י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בצה"ל לא רוצים תלמידי ישיבה

לפחות בשני מקרים החזיר צה"ל 'מעמד' לתלמיד ישיבה וסירב לגייס אותו, לאחר שהתברר שהוא עדיין לומד

בצה"ל לא רוצים תלמידי ישיבה

בשבוע שעבר נערך יום גיוס לחיילים חרדים בבסיס תל השומר, במהלכו מאות צעירים הצטרפו למסלולים החרדים בצה"ל. כידוע, ברגע שמסירים את המעמד של 'בן ישיבה', מדובר בתהליך בלתי הפיך. אולם במקרה חריג זה, מתוך המאות, שניים הוחזרו למעמד בן ישיבה - ביוזמת צה"ל.

אחד המקרים, הוא של תלמיד ישיבה גדולה בירושלים, שפנה בתקופה האחרונה למגייסים והביע את רצונו להשתלב במסגרת צבאית בחטיבת גבעתי, בדיוק כמו שנהגו שאר המתגייסים. כנהוג, נערך בירור קצר על אותו תלמיד שנמצא מתאים לשירות, גם מבחינת הפרופיל האישי וכן בבירור שנערך עליו.

ביום רביעי האחרון, עת הגיע ליום הגיוס, הבחין אחד המגייסים, כי משהו מציק לאותו בחור, והוא ניגש לברר את הסיבה. "עוד לא הודעתי בישיבה (שם הישיבה שמור במערכת. א.ש.) כי אני מתגייס", סיפר, לתדהמת הצוות. חיש מהר פנו לאחראים, שהורו לבחור לשוב מיידית לביתו, ותוך זמן קצר הוחזר מעמדו כבן ישיבה.

לא מדובר במקרה בודד. בחור חרדי נוסף, תלמיד ישיבה גדולה אחרת בבירה, שאף הוא לא הצהיר עם גיוסו כי הינו לומד בישיבה, סיפר למגייסים במעמד הגיוס כי חבריו בישיבה הפגינו נגדו בליל אמש, והוא חוזר בו מרצונו להתגייס. כמו במקרה הראשון, מעמדו כבן ישיבה הוחזר והוא נשלח לביתו. אולם, בני משפחתו ששמעו על כך התעקשו, והבהירו חד משמעית שברצונם כי הוא יתגייס. בסופו של תהליך, הוא אכן התגייס.

"איננו מגייסים בחורי ישיבות!" אומר ל'בחדרי חרדים' נטע כץ, מזכ"ל ארגון שח"ר.

מדוע אתה לא מאפשר את גיוסו של בחור ישיבה שעוזב את ספסלי ההיכל, ומגיע מרצונו החופשי להתגייס?

"אחלק את תשובתי לשניים", מסביר נטע, "במישור הערכי: כאדם חרדי הפועל בתחום זמן רב אני יכול לומר בצורה ברורה כי בחור שנמצא בישיבה, גם אם הוא מבולבל ולא בטוח בעצמו ולכן חושב להתגייס, עושה טעות קשה. הצבא לא פותר בעיות ב'התמדה'. זאת, לעומת בחור שעזב את הישיבה בה למד ומחפש את דרכו, שהסיכוי שלו ליפול למקומות גרועים הוא גדול - אין מקום טוב יותר עבורו, מאשר מסגרת חרדית צבאית, כדוגמת מסלול גדוד 'תומר' בחטיבת גבעתי, 'נצח יהודה' ושאר מסלולי שח"ר.

"במישור המערכתי: אנשי צה"ל ואגף כוח אדם, גם אם מטבע הדברים העניין האידיאולוגי פחות עומד בראש מעייניהם, הדבר ברור להם כי מבחינה ציבורית מדובר בקו אדום, ולכן ההנחיות הן חד משמעיות לכלל העוסקים בנושא, כי לא מגייסים בחור שעדיין נמצא בישיבה".

לסיום, כקוריוז מעניין, אחד מרבני ישיבת 'דבר ירושלים' בה למד המנוח שמחה חודדטוב ז"ל, שנורה ונהרג לאחר שנחשד כמחבל בתחילת חודש חשון, סיפר ל'בחדרי חרדים' כי שמחה ז"ל בן 28, עלה לארץ מדאגסטן שבקווקז לפני יותר מעשור. במהלך לימודיו בישיבה, החליט כי הינו רוצה להתגייס ופנה לגדוד החרדי 'נצח יהודה', אולם למרבה הפלא השהו את קבלתו.

"המנוח סיפר לי כי לא אפשרו לו להתגייס היות והוא לומד בישיבה. רק לאחר ששוחחתי אישית עם המגייסים, והבהרתי להם כי גיוסו לא יפגע בלימודיו ורק יעשה לו טוב, הסכימו - והוא אכן גוייס".
גיוס ישיבה הנחיות מעמד בחור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד