י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

לטובת הצרכן: אושר חוק תחרות התקנים

ביוזמת ח"כ רועי פולקמן אישרה וועדת השרים לענייני חקיקה חוק שיאפשר תחרות מול מכון התקנים ויפחית מחירים

פולקמן. צילום: פלאש90
פולקמן. צילום: פלאש90


הסוף למונופול מכון התקנים: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א) את הצעת החוק של יו"ר סיעת כולנו - חה"כ רועי פולקמן, לשבירת המונופול של מכון התקנים. החוק קיבל את התמיכה המלאה של שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו.

המצב כיום הוא שמכון התקנים מהווה מונופול בתחום מתוקף החוק והוא הגורם היחיד שמוסמך לקבוע התאמה לתקנים ישראליים, לבצע בדיקות עמידה בתקן למוצרים מיובאים וגם זוכה לבלעדיות בהנפקת האישורים המתאימים לכך. אף יבואן קטן לא ייבא סחורות כשמעמיסים עליו ביורוקרטיה ובדיקות נוספות לאחר שכבר קיבלו תקן בינלאומי. "הבדיקות האלו מעלות באופן משמעותי את מחיר הסחורות והאזרח הישראלי משלם על כך ביוקר", אומר פולקמן.

מטרתו של חוק זה ליצור תחרות בענף התקינה ועל ידי כך להפחית את הביורוקרטיה המוסיפה עלויות רבות על המגזר העסקי, נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. צעד זה צפוי להביא לחסכון בעלויות של היצרנים והיבואנים במשק הישראלי, אשר יתורגמו לירידה במחיר שמשלם הצרכן הסופי. ח"כ פולקמן מבקש לאפשר למעבדות אשר הוסמכו על ידי הרשות הישראלית להסמכת מעבדות או מארגון שהוסמך על ידי הILAC (הארגון הבינלאומי להסמכת מעבדות), לאשר תקינה בינלאומית למוצרים ולאזן בין החובה לשמור על בטיחות ובריאות האזרחים לבין הצורך להקל על הסחר הבינלאומי ולפעול להורדת עלויות הייצור ויוקר המחיה בישראל.

העברת החוק משמעותה פריצת דרך של ממש להגברת התחרות במשק כפי שהמליצו בעבר גורמים רבים כגון ועדת טרכטנברג, ועדת לנג, קבינט יוקר המחייה בראשותו של השר בנט, מבקר המדינה ועוד.

יו"ר סיעת כולנו, חה"כ רועי פולקמן אמר: "ישנם גורמים ספציפיים המבקשים להכשיל את אישורו של החוק שיטיב עם אזרחי המדינה, משיקולים לא עניינים תוך הפחדת הציבור בטענה כי פתיחת אישורי התקינה לגופים נוספים תפגע בבטיחות הציבור ואני אומר לכם חד משמעית - זה לא נכון. לשמחתי ראש הממשלה בנימין נתניהו מבין זאת והוא סייע בהעברת החוק".

תגובת מכון התקנים הישראלי: "לצערנו הצעת החוק הזו אם תתקבל במתכונתה הנוכחית תגרום לזילות בדיקות הבטיחות של המוצרים המיובאים לארץ ובכך תהפוך ישראל לפח הזבל של מוצרים פסולים מכל העולם.

"מכון התקנים הינו תאגיד סטטוטורי שלא למטרת רווח המבטיח באמצעות בדיקות המעבדה לאזרחי ישראל שהמוצרים המשווקים בארץ בטוחים לשימושם. עלות בדיקות אלו מסתכם בכ - 4 פרומיל מעלות המוצרים ואם לא יבוצעו בדיקות בטיחות חיוניות אלו עלות זו לא תחסך מהצרכן אך תחשוף את ילדנו למפגעים בטיחותיים מיידיים וארוכי טווח.

"כיום כתוצאה מהבדיקות נפסלים מדי שנה על ידי מכון התקנים עשרות אלפי פריטים שמיועדים לתינוקות בשל סכנות כגון: רעילות, חומרים מסרטנים, חנק. כמו כן, מאות אלפי פריטים נפסלים בשל סכנות התחשמלות, שריפה וכו'.

"אם יתקבל החוק ותהיה זילות לבדיקות, כמות המוצרים המסוכנים שיגיעו לארץ תגדל ויגיעו לשווקים ולצרכנים, דבר הנמנע כיום בגלל בדיקות מכון התקנים".
מכון תקנים מונופול רועי פולקמן וועדת שרים חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד