י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בכיר באוצר: "מצידנו שבהסתדרות ישבתו גם שנה"

המו"מ בין נציגי האוצר להסתדרות על הסכם השכר החדש במגזר הציבורי הסתיים גם הערב ללא תוצאות ■ שר האוצר כחלון עומד על דעתו כי כל תוספת שכר שתשולם תהיה בעלת מרכיב דיפרנציאלי ■ האוצר: שכרם של עובדי המגזר הציבורי לא נשחק כלל ואף גדל ריאלית ■ ניסנקורן: "לא נתפשר על זכויות העובדים" ■ המו"מ יחודש מחר

  • י' טבת התשע"ו
שביתה מול משרד האוצר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שביתה מול משרד האוצר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אין התקדמות במו"מ לחתימת הסכם השכר החדש במגזר הציבורי על רקע התעקשות שר האוצר משה כחלון כי כל תוספת שכר שתשולם תהיה בעלת מרכיב דיפרנציאלי שיצמצם את פערי השכר בין השכירים. הערב (א') הסתיימה ללא תוצאות פגישה בת שלוש שעות בין מנכ"ל האוצר ואנשיו לראשי ההסתדרות ואיגודי העובדים. מחר תתקיים פגישת מו"מ נוספת, על-רקע איומי ההסתדרות להשבית את המשק כבר בימים הקרובים.

בכיר באוצר המעורב במו"מ אמר הערב כי "אם ההסתדרות תמשיך לפעול בשיטת האחוזים שמחזקת את העובדים החזקים במשק סביר מאד להניח שניאלץ ללכת לשביתה. אם ניכנע לאיום השביתה המשמעות היא שתרמנו להגדלת הפערים במשק. מצידנו שבהסתדרות ישבתו גם שנה".

לדברי הבכיר "אנחנו עומדים על זה שלא משנה מה יהיה גודל התוספת כל תוספת צריכה להינתן באופן דיפרנציאלי באופן שמצמצם את הפערים בין העובדים בעלי המשכורות הנמוכות והעובדים בעלי המשכורות הגבוהות".

הסכם השכר החדש לעובדי המגזר הציבורי יחול על השנים 2013-2018 כשבמסגרת זו יועלה שכרם של השכירים רטרואקטיבית ליום תחילת ההסכם ובנוסף הם יקבלו פיצוי חד-פעמי על דחיית ההעלאה. במסגרת הסכם השכר הקודם קיבלו העובדים העלאת שכר של 6.25% על-פני 3.5 שנות ההסכם ופיצוי חד-פעמי של 2,000 שקל לשכיר.

האוצר דורש שתוספת השכר הרוחבית תהיה אחידה בשקלים ולא באחוזים כך שעובדים המשכרים 5,000 ו-20 אלף שקל יקבלו לשם ההמחשה בלבד תוספת אחידה של 500 שקלים, בניגוד לתוספת שכר באחוזים, כפי שניתנה בעבר.

בנוסף לויכוח העקרוני בשאלת התוספת הדיפרנציאלית עדיין קיים "פער גדול" - כהגדרת הבכיר באוצר - בין הצדדים בשאלת גובה התוספת. ההסתדרות דורשת תוספת שכר שנתית של 2.2% או 11% על-פני חמש שנות ההסכם.

עמדת האוצר היא שהשכר אינו אמור לעלות משמעותית מעבר לשיעור האינפלציה שצפוי לעמוד על 0.6% בממוצע לאורך תקופת ההסכם: 2018-2013. האוצר טוען כי שכרם של עובדי המגזר הציבורי לא נשחק כלל ואף גדל ריאלית משום שהעלאת הדרגות עם הוותק מגדילה אוטומטית את שכר העובדים במגזר הציבורי בשיעור שנתי נומינלי של 1%. "השכר בסקטור הציבורי גדל בשנים האחרונות בצורה מהירה יותר מהשכר בסקטור הפרטי", אמר הבכיר באוצר.

"אמירות האוצר לא אחראיות, ככה לא מדבר מי שטובת המשק לנגד עיניו" כך הגיב הערב יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על דברי בכיר באוצר שאמר כי "מצדנו, ההסתדרות יכולה לשבות שנה".

ניסנקורן: "השכירים לא גומרים את החודש"
בשיחה עם "גלובס" רמז יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי ההסתדרות תפתח בשביתה כללית במשק כבר ביום רביעי, זאת אם לא יושגו הסכמות ביומיים הקרובים במו"מ המתנהל בין האוצר להסתדרות ולארגוני העובדים. "השכירים במדינת ישראל לא גומרים את החודש", אמר ניסנקורן. "אנחנו מוכנים לשבת (למו"מ ע"ב) מחר, ומחרתיים, נשב עד הרגע האחרון אם צריך, כדי למנוע שביתה, אבל לא נתפשר על זכויות העובדים. לאוצר יש כנראה הרבה זמן אבל השכירים לא יכולים לחכות. שלוש שנים בלי הסכם זה בלתי נסבל".

בנוגע לדרישת האוצר לתוספת שכר דיפרנציאלית, ששר האוצר משה כחלון הגדיר כתנאי בל-יעבור בהסכם השכר החדש אמר ניסנקורן כי קודם כל צריך להסכים על גובה התוספת ולאחר מכן יוחלט כיצד לחלק אותה באופן שיסייע יותר לעובדים החלשים. "בכל איגוד תהיה הסטה לטובת החלשים", אמר ניסנקורן."לפי הנחיות ההסתדרות אבל באופן שעונה לצרכים של כל מקום ומקום".

ניסנקורן ציין כי בנוסף דורשת ההסתדרות כי במסגרת ההסכם יוחלט על מדיניות של העברת שכירים בעובדים במשרות חלקיות למשרות מלאות וכן השגת פתרון למשרות התחיליות הזקוקות להשלמת הכנסה. כמו כן ציין כי ההסכם יחול הפעם גם על עובדי חברות השמירה והניקיון.
המגזר הציבורי הסתדרות העובדים משה כחלון שכר אבי ניסנקורן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד