י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

נס שלישי בשבועיים: ניצלו חיי יולדת ועובר

צעירה כבת 25 הגיעה למיון 'מעיניי הישועה' עם מקרה של היפרדות שליה • לעובר היו חסרות דקות ספורות כדי לאבד חמצן ולהגיע למצב של נזק חמור • כיצד מזהים?

נס שלישי בשבועיים: ניצלו חיי יולדת ועובר


אם את אישה בהריון, או שעברת בשעה טובה הריון אחד לפחות, מן הסתם את יודעת על חשיבותה הרבה של השליה. כמעט אין אישה הריונית שלא חוששת במהלך החודשים הללו, לאופן תקינותה של השליה – האחראית על העברת מזון וחמצן מהאם לעובר שברחם.

באופן נורמלי, מתנתקת השליה לאחר יציאת העובר לאוויר העולם, והדבר יכול לקרות גם עד חצי שעה לאחר הלידה. במידה וחלילה ישנה היפרדות מוקדמת – הכוונה במהלך ההריון ולא לאחר הלידה, קיימת סכנה גדולה מאוד לאם ולעובר.

היפרדות שליה יכולה לקרות כתוצאה מרעלת הריון, זיהום ברחם, לחץ דם כרוני, בעיות קרישות דם, הריון עם יותר מעובר אחד, ירידת מים מוקדמת, טראומה כלשהי לבטן כמו מכה חזקה, חבלה אחרת, ועוד.

בערב שבת האחרונה, הסתיים בהצלחה מקרה של היפרדות שליה וניתוח בהול ביולדת שהגיעה למרכז הרפואי 'מעיני הישועה'. זהו המקרה השלישי של היפרדות שליה במהלך השבועיים האחרונים בבית החולים, כשכל המקרים הסתיימו ב"ה בהצלת האם והעובר.

"היולדת סבלה מדימום משמעותי", משחזר ד"ר פומפ, מנהל מיון יולדות. "מיד הבנו שמדובר במקרה של היפרדות שליה המסכן את היולדת והן את העובר".

היולדת כבת 25 הובהלה בריצה לחדר הניתוח, לשם הגיעו בריצה כל צוות חדר ניתוח, בתוך מספר דקות היה התינוק בחוץ וכעבור כשעה הסתיים בהצלחה גם הטיפול באם. "לעובר נותרו עוד דקות קצרות בלבד כדי לאבד חמצן ולהיכנס לסכנת חיים", מסרו בבית החולים. "אנו מאושרים שהמקרה הסתיים בטוב".

אז איך את מגלה סכנה שכזו?
ב-90% מהמקרים יופיע דימום.
התופעה עשויה להיות מלווה בכאבי בטן או גב חזקים מאוד, תחושת של התחלת צירים, התקשות הבטן. אך במידה וההיפרדות באחוזים נמוכים – יכולים להופיע דימומים ללא כאבים.
ישנם מקרים שההריון ממשיך עם היפרדות השליה, כמובן תוך כדי מעקב צמוד אחר היולדת. בהתאם לסיכון, בודקים זירוז לידה או ניתוח קיסרי.

רוב הנשים והתינוקות שחוו אירוע מסוג זה – יצאו ממנו בשלום וחיים כרגיל. נשים שסבלו מהיפרדות שליה בהריון אחד, יהיו נתונות במעקב בהריון הבא.
בית חולים הריון לידה היפרדות שליה ניתוח קיסרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד