י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ההקלטה: שבת אהין שבת אהער

ריבלין חושף: כך מתנהלת פגישת הנציגות החרדית בעיריית ירושלים עם חברי וועדת הרבנים למען השבת

ההקלטה: שבת אהין שבת אהער
שששש

בזמן שהנשיא ריבלין התכונן להדלקת נרות החנוכה בבית הלבן, בבית לא קטן בירושלים התכנסו להם כמה יהודים יראים לדבר ה' וטיכסו עצה נגד המתייוונים החדשים של דורנו. הכינוס התקיים במשרדיו של יו"ר רשת הגנים והמעונות של בית יעקב ויו"ר ועדת הרבנים לענייני השבת בירושלים, יצחק גולדקנופף. נוכחים: כל חברי הוועדה וכמעט כל חברי מועצת העיר החרדים.

הדיון כשלעצמו היה אמור להיות שגרתי, בדיוק כמו חילולי השבת בעיר שהפכו לדאבון לב לשגרה וכמו הפיגועים הביטחוניים. אחת לחודש בערך מתקיים כינוס בנושא זה - או של ועדת הרבנים,. או של הנציגים החרדיים - והודעה נרגשת בנושא יוצאת לתקשורת החרדית המפלגתית. החידוש הפעם היה בשבת אחים גם יחד. גם הרבנים וגם חברי המועצה הגיעו למסקנה שכבר הגיעו מים עד נפש ותשועה ברוב יועץ.

השאלה שהועלתה לדיון בכינוס החשוב הייתה היחסיות ההפוכה שבין הפגישות המתקיימות עם ראש העיר, זה שהקואליציה שלו עומדת על י"ד נציגים חרדים, ובין היקף חילולי השבת בעיר. התברר שככל שנפגשים איתו יותר היקף חילולי השבת עולה במקביל. הנה לפני שבוע נועד יו"ר הוועדה עם ראש העיר יחד עם שר הבריאות יעקב ליצמן ועוזריו החרדים של הראש. הנושא הראשון היה שבת. אחר כך הועלו נושאים אחרים.

והנה מתברר שבדיוק השבוע החלה העירייה להוביל מהלך של הענקת זיכיון לפתיחת בית קפה בגן סאקר בירושלים, דומה לזה שכבר פתוח בגן העצמאות ומחלל שבת לעין כל. במקביל התברר שההליכים שראש העיר הבטיח לנקוט נגד מספר חנויות מחללות שבת במרכז העיר, הם מזמור שיר לעתיד לבוא. מהנתונים שאספו מספר חברי מועצה חרדים התברר שמאז שהחלו המגעים עם ברקת נפתחו עוד מספר חנויות, שאינן מוגדרות כמסעדות או בתי עינוגים, במתחם התחנה ומרכז העיר.

השאלה שכבר נשאלה במדור זה מספר פעמים, הייתה מה הסיבה לכך שברקת לא סופר ממטר את הנציגות החרדית שמחזיקה לו את הקואליציה. בשעתו הערכנו שברקת מנתח את המפה הפנים פוליטית המורכבת של הנציגות החרדית ויודע כיצד לבקוע בה טריזים. הביטוי הבולט ביותר לכך היה בפרשת הספורטק בירושלים. כמה נציגים חרדים לא הגיעו להצבעה מנימוקים שונים ומשונים, וברקת השיג את הרוב הדרוש לו לתקצוב המתחם שכפי הידוע עומד להיות מרכז של חילול שבת המוני רח"ל.

הדיון היה אכן סוער, כפי שדווח יום לאחר מכן בבטאוני המפלגות, אך לא מהסיבות שהוזכרו שם. אכן הייתה שם דאגה גדולה לשבת המתחללת והדיון עלה לטונים גבוהים סביב השאלה מי האשם בכך מלבד ראש העיר עצמו. האם אלו הנציגים החרדים שלא נלחמים די הצורך, או שמא חברי הוועדה למען השבת שנפגשים עם ראש העיר ומהססים להכריז עליו מלחמה גלויה מסיבות השמורות עימהם.

אחד הנוכחים, שרצה לתעד לדורות את המפגש ההיסטורי החשוב הזה, הקליט את הדיון מתחילתו ועד סופו. מתוך טעות מצערת כנראה, הוא הגיע לתיבת המייל שלנו. האזנו בחרדת קודש לדברים ותמללנו אותם בקפידה ככל שהצעקות והדפיקות על השולחן אפשרו לעשות זאת. במהדורה המוגשת בזאת לקוראי 'בקהילה' הושמטו דברי התורה שאין מקומם במדור שאינו נדרש לגניזה, ומספר ביטויים קשים מאוד נגד אישים שלא נכחו במקום. כמו כן הושמטו כפילויות דברים מיותרות. הערות הח"מ מובאות בסוגריים ונועדו למתן רקע בלבד. כל פרשנות מעבר לכך היא על אחריות הקוראים בלבד.

הרה"ג צבי אודסר: "אנחנו סוחבים את המאבק הזה כבר הרבה זמן כל הזמן והמצב רק נעשה גרוע יותר. הנה הסיפור של שמונה החנויות שנפתחו במרכז העיר. ברקת אמר שישלח צווים, אבל שום דבר לא זז. ראש העיר ביטל את הפקחים הדרוזים ואין פיקוח בנושא השבת. אנחנו הרבנים לא יושבים מול ראש העיר. אתם צריכים ללכת כאיש אחד. שבת זה בקונצנזוס. אנחנו באים לעזור כמה שניתן אבל לא יתכן שכל שבת נפתח עוד עסק".

קריאת ביניים: "אבל יש ועדה".

הרב אודסר: "הייתה ועדה של אביעד הכהן. ברגע שהועדה הציעה לסגור חנויות בשבת הועדה שלו לא כונסה יותר. אנחנו חייבים לזעזע את ראש העיר. אם לא, ניפגש בעוד חודש באותו מצב. ראש העיר עושה מה שהוא עושה. ר' מנחם פרוש ז"ל היה פוליטיקאי קטן, אבל בנושא השבת הוא הלך לבגין הביתה. אתם הנציגים בעירייה צריכים כאן לשים קו אדום. תציעו הצעות ואנחנו נשאל את גדולי ישראל. יש תקציב שראש העיר צריך לאשר, יש הצעות לסדר היום, אפשר לטרטר אותו. למה לא עושים את זה?".

הרב וינברג: "זה לא במקרה שהפגישה יצאה בחנוכה. היוונים שלטו 180 שנה. שבעים שנה עשו צרות. כמו שנות המדינה. מה שקרה פתאום זה שהקריבו דבר אחר וזה זירז את המלחמה נגדם. גם אז עשו אסיפות ומלחמות, אבל אם לא יקום אחד שיעשה מעשה שום דבר לא יקרה. צריך לעצור תקציב. צריך לעשות משהו. לעשות סטופ. לצאת בחרב ובחנית".

חבר המועצה נחמניאל סבן: "הנושא של שמירת השבת ברור לנו. אנחנו גם יודעים מה זה חרב וחנית. הבעיה היא שאנחנו לא רואים את ועדת הרבנים עושה משהו. כשאנחנו רוצים לפעול מול ברקת, אומרים לנו שזה סגור מלמעלה עם הועדה למען השבת. אנחנו רוצים מכתב ברור מה אנחנו צריכים לעשות. לא שמענו כלום מהועדה. מישהו מהועדה אמר לנו לצאת להפגנה? אין לנו שום גב בנושא הזה. אני ישבתי עם ראש העיר, אומר לי מה אתה מתערב בשבת, יש לי ועדה של אביעד הכהן והרב גולדקנופף. האם הרב גולדקנופף חשוד בעיניך? הוא עד היום חוזר על האמירות האלה".

חבר המועצה ישראל קלרמן: "ראש העיר אומר לנו - אני סגור איתו".

סבן: "הרב גולדקנופף. שמך הטוב עולה אצל ראש העיר ככסות לכל נושא. הנושא זה הסטטוס קוו. צריך שתצא מדיניות ברורה לראש העיר מטעם גדולי ישראל. אנחנו חברי המועצה לא קובעים מדיניות. תגידו לנו מה צריך לעשות ונעשה".

חבר המועצה אליעזר ראוכברגר: "מאז שראש העיר אמר שהוא סוגר שמונה חנויות, נפתחו עוד עשר. וכולן כאלה שהן מסחר נטו. הולכים להקרין סרטים החל משבת הבאה בקרית יובל. אנחנו יודעים שפתחו בית קפה בגן העצמאות. הולכים לפתוח גם בגן סאקר. הדברים יודעים וברורים גם לרב גולדקנופף. העירייה מובילה ואז מעבירה את הביצוע כדי שזה לא ייראה שהיא מפעילה את בית הקפה בשבת.

"כמו שנאמר כאן. יש לנו הרבה כלים מה לעשות. אפשר לעשות לו צרות בכל דבר. אפשר לעשות פיליבסטר. אנחנו יכולים לפעול ולהפעיל לחצים. אנחנו צריכים גיבוי מהרבנים לפני ומאחורי הגב. אבל שלא נלך לראש העיר ונשמע שזה דיבר כך וזה דיבר אחרת. יש לנו אפשרות לשתף פעולה עם דב קלמנוביץ (חבר מועצה ד"לי המקורב לחרדים). הוא הולך איתנו עד הסוף. אבל בשביל זה צריך גיבוי מהרבנים מתחילה ועד הסוף. אם לא, יצא שהיום רק התכנסנו ואכלנו כמה סופגניות לחנוכה".

ראוכברגר: "כל הנציגים תמימים איתו".

חבר המועצה שלמה רוזנשטיין: "היהדות החרדית בירושלים נקנית בזיל הזול. בכל נושא".

קריאת ביניים לא מזוהה: "היהדות החרדית נקנית בדונמים".

ראוכברגר: "יש אנשים שקונים אצלו חול תמורת קודש".

רוזנשטיין: "פעם העלינו נושא ואז הוא תקע לנו את גבעת מרדכי. הוא יודע מה כואב לנו ומנצל את זה".

חבר המועצה יוחנן ויצמן: "בקשר למה שאמר הרב אודסר,. אנחנו צריכים לעשות מדרג מול ראש העיר. מה העונש לכל דבר. במתחם התחנה נהיה גרוע עוד יותר. ברחוב ינאי נפתחו שתי חנויות יין. דיברתי איתו. אמר: 'זה בארים שמותר לפתוח בשבת'. הלכתי לשם. אין שם כיסאות ואין כלום. חנויות רגילות לכל דבר".

חבר המועצה יוסף דייטש: "אין פקחים דרוזים בגלל שהמשכורת נמוכה והם לא רוצים לעבוד במשכורת כזאת. לגופם של דברים אני רוצה להבהיר: לפני חודשיים הייתה ישיבה של מועצגה"ת. הופענו בפניהם. גם ועדת הרבנים היו שם. החלטת המועצה הייתה לעמוד בקשר עם חברי הועדה ולקבל את הנחיותיהם ולפעול על פי מה שיגידו לנו.

"אתם צריכים לשבת ולהחליט מה הדרישות שלכם ואנחנו נבצע. אנחנו מחכים להנחיות שלכם, ולא ההפך. הועדה צריכה לקרוא לנו לעיתים יותר קרובות. אנחנו לא צריכים להתווכח בינינו מה לעשות".

סבן: "תגידו לנו להילחם אז נילחם".

דייטש: "כשאנחנו יושבים עם ראש העיר כל אחד בא עם הצעות אחרות. ברגע שהצעות מגיעות מהשולחן הזה, אנחנו לא יכולים לשחק. כשזה בא ממכם אנחנו חייבים לבצע".

ראוכברגר: "נעלה בנק של הצעות וכשהועדה תחליט בינה לבין עצמה מה צריך לעשות".

הרה"ג אמיר קריספל: "בנושא הספורטק אמרו לכם מה לעשות ולא ביצעתם. אומרים שקיבלו משהו".

חבר המועצה מיכל הלברשטאם: "כבוד הרב יכול להסתכל לי בעיניים ולהגיד את זה? אני קיבלתי משהו ממישהו? עם כל הכבוד. באים כמה יהודים שיש להם יראת שמים ואכפת להם מהשבת. אבל מה הם עושים? שום דבר. אומרים נקרא לחבר'ה ליצים האלה מהעירייה, נדבר איתם, ואז הולכים הביתה וזה הכול.

"כשהייתי כאן לפני שנה אמרתי לכם: תפסיקו עם כל הדיבורים. תעשו את העבודה שלכם. תאגדו את כל הרבנים מש"ס ויהדות התורה. כולל הרבנים של מפד"ל. תעשו את העבודה. תבואו אלינו עם החלטה שמקובלת על כולם. לכל אחד יש את העבודה שלו מול ראש העיר. אם אנחנו מקבלים את ההוראה מהרבנים נעשה. כל חודשיים קוראים אותנו לפגישה ולא יוצא שום דבר".

רוזנשטיין: "אני נמצא כאן שתים עשרה שנה. אף פעם לא קיבלנו הוראה מהועדה מה לעשות. חוץ מהספורטק ששם היה מה שהיה. יום אחד נשב ונדון בזה. בואו נדבר על העתיד. יש קונצנזוס בנושא השבת. אנחנו רוצים הנחיות. בואו נסתכל על העתיד.

"הייתה הסכמה עם ראש העיר לתת צווי סגירה לחנויות בשבת, אבל הוא יש לו אורך רוח. יש לנו כלים לפעול נגדו, אבל האמירה צריכה להיות של הרבנים. מה אנחנו עושים מולם. טוב לנו ונוח לנו שוועדת הרבנים תגיד לנו מה לעשות".

דייטש: "היו שימועים. היו פעולות. אי אפשר להגיד שראש העיר לא עושה".

פינדרוס: "בנושא הספורטק, כל מי שנעדר עשה את זה חינם אין כסף".

רוזננשטיין: "בואו נרד מהנושא הזה. תנו לנו הנחיות ברורות באיזה כלים להשתמש".

הרב קריספל: "חברי המועצה כולם צדיקים. אבל יש תחושה שהכול יעבור. אבל אם ראש העיר יראה שאנחנו נחושים בעניין הזה הוא יתקפל".

חבר המועצה אשר מלכיאלי: "ראש העיר משתמש בשם של ועדת הרבנים לענייני שבת כדי לדחות אותנו. עם מכתב שלכם נעשה הכול. לא רוצים סתם להילחם עם ראש העיר, כי הוא אלוף בהפרד ומשול. אבל אם יהיה לנו מכתב מטעם הרבנים, עם זה אנחנו יכולים לעמוד מולו. אתם חברי הועדה אין לכם אינטרסים כמו שלנו. ואתם צריכים להיות השכפ"צ שלנו. אם תגידו לנו שאין תקציב לעירייה כי יש אפליה בקרית יובל, בגלל חילול השבת שם, אז אנחנו נעשה את זה. עם מכתב שלכם אנחנו לא מפחדים".

הרב יצחק גולדקנופף: "אני שמח לשמוע שכל אחד רוצה את השבת. הרי אף אחד לא אמר שצריך לפרוש מהקואליציה. יש הרבה מה לעשות קודם לכן. כשהייתי חבר מועצה תזכרו מה עשינו לאולמרט. ישבנו כאן בחדר הזה וקיבלנו החלטות נגד ראש העיר. אולמרט אמר לי: אתה עומד בעניין הזה. אמרתי לו כן. אתם לא צריכים לחשוש ממנו. הסיכום ברור: אתם צריכים להעביר לנו הצעות מה לעשות ואנחנו נחליט".

סבן: "סליחה הרב גולדקנופף, אבל הסיכום שלך הוא בניגוד לכל מה שנאמר כאן. אתם הופכים את היוצרות. אתם אלה שצריכים להציע הצעות".

קלרמן: "לדעתי אנחנו צריכים לעזוב קואליציה על גן סאקר בלבד".

הרב קריספל: "ברקת מסוגל לשמור את השבת?".

רוזנשטיין: "אם הוא רוצה הוא יכול".

גולדקנופף: "עד סוף השבוע הבא אנחנו מצפים לקבל ממכם הצעות".

עד כאן דיון סוער. יומיים לאחר מכן שיגרה הועדה למען השבת מכתב לחברי המועצה. אם חשבו הנציגים שהפעם הם יקבלו הנחיות אופרטיביות איך להילחם בראש העיר או גיבוי ללכת איתו עד הסוף, הרי שבתום קריאת המכתב הם הבינו שמה שהיה הוא שיהיה. במכתב לא נאמר אלא שחברי המועצה צריכים להיפגש בהקדם עם ראש העיר "ולהביא בפניו את הדברים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי דרישת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א היא שיש לשמר את השבת בעיר ירושלים ועל העירייה ו\או המוסדות הקשורים איתה. חל איסור מוחלט לחלל בה את השבת ולהקרין בה סרטים. אנו מניחים (כך במקור. י.ר) שראש העיר ומנהיגיה יבינו שזו החלטה שאין נסיגה ממנה".

וכל מילה נוספת על מצב השבת בעיר מיותרת.

טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בעיתון 'בקהילה'
שבת וועדה רבנים חברי מועצה הקלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד