעמוד מול גזירה זו".

בתום המעמד הוקראו החלטות הכינוס ע"י הגאון רבי יעקב ונדרוולדה, ר"מ ישיבת גרודנא.

בין הרבנים שהשתתפו בכינוס היו: רבי ישראל יצחק קלמנוביץ, גאב"ד 'מסורת' רבי צבי פרידמן, ר"י קול תורה רבי ברוך שמואל הכהן דויטש, ר"י פוניבז רבי שמואל מרקוביץ, מראשי ישיבת פוניבז' רבי אשר הכהן דויטש, ר"י 'כנסת יצחק חדרה' רבי יהושע ארנברג, ר"י 'בית מאיר' רבי צבי רוטברג, ראש ישיבת 'בית דוד' רבי צבי שינקר, משגיח ישיבת 'בית מתתיהו' רבי יהודה אריה הרשלר, מראשי ישיבת ישיבת 'קול תורה' רבי בן ציון בורודיאנסקי, ר"מ ישיבת פוניבז' רבי יונה זלושינסקי, גאב"ד רבי אליעזר הלוי דינר, רבה של העיר בית שמש רבי נתן הכהן קופשיץ, מראשי ישיבת 'מאור התלמוד' רבי דוב אהרון זלזניק, רבי סנדר ארלנגר, רבי ציון בוארון, גאב"ד 'יורה דעה' רבי שלמה מחפוד, ר"י גרודנא רבי משה שמידע, ר"מ ישיבת 'כנסת יצחק חדרה' רבי חיים דוד מינצר. ראש 'ישיבת השלום' רבי דוד בצרי, ועוד תלמידי חכמים חשובים.





































































הרב אויערבך כנס רבנים ראשי ישיבות חוק הגיוס המתוקן ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד